Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

TÜRKİYE’NİN OVALARI Ovalar LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

TÜRKİYE’NİN OVALARI Ovalar LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Akarsular tarafından derin yarılmamış, çevrelerine göre çukurda kalan, alüvyonlarla örtülmüş geniş düzlüklere ova denir. Ovalar tarım ve ulaşıma elverişli olduğu için birçok insanın yaşam ve geçim alanıdır. Ülkemizde seksenden fazla ova vardır. Alüvyonların birikmesi sonucu delta, dağ içi, vadi içi ve taşma ovaları meydana gelmiştir. Ayrıca tektonik çanaklarda ve fay hatlarıyla parçalanmış graben alanlarında oluşan ovalar da biriktirme sonucu oluşmuşlardır. Karstik bölgelerdeki uvala, polye gibi çanakların dış kuvvetlerin taşıdığı materyallerle dolması sonucu karstik ovalar meydana gelmiştir.

Bulundukları yerlere göre ovalar iki gruba ayrılır:
Türkiye’nin Ovaları

Bulunduğu yere göre

Kıyı Ovaları (Bafra Ovası)

İç Ovalar (Konya Ovası)

Oluşumuna göre

Tektonik Ovalar (Erzurum Ovası)

Delta Ovaları (Çukurova)

Karstik Ovalar (Kestel Ovası)

1) Kıyı Ovaları: Türkiye’deki kıyı ovaları akarsuların taşıdığı alüvyal malzemenin, akarsuyun denize döküldüğü ağızda birikmesi sonucu oluşur. Bu ovalara, delta işaretine benzedikleri için delta ovası da denir. Çukurova, Silifke, Bafra, Çarşamba başlıca kıyı ovalarımızdandır.

2) İç Ovalar: Ülkemizdeki iç ovalar yükselti bakımından çeşitlilik göstermektedir. İç ovaların çoğu, yer kabuğunun çöküntü alanlarının alüvyal malzemelerle dolması sonucu oluşur. Bu tür ovaların başlıcaları, Kuzey Anadolu fay hattı boyunca çöküntü alanlarında uzanan Düzce, Hendek, Tosya, Taşköprü, Niksar, Erbaa ovalarıdır. Batı Anadolu’daki graben alanlarında Bakırçay, Gediz, Küçük Menderes ve Büyük Menderes ovaları, Akdeniz Bölgesi’nde Hatay oluğunda Amik Ovası diğer iç ovalarımızdır.

Ülkemizde kıvrım dağlarının arasında akarsuların biriktirmesi sonucu dağ içi ovalar oluşmuştur. Dağ içi ovalarının yükselti seviyeleri oldukça fazladır. Malatya, Elâzığ, Bingöl, Muş ve Malazgirt ovaları bunların başlıcalarıdır.
İç Anadolu Bölgesi’nde epirojenik hareketler sonucu oluşan tektonik çanaklarda birikme sonucu Kayseri, Konya, Eskişehir ovaları meydana gelmiştir.
Akdeniz Bölgesi’nin Antalya Bölümü’nde karstik ovalar bulunmaktadır. Tefenni, Kestel, Elmalı ve Gölhisar başlıca karstik ovalarımızdır.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Türkiye’nin Yer Şekilleri TÜRKİYE’NİN DAĞLARI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Türkiye’nin Yer Şekilleri TÜRKİYE’NİN DAĞLARI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Türkiye ‘nin ortalama yükseltisi 1132 metredir. Asya ortalama 1010 ve Avrupa ise 330 metre yüksekliğe sahiptir.

Anadolu üzerinde yer alan Kuzey Anadolu ve Toros Dağları, İsviçre’deki Alplerden başlayarak Hindistan’daki Himalaya’lara kadar uzanan dağ kuşağı içerisinde yer alır.
Türkiye’deki dağların çoğu Tersiyer’de meydana gelen Alp kıvrımları sonucunda oluşmuştur. Paleozoik’ten Tersiyer’in başlarına kadar var olan Tethys (Tetis) Denizi (Akdeniz’in bulunduğu çevre) çukurlarında biriken tortullar, Pangaea kara kütlesinden ayrılan Lavrasya ve Gondvana kütlelerinin sıkıştırması sonucu kıvrılarak yükselmiş ve Alp dağ kıvrımlarını oluşturmuştur.
Tersiyer’in ortalarında Anadolu’da meydana gelen yükselme ile Egeit karasında (Ege Denizi’nin olduğu yer) meydana gelen alçalma sonucu Ege Bölgesi’ndeki tabakalar kıvrılamayarak kırılmaya uğramıştır. Bu kırılma sonucu Gediz, Küçük Menderes ve Büyük Menderes ırmaklarının aktığı grabenler ile bu grabenleri birbirinden ayıran Bozdağlar ve Aydın dağları gibi horstlar meydana gelmiştir. Ayrıca yeraltındaki magmanın çıktığı yerlerde biriken lavlar Ağrı ve Erciyes gibi volkanik dağları oluşturmuştur.

Türkiye’nin Dağları

Bulunduğu Yere Göre

Kuzey Anadolu Dağları

Güney Anadolu Dağları

İç Anadolu Dağları

Batı Anadolu Dağları

Doğu Anadolu Dağları

Oluşumuna Göre

Kıvrımlı Dağlar

Kırıklı Dağlar

Volkanik Dağlar

Volkanik dağlar, yerin derinliklerinde ergimiş hâlde bulunan magmanın yer kabuğundaki çatlak ve kırık hatlarından yeryüzüne çıkarak soğuması sonucu oluşmuştur. Türkiye’deki volkan dağlarının çoğu oluşum bakımından gençtir.
Volkan konilerinin şekilleri ve yükseltileri çıkan lâvların akışkanlığına göre değişir. Akışkanlığı yüksek olan lâvlar geniş alanlara yayılır. Böyle oluşan volkanların şekli yayvandır ve yükseltisi azdır. Örneğin, Anadolu’nun güneydoğusunda yer alan Karacadağ böyle bir volkandır. Lâvlar çok akıcı değil ise volkanın şekli koni gibidir. Örneğin, Anadolu’nun iç kesiminde yer alan Erciyes Dağı koni şeklindedir.

Alp-Himalaya kıvrım kuşağı üzerinde yer alan ülkemiz, sık sık depremlerle sarsılır. Yer kabuğunun en hareketli (Arabistan, Afrika ve Avrasya) levhaları arasında sıkışmış olan Anadolu, epirojenik hareketlerle yükselmiş ve bu esnada oluşan fay hatları ile kırıklı bir hâl almıştır. Türkiye toprakların % 42’si birinci derecede deprem kuşağı üzerindedir. Ülkemizde yaşayan insanların % 22’si birinci, % 30′u ikinci, % 48′i ise üçüncü, dördüncü ve beşinci derecede deprem kuşakları üzerinde yaşamaktadır.

Türkiye’de fay hatlarıyla ilişkili olan üç deprem kuşağı vardır:

• Kuzey Anadolu deprem kuşağı: Bu kuşak, batıda Saros Körfezi’nden başlayarak, Marmara Denizi’ni geçer, İzmit Körfezi, Adapazarı, Bolu, Gerede, Amasya, Tokat, Erzincan’dan doğuda Aras vadisine kadar uzanır. Yaklaşık 1500 km uzunluğundadır. Ülkemizde oluşan depremlerin çoğu bu kuşak üzerinde gerçekleşir. 1924 yılındaki Erzurum, 1939 ve 1992 yıllarındaki Erzincan, 1999 yılındaki Gölcük (17 Ağustos) ve Düzce (12 Kasım) depremleri bu kuşak üzerinde olmuştur.

• Batı Anadolu deprem kuşağı: Bu kuşak, Ege Bölgesi’nde yer alan fay hatları boyunca çöküntü alanlarında uzanır. Bakırçayı, Gediz, Küçük ve Büyük Menderes ırmaklarının içinde aktığı graben alanları deprem kuşağı üzerinde yer alır. Ayrıca Muğla Gökova Körfezi ve Afyonkarahisar, Acıgöl civarı, Sandıklı ve Sultan dağlarının çevresinde bu kuşak içerisine girer. Bu kuşaktaki depremler İzmir, Aydın, Manisa, Muğla, Kütahya, Afyonkarahisar ve Burdur illerinde etkili olmuştur. Batı Anadolu deprem kuşağında oluşan en büyük deprem 1957 yılında (Muğla) Marmaris’te gerçekleşen 7,1 büyüklüğündeki depremdir. Bu kuşakta can ve mal kaybına yol açan en son deprem 1995 yılındaki Afyonkarahisar Dinar depremidir.

• Güneydoğu Anadolu deprem kuşağı: Hatay’ın Samandağ İlçesi’nden başlayarak Nur Dağlarından kuzeye doğru Kahramanmaraş’a, oradan da bir yay çizerek Malatya, Elâzığ, Bingöl ve Muş’u geçen kuşak Van’ın doğusuna kadar uzanır. Güneydoğu Anadolu deprem kuşağı üzerinde oluşan depremlerde en büyük can kaybı (3840 kişi) 1976′da Van (Muradiye-Çaldıran) depreminde olmuştur.
Fay hatları ile kuşatılmış olan Anadolu son yüzyıl içerisinde büyüklüğü 5,5 ile 7,9 arasında olan 80′i geçkin deprem yaşamıştır. Bu bakımdan Türkiye deprem riskinin yüksek olduğu bir ülkedir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

TÜRKİYE’NİN YER ŞEKİLLERİNİN OLUŞUMU VE JEOLOJİK ZAMANLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

TÜRKİYE’NİN YER ŞEKİLLERİNİN OLUŞUMU VE JEOLOJİK ZAMANLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Çok çeşitli yeryüzü şekillerine sahip ülkemizde bütün jeolojik devirlere ait arazilere rastlanmaktadır. Türkiye’nin jeolojik zamanlarda geçirdiği oluşumlar şunlardır.

Paleozoik
Başkalaşıma uğrayarak sertleşmiş masif adı verilen kütleler oluşmuştur. Bu araziler kıvrılma ve kırılma özelliğini kaybettikleri için depreme dayanıklı yerlerdir. Başlıca masif alanlar Yıldız dağları, Menteşe yöresi, Kırşehir çevresi, Bitlis yöresi ve Taşeli Yöresi’dir. Bu zamanda yetişen gür bitki örtüsü kalıntıları günümüzde Zonguldak’tan çıkarılan taşkömürü yataklarını oluşmuştur.

Mezozoik
Bu zamanda Anadolu’da yerkabuğu hareketleri fazla olmamıştır. Mezozoik’te meydana gelen kıvrımlı yüzeyler aşınarak peneplen hâline gelmiştir. Anadolu’nun da içinde bulunduğu Tetis (Tethys) denizinde yoğun birikme gerçekleşmiştir.

Tersiyer
Anadolu arazisi yükselmeye uğramış, su yüzeyine çıkmış ve Anadolu yarımadası genel görünümünü almıştır. Kuzey Anadolu, Toros Dağları, linyit, petrol ve kaya tuzu yatakları bu dönemde oluşmuştur. Arabistan kütlesinin sıkıştırması sonucu Doğu Anadolu yükselmiştir.

Kuaterner
Ege denizinin bulunduğu Egeit karası çökerek Ege denizi oluşmuştur. Buzulların eriyip yükselmesiyle İstanbul ve Çanakkale boğazları oluşmuş, Akdeniz ve Karadeniz birleşmiştir. Yüksek dağlık alanlardaki buzul şekilleri oluşmuştur. Ülkemiz günümüzdeki son şeklini almıştır.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

YERLEŞME TİPLERİ YERLEŞME DOKULARI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

YERLEŞME TİPLERİ YERLEŞME DOKULARI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Yerleşmeler kır ve şehir yerleşmeleri olmak üzere iki grupta toplanır.
1. Kır Yerleşmeleri
İnsanların geçimini tarım ve hayvancılıktan sağladığı yerleşmelere kırsal yerleşme denir. Kırsal yerleşmeler köy ve köy altı yerleşmeleri olarak iki gruba ayrılır.
a. Köy Yerleşmesi
Cami, okul, otlak, yayla, orman gibi ortak yaşam alanları bulunan, toplu ve dağınık biçimdeki meskenlerden oluşan, bağ, bahçe ve tarla gibi yerlerde tarımsal faaliyetlerin sürdürüldüğü yerleşmelere köy denir. Köylerin geçim kaynağı tarım ve hayvancılıktır. Köylerde genel olarak çevredeki doğal yapı malzemeleri (taş, ahşap, kerpiç) kullanılarak evler yapılır.

Köy Altı Yerleşmeler

Çoğunlukla yılın sadece bir bölümünde geçici olarak kullanılan köy altı yerleşmeler, bir veya birkaç evden veya barınaktan oluşmaktadır.

Köy altı yerleşmelerin oluşmasındaki başıca etkenler şunlardır;
*Engebeli yerlerde tarım topraklarının parçalanmış olması
*Tarım arazilerinin yetersiz olması ve birbirinden uzak olması
*Hayvanlar için otlak ve barınak temini
*Devlete ait arazilerin özellikle orman alanlarının topraksız aileler taraşından
kullanılması
*Aileler arasında çıkan anlaşmazlıklar
Ülkemizdeki en yaygın köy altı yerleşmeleri; mahalle, yayla, çiftlik, mezra, kom, oba, ağıl, divan, barla, güzle ve damdır.

2.Şehir Yerleşmeleri (Kent)
Kentler; sanayi, ticaret ve hizmet faaliyetlerinden bir veya birkaçının geliştiği, nüşusu 10.000′den şazla olan ve belirli bir plana göre kurulmuş yerleşim birimleridir. şehirleri kır yerleşmelerinden ayıran en önemli özellikler nüfusunun fazlalığı, yerleşim alanının genişliği, çalışan insanların çoğunluğunun tarım dışı sektörlerde (sanayi, hizmet, ticaret) faaliyet göstermeleridir.

Yerleşme Tipleri

Kentsel

Kırsal

Köy

Köy Altı Yerleşmeler

Mezra,Kom,Dam,Barla,Yayla,Güzle,Divan,Mahalle,Çiftlik,Oba,Ağıl

YERLEŞME DOKULARI LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Yerleşmelerde en küçük birim evdir. Buna yerleşme çekirdeği denir. Yerleşme çekirdeğinin yerleşme sahasındaki dağılış durumu yerleşme dokularını oluşturur.

Dağınık Yerleşme: Bu yerleşme tipinde evler birbirine uzak inşa edilmiştir. Evler arasındaki uzaklık, birkaç yüz metreden birkaç kilometreye kadar değişmektedir. Arazinin çok engebeli, tarım alanlarının küçük ve parçalı olduğu alanlarda dağınık yerleşme yaygındır.
Tarım arazilerinin parçalı olduğu yerlerde dağınık yerleşmeler yaygındır.

Toplu Yerleşme: Evlerin birbirine yakın olduğu yerleşme tipidir. Genellikle su kaynaklarının az olduğu bölgeler ile düz alanlarda görülür. Ülkemizde yaygın görülen yerleşme şeklidir. Toplu yerleşmeler özelliğine göre kıyı boyu, yol boyu, çizgisel, dairesel şekilli olabilir.

Su kaynaklarının kısıtlı olduğu karasal iklimlerde toplu yerleşmeler yaygındır.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

TARİHDEN GÜNÜMÜZE YERLEŞME LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

TARİHDEN GÜNÜMÜZE YERLEŞME LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

İnsan, var olduğu günden bu yana doğanın olumsuz etkilerinden korunmak için barınacak yerlere gereksimin duydu. Önceleri avcılık ve toplayıcılıkla geçinen ve göçebe bir yaşam süren insan, ağaç kovukları ve mağara gibi doğal barınaklardan yararlandı. Bir alanda av ve yiyeceğin azalması ile iklimdeki değişiklikler, insanların başka yerlere göç etmesine neden oldu.

İnsan zamanla toprağı işlemeyi öğrenerek yerleşik hayata geçti. Çevrelerindeki çeşitli malzemelerden (taş, ağaç, kamış vb.) konutlar yapmaya başladı. Böylece ilk yerleşmeler meydana geldi. İnsanların yerleşik hayata geçtiği ilk sahalar Mezopotamya, İndus Vadisi, Kuzey Çin, Güney Doğu Asya, Batı Afrika, Orta Amerika ve And dağlarıdır. Bu bölgelerin ortak yanları su kaynaklarına yakınlık, uygun iklim şartları ve verimli topraklardır. Zamanla insanlık iklim şartlarındaki değişim ve nüfus artışı ile beraber daha geniş alanlara yayılmaya başladı. Böylece en kuzey, en güney, en soğuk, en sıcak ve en yüksekte yerleşmeler oluştu. Ancak yerleşmelerin oluşum ve dağılışı çöl, sık orman, dağlık arazi ile buzullar taraşından sınırlandırıldı.

Yerleşik hayata geçen insanlar tarım ve hayvancılıktan elde ettikleri ürünleri zamanla takas etmeye başladılar. Böylece ticari faaliyetler oluşmaya başladı. Zamanla ticaret, yerleşmeler arasında gelişti ve ticaret şehirleri ortaya çıktı. Nüfusun artışına bağlı olarak ülkeleri ve bölgeleri yöneten idarî şehirler, dinlerin ortaya çıktığı yerlerde ise dinî merkezler gelişti.
İnsanların ticaret faaliyetlerini deniz aşırı yerlerle yapmaya başlamasıyla beraber liman şehirleri doğdu. Özellikle Anadolu’da ilk çağlarda kurulmuş olan İonya (İyonya) liman kentleriyle ünlü bir uygarlıktı. Akdeniz çevresindeki bu kültür Orta Çağda Venedikliler ve Cenevizlilerle beraber iyiden iyiye yayıldı. Liman kentleri daha sonrasında coğrafi keşiflerle beraber bir çok kıtada ticaretin merkezi hâline geldi. Coğraş keşiflerle başlayan ticaret yoğunluğu Sanayi İnkılabı’nın doğmasına neden oldu. Sanayi İnkılâbı ile bir çok liman kenti sanayi şehirleri hâline dönüştü. Sanayileşme daha sonraları iç kentlere de yayıldı. Hızlı gelişme ve zenginlik, gezme ve dinlenme kültürünü geliştirdi. Böylece turizm yerleşmeleri doğdu. Günümüzdeki teknolojik gelişmeler teknoloji ve bilişim kentlerini ortaya çıkardı.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

B. BEŞERİ SİSTEMLER BEŞERİ OLAYLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

B. BEŞERİ SİSTEMLER BEŞERİ OLAYLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Coğrafya doğal çevre ve insan arasındaki ilişkileri konu alır. Bunu yaparken doğal çevrede meydana gelen olayları doğal sistemler, insan şaaliyetlerini ise beşerî sistemler adı altında inceler.

Coğrafya

Doğal Sistemler

Beşerî Sistemler

Nüfus Coğrafyası

Yerleşme Coğrafyası

Tarım Coğrafyası

Sanayi Coğrafyası

Ulaşım Coğrafyası

Turizm Coğrafyası

Ticaret Coğrafyası

Siyasi Coğrafya

Nüfus Coğrafyası
Nüfusun çeşitli özelliklerini (yaş, cinsiyet, eğitim, çalışan ve çalışmayan nüfus), dağılışını, hareketlerini (nüfus artışı,
azalışı ve göçler) ve nüfus hareketlerinden doğan sorunları inceler.

Yerleşme Coğrafyası
Yerleşme tiplerini, yerleşmede kullanılan malzemeleri, konut tiplerini, doğal çevrenin yerleşmeye etkisini inceler.

Tarım Coğrafyası
Tarla ve bahçe ziraatı olarak topraktan
yararlanma, hayvancılık, ormancılık,
balıkçılık, madencilik faaliyetlerini konu
alır.

Sanayi Coğrafyası
Çeşitli sanayi kollarını, sanayinin
kuruluş, gelişme ve dağılışı ile sanayi
kuruluşlarının üretimini konu alır.

Ulaşım Coğrafyası
Ulaşım yollarını, ulaşıma etki eden doğal
ve beşerî sektörleri, ulaşım araçlarını
inceler.

Turizm Coğrafyası
Turizm etkinliklerinin türünü, bu
etkinliklere katılan insan sayısını, bu
etkinliklerin ekonomiye olan
katkılarını inceler.

Enerji Coğrafyası
Enerji kaynaklarının üretim, tüketim ve dağılışını inceler.

Siyasi Coğrafya
Belli başı siyasi örgütler, siyasi örgütlenmede doğal çevre ve toplumun etkisini inceler.

Ticaret Coğrafyası
Tarım ve sanayi faaliyetleri sonucu üretilen malların alım ve satımı sonucu doğan ilişkileri inceler.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

DIŞ KUVVETLER Kıyı Tipleri LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

DIŞ KUVVETLER Kıyı Tipleri LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Orojenez, epirojenez, buzullar, dalga ve akıntıların etkileriyle farklı kıyı tipleri oluşur. Bunların bazıları aşağıda belirtilmiştir.
Dağların kıyıya paralel uzandığı kıyı tipine boyuna (Karadeniz, Akdeniz kıyıları), dik uzandığı girintili çıkıntılı kıyı tipine ise enine (Ege kıyıları) kıyılar denir.

Dağların kıyıya paralel uzandığı yerlerde, deniz yükselmesi sonucu vadiler deniz altında kalır. Dağ ve tepeler ise ada hâlini alır. Bu kıyılara dalmaçya tipi adı verilir.

Deniz yükselmesi sonucu bazı akarsu vadiler deniz altında kalır ve deniz bu vadiler boyunca iç kısımlara kadar sokulur. Bu tip kıyılara ria adı verilir.

Okyanusa dökülen akarsular gel git nedeniyle taşıdıkları malzemeleri ağız kısmında biriktiremezler. Kara içlerinde vadi aşınır ve derinleşir. Bu tip kıyılara haliçli kıyılar adı verilir.

Buzul aşındırması sonucu oluşan U vadiler deniz yükselmeleri soncu sular altında kalır. Böylece derin koylardan oluşan kıyılar meydana gelir. Bu kıyı tipine fiyortlu kıyı adı verilir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

DIŞ KUVVETLER HEYELAN, EROZYON, AKARSULAR, YER ALTI SULARI, DALGALAR, BUZULAR, RÜZGARLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

DIŞ KUVVETLER HEYELAN, EROZYON, AKARSULAR, YER ALTI SULARI, DALGALAR, BUZULAR, RÜZGARLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Dış kuvvetler enerjisini Güneş’ten alır. Yağış, akarsu, rüzgâr, buzul, dalga ve deniz akıntıları iç kuvvetlerin oluşturduğu yükseltileri aşındırarak çukurluklarda biriktirirler. Yani yeryüzünü düzleştirmeye çalışırlar .

DIŞ KUVVETLER Heyelan LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Özellikle ilkbahar mevsiminde yağmur yağışları nedeniyle dik yamaçlar kayarak aşağıya iner. Bu durum heyelân olarak adlandırılır. Eğimli yamaçlar, yağış, toprak yapısı, toprak tabakalarının uzanış yönü, bitki örtüsünden arazinin yoksun oluşu ve doğal afetler heyelanı arttıran başlıca sebeplerdir.

DIŞ KUVVETLER Erozyon LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Erozyon en geniş anlamıyla toprağın yağışlar, akarsu, rüzgâr ve buzul gibi dış kuvvetler tarafından süpürülerek taşınmasıdır. Erozyon milyonlarca yılda oluşan bereketli toprakların yok olmasına ve çölleşmeye neden olur .

DIŞ KUVVETLER Akarsular LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Yeryüzündeki sular güneş enerjisi ile buharlaşarak atmosfere yükselir ve oradan tekrar yağış olarak yeryüzüne döner. Yani sürekli bir çevrim içindedir. Yağmurlarla, kar ve buzul erimeleriyle ortaya çıkan, yeraltındaki kaynaklardan yeryüzüne ulaşan sular bir vadi içinde akarak akarsuları oluşturur. Akarsular yeryüzünün şekillenmesine etki eden en önemli dış kuvvettir.
Bilgi Notu: Akarsuyun akışa geçtiği yere kaynak, içinde aktığı oluğa yatak, göl veya denize ulaştığı kısma ağız denir. Akarsuların kollarıyla oluşturduğu sisteme akarsu ağı, akarsuyun suyunu topladığı alana havza adı verilir. Akarsu havzası suyunu denize ulaştır abiliy orsa açık havza, ulaştıramıyor s a kapalı havza olarak adlandırılır. Akarsuyun kaynak ve ağız arasındaki yükselti farkına akarsu profili denir.
Akarsuların Aşındırması Sonucu Oluşan Şekiller
Akarsular kaynağından ağız kısmına kadar bir doğal oluktan akar. Yerleştiği bu oluğu zamanla derine ve yana aşındırmaya başlar. Oluşan bu aşındırma şekillerine vadi adı verilir. Vadiler yerşekillerine, kayaların direncine, akarsuyun akış hızına ve aşındırma gücüne göre çeşitli şekiller alır. Bunlar; boğaz vadi (A), kanyon vadi (B), çentik vadi (C), geniş tabanlı vadi (D), yatık yamaçlı vadi (E)’dir.

Akarsular eğimin azaldığı yerlerde büklümler yaparak akmaya başlar. Akarsu vadisinde oluşan bu şekiller menderes olarak adlandırılır .

Akarsu yatağı farklı dirençteki tabakalardan oluşur. Buna bağlı olarak farklı seviyelerde aşınırlar ve basamak oluştururlar. Akarsuların çok yüksek olmayan basamaklardan düşerek aktığı yere çağlayan, bunların büyüklerine ise çavlan denir. Suların düştüğü yerde oluşturduğu çukurluğa dev kazanı adı verilir .

Peribacaları volkanik tüflerle örtülü arazilerde selinti sularının etkisiyle oluşur. Gevşek yapılı tüflerin arasındaki dirençli kayalar alt kısımlarında yer alan tüşü tabakanın aşınmasını engeller .

Kurak bölgelerde eğimli ve bitki örtüsünden yoksun araziler, sağanak yağmurlar nedeniyle oluşan yüzey akışlarıyla binlerce küçük vadi ve sırtlara ayrılır. Kötü görünüşlü bu arazilere kırgıbayır (badlands) adı verilir.

Akarsu aşındırmasının son safhasında ortaya çıkan hafif dalgalı düzlüklere peneplen (yontukdüz) denir. Bir arazinin peneplen olabilmesi için milyonlarca yıl geçmesi gerekir .

Önceleri aşınarak peneplen olan araziler, milyonlarca yıl önce bazı karaların toptan yükselmesi sonucu yüksekte kalmıştır. Akarsular tarafından derince yarılmış bu yüksek düzlüklere plâto adı verilir .

Akarsuların Biriktirmesi Sonucu Oluşan Şekiller LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Akarsular sürükledikleri materyalleri eğimin azaldığı yerlerde taşıyamaz hâle gelirler. Bu nedenle yükün bir bölümünü az eğimli alanlara biriktirirler. Bunun sonucu olarak çukur olan yerlerde alüvyal malzemeler birikerek ova dediğimiz düz ve düze yakın yeryüzü şekillerini oluştururlar .

Akarsuların taşıdıkları alüvyonları göl veya denize ulaştıkları yerlerde biriktirmeleri sonucu kıyı ovaları oluşur. Kıyı ovaları zamanla gelişerek üçgene benzemeye başlar. Bu nedenle bu ovalara delta ovası da denir. Dünya’nın en uzun nehri olan Nil’in Akdeniz’e döküldüğü ağız kısmında çok büyük bir delta ovası oluşmuştur .

Dağ yamacından inen yüzey suları taşıdıkları materyalleri dağ eteğinde biriktirmesi sonucu oluşan şekle birikinti konisi adı verilir.

DIŞ KUVVETLER Yer Altı Suları LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Yeryüzüne yağmur ve kar olarak düşen yağışın bir bölümü toprağa sızarak yer altı sularını oluşturur. Yer altı suları kalker (kireçtaşı), jips (alçıtaşı), kaya tuzu ve tebeşir taşlarından oluşan karstik yapıları kolaylıkla çözündürerek bünyelerine katar. Bu nedenle karstik arazilerde yer altı suları çeşitli aşınım ve birikim şekilleri oluşturur.

Karstik Aşındırma Şekilleri LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Sular tarafından çözünen kalker tabakasının üzerinde aşınma sonucu lapya denilen oluklar meydana gelir. Karstik şekillerin en küçüğü lapyadır. 1-2 cm’den 1-2 m’ye kadar genişlikleri ve uzunlukları olabilir.

Dolin, karstik plâto yüzeylerindeki erime çukurlarıdır. Komşu dolinlerin birleşmesiyle daha geniş çukurlar oluşur ki bu şekillere uvala adı verilir. Dolin ve uvalalar zamanla genişleyerek 1-2 km çapında polye adı verilen ovaları oluştururlar.

Yerin altına sızan sular karstik taşları kimyasal olarak çözündürerek mağara adı verilen boşluklar oluştururlar .

Mağara tavanlarının çökmesiyle oluşan çukurlara obruk adı verilir.

Karstik Biriktirme Şekilleri
Karstik sular yeryüzüne çıktığında havayla temasa geçer ve içerdiği kalker çökelerek dağ yamaçlarında basamak şeklinde beyaz bir örtü oluşturur. Bu yapıya traverten adı verilir. Bu şekillere en güzel örnek Pamukkale (Denizli) travertenleridir .

Kireçli sular, mağara tavanından yavaş yavaş sızarken içindeki kirecin bir kısmı çökelir ve sarkıtları oluşturur. Suyun damladığı yerde kalan kirecin birikmesiyle de dikitler meydana gelir. Sarkıt ve dikitler zamanla birleşerek sütun biçimini alır.

DIŞ KUVVETLER Buzullar LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Kutup bölgeleri ve çok yüksek olan dağların dorukları sürekli karlarla kaplıdır. Erimeyen bu kar örtüsü kalıcı kar (toktağan kar) olarak adlandırılır. Kalıcı karlar zamanla üst üste birikerek buzulları oluşturur. Kalıcı kar sınırının yükseltisini sıcaklık belirler. Ekvatorda bu sınır 5500 m iken kutuplara gittikçe deniz seviyesine doğru iner.

Bilgi Notu: Çok çeşitli buzul tipi vardır. Dağ doruklarındaki çukurlarda yeni oluşmaya başlayan buzullara sirk buzulu (A), sirk buzullarının çukurlardan taşarak eğim yönünde akışa geçenlerine vadi buzulu (B), dağların tepesini külah gibi örtenlerine takke buzulu (C), kutup bölgelerinde olduğu gibi geniş bir alanı tümüyle kaplayan buzullara örtü buzulu adı verilir (D).

Kutuplarda deniz kıyısına sarkan buzullar asıl kütleden koparak yüzen buz dağlarını oluştururlar. Bunlara aysberg (iceberg) denir. Deniz yüzeylerinin donmasıyla oluşan buzullara ise bankiz adı verilir.

Buzulların Aşındırma Şekilleri LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Uzun yıllar boyunca biriken karlar buzula dönüşerek bir beslenme alanında birikirler. Zamanla beslenme alanından taşarak eğim doğrultusunda hareket ederler ve buzul vadilerini oluştururlar. Bu buzullara sirk buzulu denir. Sirklerden taşan buzullar eğim doğrultusunda aşağıya akarken buzul vadisi oluştururlar.

Vadileri kaplayan buzullar iklim değişikliğine bağlı olarak erirler. Oluşturdukları çukurluklarda sirk gölleri meydana gelir.

Buzullar eğimli yamaçlardan aşağıya doğru inerken kayaları törpüleyerek cilâlı yüzeyler oluştururlar.

Buzullar büyük çapta kayalara oval bir şekil verirse, bu şekillere hörgüç kaya adı verilir.

Buzulların Biriktirme Şekilleri
Buzullar eğim doğrultusunda hareket ederken vadinin taban ve yamacından irili ufaklı taş parçaları koparırlar. Bunlara moren adı verilir. Morenler buzul vadisinin aşağı kesimlerinde biriktirilir. Morenlerin buzul erimesi sonucu oluşan akarsular tarafından taşınması ve eğimin azaldığı yerlerde biriktirilmesiyle sander düzlükleri oluşur.

DIŞ KUVVETLER Rüzgârlar LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Rüzgâr yüksek basınç alanından alçak basınç alanına doğru olan yatay hava hareketidir. Rüzgârlar geldikleri yerlerin hava şartlarını estikleri yere götürürler. Aşındırma güçleriyle yeryüzünün şekillenmesine de etkili olurlar.

Rüzgârların Aşındırma Şekilleri
Rüzgârlar kum tanelerin belli bir yüksekliğe kadar kaldırabilir ve taşıyabilir. Bu taneler, kayaların alt bölümlerine hızla çarparak buraları aşındırır ve matara benzeyen şekiller oluşturur. Bu şekillere mantar kaya ya da şeytan masası adı verilir.

Rüzgârlar blok hâlindeki kayaların gevşek kısımlarını sökerek kayadan ayırır. İrili ufaklı kovuklardan oluşan bu şekillere tafoni adı verilir.

Farklı dirençteki tabakalardan oluşan bölgelerde rüzgârlar gevşek kısımları alır. Sağlam olan kısımlar ayakta kalır. Bu şekillere şahit kayalar adı verilir.

Rüzgârların Biriktirme Şekilleri
Rüzgârlar etkili olduğu alanlarda, yerden havalandırdıkları kum ve toz boyutundaki malzemeyi hızlarının azaldığı yerlerde biriktirirler. Kum boyutundaki malzemelerin biriktiği alanlarda kumullar , toz boyutundaki malzemenin biriktiği alanlarda ise lös adı verilen topraklar oluşur.
Lösler mineral bakımından zengin oldukları için en verimli toprak gruplarındandır.

Çöllerde rüzgârlarla sürekli yer değiştiren hilal şeklindeki kum tepelerine barkan adı verilir.

DIŞ KUVVETLER Dalgalar ve Akıntılar LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Yeryüzünün şekillenmesinde etkili olan dış güçlerden biri de dalgalar ve akıntılardır. Dalgaların oluşmasında rüzgârlar etkiliyken, akıntılar sıcaklık ve yoğunluk farklarından oluşur.

Dalga ve Akıntıların Aşındırma ve Biriktirme Şekilleri
Dalgalar, çarptıkları kıyıları aşındırarak şekillendirirler. Aşınan malzeme taşınarak denizin sığ kesimlerinde biriktirilir. Böylece dalga aşınım ve birikim şekilleri oluşur.
A. Aşındırma Şekilleri:
Dik kıyılara hızla çarpan dalgalar, kıyıların alt tarafını aşındırır. Oluşan bu şekillere falez veya yalıyar adı verilir.

Dalgaların etkili olduğu kıyılarda mağaralar, doğal köprüler ve kaya döküntüleri oluşur.

B. Biriktirme Şekilleri

Dalgaların kıyıları aşındırarak oluşturduğu düzlüklere aşınım platformu adı verilir.

Kumulların dalga ve akıntılarla denize doğru çıkıntı yapmasıyla kıyı oku ya da kıyı kordonu adı verilen şekiller oluşur.

Kıyı okları zamanla gelişerek deniz ile koyu birbirinden ayırır ve irili ufaklı göllerin oluşmasına yol açar. Bu göllere lagün veya kıyı set gölü adı verilir.

Bazen de kıyı okları kıyıya yakın bir adayı karaya bağlar. Bu tür oluşumlara tombolo adı verilir .

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

YERYÜZÜNÜ OLUŞTURAN GÜÇLER İÇ KUVVETLER LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

YERYÜZÜNÜ OLUŞTURAN GÜÇLER İÇ KUVVETLER LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Yeryüzünde dağlar, ovalar, platolar, vadiler gibi kabarık ve çukur alanlar vardır. Yer şekilleri enerjisini yerin iç kısımlarından alan iç kuvvetler ile enerjisini Güneş’ten alan (su ve hava hareketleri) dış kuvvetlerin etkileriyle oluşmuştur. İç kuvvetler yeryüzünde alçalma ve yükselmelere yol açarken, dış kuvvetler yeryüzünü aşındırarak sürekli düzleştirmeye çalışır .

İÇ KUVVETLER LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
İç kuvvetler gücünü, üst ve alt mantodaki sıcaklık ve yoğunluk farklarıyla oluşan konveksiyon akımlarından alır. İç kuvvetlerin etkisiyle oluşan hareketlerin tümüne tektonik hareketler adı verilir. Bunlar kıt’a oluşumu (epirojenez), dağ oluşumu (orojenez), püskürme (volkanizma) ve depremler (seizma) olmak üzere dört gruba ayrılır.

İÇ KUVVETLER KITA OLUŞUMU (Epirojenez) LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Epirojenez yer kabuğu üzerinde ağır ağır gelişen ve geniş alanları kapsayan yükselme ve alçalma hareketleridir. Günümüzde epirojenik hareketler hâlâ devam etmektedir. Örneğin, IV. zaman içerisinde meydana gelen buzul dönemlerinde kalın bir buz örtüsüyle kaplanan İskandinavya, yaklaşık 10.000 yıl önce son buzul çağının bitmesiyle beraber üzerindeki buz örtüsü eridikçe yavaş yavaş yükselmiştir. Günümüzde bu bölge araştırmacıların tespitine göre her yıl 2 mm ile 10 mm arasında yükselmektedir. Buzul dönemlerinin bitişiyle beraber eriyen buzullar deniz seviyesini yükseltmiş ve birçok kara parçası deniz ilerlemesinin sonucu olarak sular altında kalmıştır. İskandinavya’nın iç kısmında yer alan Baltık Denizi önceden bir göl iken deniz ilerlemesi sonucu deniz hâlini almıştır .

İÇ KUVVETLER DAĞ OLUŞUMU (Orojenez) LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Akarsu, rüzgâr, buzul, dalga ve deniz akıntıları gibi enerjisini Güneş’ten alan dış kuvvetler yer şekillerini aşındırırlar. Yüzeyden kopardıkları malzemeleri taşıyarak göl, deniz ve okyanus çukurluklarında (jeosenklinal) biriktirirler. Çukurluklarda milyonlarca yıl boyunca biriken malzemeler kalın tortul tabakalarını oluştururlar.
Levhalar hareketlenir, bu tortul alanlarını yandan sıkıştırarak kıvrılmasına ve yükselmesine neden olurlar. Bu şekilde kıvrım dağları meydana gelir.

Kıvrım dağlarının kubbemsi kısımlarına antiklinal, oluk kısımlarına senklinal adı verilir . Çukurlarda biriken tortul tabakaların bazı bölümleri sert yapıdadır. Bu sert yapılı bölümler yandan gelen güçlerle kıvrılamayarak, kırılırlar (Resim 1.111). Oluşan bu kırıklara fay adı verilir. Bir fay hattında kırılma sonucu yukarıda kalan kısma horst, alçakta kalan kısma graben denir .

Bir okyanus ve bir kıt’a levhası birbirine çarpışırsa biri diğerinin altına girer. Bunun sonucunda levhaların arasındaki çukurluklarda biriken tortullar kıvrılarak veya kırılarak sıradağları oluşturur. Okyanusa kıyısı olan Peru - fiili kıyıları ve kıyıya paralel uzanan And Dağları bu şekilde oluşmuştur. İki kara levhası birbiriyle çarpışırsa bölge yukarı itilir ve yüksek sıradağlar oluşur. Himalaya Dağları böyle bir olay sonucu oluşmuştur .

İÇ KUVVETLER VOLKANİZMA LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Yer kabuğunun zayıf, çatlak veya kırık noktalarından eriyik hâldeki magmanın çıkmasına volkanizma denir. Volkanlardan gaz (su buharı, azot, kükürt, karbon ve sülfür), akışkan hâldeki lav ve katı (volkan külü, kumu, çakılı ve bombası) maddeler yeryüzüne çıkar. Bu maddelerden akışkan olanlara lav, katı olanlarına ise volkan tüfü adları verilir.

Bilgi Notu: Volkan dağları (yanardağ) kızgın, akışkan magmanın yeryüzüne çıktığı yerde yığılması sonucu oluşturduğu dağlardır. Bir yanardağda şu kısımlar mevcuttur. bulunduğu hazneye volkan cebi ya da magma odası, yeryüzüne çıkarken izlediği yola volkan bacası, yeryüzüne çıktığı ağza krater denir . Magmanın yeryüzüne çıkıp yığılmasıyla oluşturduğu şekle volkan konisi denir.

İÇ KUVVETLER DEPREM LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Yerkabuğu içindeki kırılmalar nedeniyle ani olarak ortaya çıkan titreşimlerin dalgalar hâlinde yayılarak yeryüzünü sarsması olayıdır. Depremler oluşumlarına göre üçe ayrılır.

a.Tektonik depremler: Manto tabakasında meydana gelen konveksiyonel akımlar sonucu levhaların harekete geçmesiyle oluşur. Tektonik depremlerin etki alanları geniş ve şiddetleri yüksektir. Depremlerin % 90′ı tektonik kökenlidir.

b.Volkanik depremler: Volkanik patlamaların yakın çevrelerinde oluşturdukları
için hafif şiddetli depremlerdir. Bu depremlerin etki alanları dardır.

c.Çöküntü depremleri : Kolay ergiyebilen tabakaların bulunduğu yerlerdeki
mağara ve tünellerin tavanlarının göçmesiyle oluşan depremlerdir. Etki alanları dardır.

Bilgi Notu: Yeryüzünde fay (kırık) hatları, depremler ve volkanlar arasında paralellik vardır. Fay hatları oynak bir zemin oluşturduğu için depremlerin çoğu bu alanlar üzerinde meydana gelir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

JEOLOJİK ZAMANLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

JEOLOJİK ZAMANLAR LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Üzerinde yaşadığımız Dünya’mız günümüzdeki hâlini alana kadar 4.7 milyar yıl geçmiştir. Bu süreyi 24 saat olarak alırsak, insanoğlu 24′e 1 saniye kala Dünya sahnesindeki yerini almıştır. İnsanoğlunun bir tarihi olduğu gibi Dünya’mızın da bir tarihi vardır.

Prekambriende Meydana Gelen Olaylar
Yaklaşık 3,7 milyar yıl ile 600 milyon yıl öncesini kapsar. İlk denizler, Kanada, Grönland ve Norveç kıvrımları oluşmuştur. İlk bitkiler (su yosunları) ve tek hücreli canlılar bu dönemde ortaya çıkmıştır.

Paleozoikte Meydana Gelen Olaylar
Yaklaşık 600 milyon yıl ile 250 milyon yıl öncesini kapsar. Bu zamanın başlarında iklim soğuktur, ama genel olarak nemli ve ılımandır. Kuzey Yarım Küre’de karalar oluşmuş ve şiddetli volkanizma vardır. İlk sürüngenler, böcekler, balıklar, kafadan bacaklılar ortaya çıkmıştır. Su yosunları gelişmiş, eğrelti otu ve kozalaklı bitkiler ortaya çıkmıştır. Nemlilik ve yağış nedeniyle gür bitki toplulukları yetişmiştir. Bu bitkiler taş kömürü yataklarını oluşturmuştur.

Mezozoikte Meydana Gelen Olaylar
Yaklaşık 250 milyon yıl ile 65 milyon yıl öncesini kapsar. Genel olarak sıcak iklimler etkilidir. Volkanizma faaliyetleri zayıftır. And ve Alp dağlarının ilk kıvrımları oluşmaya başlamıştır. Yerkabuğu kırıklarla parçalanmış, kıtalar yer değiştirmeye başlamıştır. Kabuklu deniz hayvanları, büyük sürüngenler ve dinozorların egemen olduğu bir dönemdir. Tohumlu bitkiler karalarda yayılmaya başlamıştır.

Neozoik
Yaklaşık 65 milyon yıl ile günümüze kadar olan dönemi kapsar. Genel olarak sıcak ve yağışlı iklimler etkilidir. Volkanizma şiddetlidir. Alp dağları ve başlıca dağ sıraları oluşmuştur. Kıtaların yer değiştirmesi devam etmiş, günümüzdeki şeklini almaya başlamıştır. Atlas ve Hint okyanusları ortaya çıkmıştır. Egeit karası çökmüş, Ege Denizi belirmiştir. Linyit, petrol, tuz yatakları oluşmuştur. Dinozorlar ortadan kalkmış, sürüngenler küçülmüş, memeliler ve kuşlar gelişmiştir. Tohumlu bitkiler yaygınlaşmaya ve çeşitlenmeye başlamıştır .

Neozoikte Buzul Çağı (Pleistosen) ve Buzul Sonrası (Holosen) dönemler yaşanmıştır.
Buzul Çağı’nda buzullar genişlemiş, Kuzey Amerika’nın büyük bölümü, Batı Avrupa ve İskandinavya yarım adası tümüyle buzullar altında kalmıştır. Deniz seviyesi düşmüştür. Günümüz hayvanlarının çoğu ortaya çıkmıştır. Devrin sonuna doğru insan var olmuştur.
Buzul Sonrası 11 bin yıldan bu tarafa süregelen devirdir. Sıcaklık değerleri artmış, günümüz iklim koşulları belirmiştir. Buzullar kutuplara çekilmiş deniz seviyesi yükselmiştir. Buzul çağında, akarsu vadisi olan İstanbul ve Çanakkale boğazları deniz seviyesindeki yükselme sonucu Akdeniz ve Karadeniz’i birbirine bağlayan su geçitleri hâlini almıştır. Anadolu karası tümden yükselmiştir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI