Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

COĞRAFYANIN PRENSİPLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

COĞRAFYANIN PRENSİPLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Coğrafya biliminin üç prensibi vardır. Araştırmalarını bu prensiplere göre yapar ve ortaya çıkan sonuçları sentez halinde ifade eder. Bu prensipler sırasıyla; dağılış, ilgi ve bağlılık ile nedenselliktir.

a) Dağılış Prensibi: Coğrafya araştırmalarına neden olan konuların belirli bir alandaki yayılışı ve bulunuş biçimleri, dağılış olarak ifade edilir. Buradaki alan bir yöre olabileceği gibi, havza, bölüm, bölge, ülke, kıt’a ve hatta dünya olabilir.

Dağılışı gösterilecek olan konu ise; bitki örtüsü, yer şekilleri, sı caklık, yağış, nüfus, tarım alanları, sanayi kuruluşları gibi daha pek çok veri olabilir. Bu verilerden bir kısmı yeryüzünün doğal özellikleridir. Diğer bir kısmı ise insan etkinlikleri sonucu ortaya çıkmış eserler dir,

Coğrafyada bir konunun veya olayın dağılışı belirtilirken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta yayılış biçimlerinin ayrı ayrı ifade edilmesidir. Örneğin tarım alanlarının Türkiye’deki dağılışı yapılırken önce yatay dağılış belirtilir. Bu dağılış harita üzerinde gösterilir. Hari taya bakıldığı zaman Türkiye’deki tarım alanlarının nerelerde bulundu ğu, ne kadar yüzölçümü kapladığı hakkındaki bilgiler anlaşılabilir. Dağı lışın belirtilmesi gereken başka bir özelliği ise dikey dağılıştır. Bu Özel lik, eşyükselti eğrilerinin bulunmadığı, haritalarda gösterilemez. Eğer bir coğrafi bilginin yatay dağılışı yanında dikey dağılışının da gösteril mesi isteniyorsa, uygun aralıklarla eşyükselti eğrilerinin çizilmesi gere kir. Coğrafya araştırmalarında yatay dağılış kadar dikey dağılış da önemlidir. Örneğin Akdeniz, Ege denizi ve Karadeniz kıyı yörelerinde ormanlar hemen denizin kenarından başlar, Buna karşılık diğer bölge lerde orman alt sınırı çok daha yükseklerden (1000–1200 m.) başlamaktadır. Dağılışın üçüncü özelliği ise zamanda dağılıştır. Zamanda dağılışın gösterilebilmesi için veriler zaman bölümlerine (yıl, ay, gün gibi) ayrılarak ifade edilir. Zamanda dağılış genellikle grafiklerle ifade edilir.

b) İlgi ve Bağlılık Prensibi: Coğrafyanın konusu olan her olay veya olgu, başka bir olay veya olgu ile ilgilidir. Bu yüzden coğrafi olayları neden ve sonuçları bakımından bir ilişkiler sistemi ya da olayların örgüsü şeklinde düşünmek zorundayız. Bir olay diğerini tetiklemekte ve sonucunda çok daha farklı olayların oluşumuna zemin hazırlamaktadır. İç ve dış kuvvetler arasındaki mücadele bunun en güzel örneğidir Türkiye’de tarım alanla rının dağılışı ile alüvyal ovalar ve alçak platolar arasında yakın bir ilgi vardır. Çünkü Türkiye’deki tarımın önemli bir kısmı bu araziler üzerin­de yapılmaktadır.

Kültür bitkilerinin ekim alanlarıyla oradaki iklim özellikleri arasın da yakın bir ilgi vardır Çünkü her bitkinin yetişip olgunlaşabilmesi, meyve verebilmesi için yıl içinde belirli devrelerde belirli ölçüde suya ve sıcaklığa ihtiyacı vardır. Bünyesinde bol miktarda su bulunduran muz meyvesi en hafif don olayından bile etkilenir. İşte bundan dolayı muz, kışları ılık geçen Akdeniz ikliminde yetişir. Yani muz ekim alanla rıyla kışları ılıman geçen İklim arasında yakın bir ilgi vardır.

c) Nedensellik Prensibi: Her bilimde olduğu gibi coğrafyada da “neden” sorusu sık sık sorulur Bu sorunun cevabı mutlaka verilmelidir. Çünkü her şeyin bir nedeni vardır. Ülkemizdeki tarım alanları örneği ele alınarak nedensellik prensibi şöyle açıklanabilir: Ege Bölgesi’ndeki vadi tabanı düzlüklerinde ve çöküntü ovalarında pamuk tarımı önemli yer tutar. Buna karşılık Doğu Anadolu Bölgesi’nin vadi tabanlarında ve çöküntü ovalarında (Iğdır Ovası hariç) bu bitki yetişemez. Bunun nedeni, Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki yaz sıcaklıklarının bu bitkinin ye tişmesi için yeterli olmamasıdır, Akdeniz ve Ege bölgelerinde yetişen turunçgillerin Doğu Anadolu Bölgesi’nde yetişememesinin nedeni de şöyle açıklanır; Turunçgil meyveleri bünyelerinde bol su bulundururlar. Onun için kış soğuklarında donarlar. Ayrıca turunçgil ağaçları da şid detli karasal iklimin kış soğuklarına karşı dayanıklı değildir.

Coğrafyanın yukarıda belirtilen dağılış, nedensellik, ilgi ve bağlı lık prensipleri, sadece coğrafyanın kullandığı (patenti coğrafyaya ait olan) prensipler değildir. Aynı prensipleri ayrı ayrı birçok bilim dalı da kullanır. Coğrafyanın diğer bilimlerden farkı, bu üç prensibi birlikte kullanmasıdır

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

COĞRAFYA’NIN KONUSU LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

COĞRAFYA’NIN KONUSU LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Coğrafyanın tanımında öne çıkan başlıca kavramlar, coğrafyanın konusunu da belirlemektedir. Bu kavramlar şunlardır;

  • İnsan
  • Çevre
  • İnsan-çevre etkileşimi
  • Prensipler

Bu kavramların açıklanmasıyla coğrafyanın ne olduğu ve hangi konuları kapsadığı yani coğrafyanın konusu kendiliğinden ortaya çıka caktır.

İnsan: Coğrafya, insanı birey olarak ele alıp incelemez. Ancak coğrafya araştırmalarının odak noktasında her zaman insan vardır. İnsansız coğrafya olamaz. Elde edilen bulguların ve varılan sonuçların insana etkisi, her zaman göz önünde tutulur. Ancak burada unutulmaması gereken önemli bir nokta vardır. O da insanın birey olarak değil, her zaman topluluk halinde ya şamakta olduğudur. Onun için insan, tarihin ilk dönemlerinden bu yana en küçük insan topluluğu olan aileden başlayarak günümüze ka dar köy, kasaba ve kentlerde topluluklar halinde yaşamını devam ettir­mektedir.

Çevre: İnsanın içinde yaşadığı yere ortam veya çevre denir. İn san, çevresinin etkisinde kalır. Bu çevre, küçükten büyüğe doğru farklı coğrafi terimlerle ifade edilir. En dar anlamıyla çevre, insanın yaşadığı meskendir. Daha sonra bunu mahalle, semt, köy, kasaba, şehir, yöre, bölüm, bölge, ülke, kıta, dünya ve hatta evrendir.

Çevrede canlı ve cansız varlıklar bulunur. Çevrede bulunan var lıklar doğal ve beşeri (insan kökenli) varlıklardır. Doğal varlıkların başında dağlar, tepeler, platolar, ovalar ve vadiler gibi çeşitli yer şekilleri gelir. Yer şekilleri çeşitli özellikteki taş ve tabakalardan oluşurlar. Yer kabuğunun bu katı bölümü taş küre (li tosfer) olarak ta ifade edilir.

Ayrıca çevremizde sular vardır. Bunlar akarsular göller ve deniz lerdir. Bunların hepsine birden su küre (hidrosfer) denir.

Akarsular, göller ve denizler dışında bitkilerde, toprakta ve yeral tında da su bulunmaktadır. Ayrıca yüksek dağların doruk kısımlarında ve kutuplarda buz halinde, atmosferde ise buhar halinde su mevcut tur. Çeşitli ortamlardaki (kara, hava, deniz) su, hal değiştirerek (katı, sıvı, gaz) bir döngü içinde hareket eder. Buna su dolaşımı denir. Çeşitli gazların karışımı olan atmosferdeki hava, insanların ya nı sıra diğer canlıların yaşayabilmeleri için ilk koşuldur.

Atmosferde meydana gelen olaylar (hava olayları) ise insanları çok yakından ilgilendirir. İnsanlar, yaşayabilmek için faaliyetlerini ha vanın sıcak, soğuk, fırtınalı, yağmurlu, kar yağışlı olup olmamasına gö re düzenlemek zorundadır. Çevrenin yukarıda belirtilmiş olan eleman ları (taş, toprak, hava ve su) cansız elemanlardır. Bunlardan başka çevremizde bitkiler ve hayvanlar da vardır. Bunlar biyosferi oluştu­rur.

Bu canlı elemanlarla birlikte çevrenin şimdiye kadar belirtilmiş olan elemanlarının hepsi birlikte doğal çevreyi oluştururlar. Doğal çevrenin elemanlarının tamamı doğal elemanlardır.

Birde beşeri çevre vardır. Etrafımıza baktığımız zaman gördüğü müz, binalar, yollar, köprüler, taşıtlar gibi varlıklar insanlar tara fından yapılmıştır. Yani kültürel eserlerdir.

İnsanın içinde yaşadığı çevre (ortam), yukarıda belirtilmiş olan doğal çevre ile beşeri çevrenin bütünüdür.

Çevre bir bakıma coğrafi yeryüzü olarak da kabul edilebilir. Coğrafi yeryüzü yerkabuğunun veya dünyanın yüzeyi değildir. Çünkü bu yüzey derinliği olmayan ve sadece alanı olan bir yüzeydir. Ama coğrafi yeryüzü bundan farklıdır. Coğrafi yeryüzü coğrafyanın konusu olan olayların meydana geldiği üç boyutlu mekândır. Bu mekâna atmosferin alt katları girer. Çünkü insanları çok yakından ilgilendiren (yağış ve rüzgâr gibi) atmosfer olayları burada oluşur.

Katı yerkabuğunun üst kısımları da coğrafi yeryüzüne dâhildir. Çünkü madencilik faaliyetleri ile yine insanları yakından ilgilendiren depremler ve volkanizma bu katlarda meydana gelir.

Denizlerin üst kısımları da coğrafi yeryüzü kapsamına dâhildir. Deniz altı ulaşımı ile insanların beslenmesinde önemli yer tutan deniz ürünleri, denizlerin bu üst kısımlarında olur. Bu açıklamalardan da anlaşılacağı gibi üç kürenin insanları etkileyen kısımları birlikte coğrafi yeryüzünü oluşturmaktadır. Çevreyi “insanların etkilediği ve etkilendiği yerler” olarak tanımlarsak çevre ile coğrafi yeryüzü bir birine çakışmaktadır.

Coğrafi yeryüzü = coğrafi çevre = biyosfer demektedir.

İnsan-çevre etkileşimi: İnsan ile doğal çevre elemanları arasın da sürekli ve karşılıklı bir etkileşim vardır. İnsanın doğal çevre ile etkileşimi sonunda beşeri (kültürel) eserler ortaya çıkar. Yani beşeri çevre elemanları insan-doğal çevre elemanlarının karşılıklı etkileşimi so nunda ortaya çıkmaktadır.

İnsan-doğal çevre etkileşimine bazı örnekler;

Atmosferi oluşturan gazların yere uygulamış olduğu basınca, hava veya atmosfer basıncı denir. İnsanlar ve karada yaşayan hayvanların organizmaları, bu basınca göre düzenlenmiş yani bu basınca karşı direnç kazanmıştır. Ayrıca atmosfer içinde oluşan yağmurlar, yeryüzündeki akarsuları oluşturur, gölleri ve denizleri besler. Normal ölçülerde olan yağış, insanlar için yararlı ve gereklidir. Yeryüzündeki bütün canlıların bünyelerinin önemli bölümleri sudur. Ayrıca insanlar için kullanma, içme, tarım ve sanayide kullanı lan suyun eksikliği, çeşitli sorunlar yaratır. Kuraklık ve salgın hastalık lar başta olmak üzere kıtlık, göç gibi pek çok soruna neden olur.

Yağışın eksikliği, insanları bu şekilde etkilerken aşırı yağışların da insanlara olumsuz etkileri var dır. Ülkemizde sık sık yaşanan sel olayları bunların başında gelir. Do ğal afetlerden olan sellerin, insanların can ve mal kaybına neden oldu ğu sık sık görülmektedir.

Bir başka atmosfer olayı olan fırtına da insan yaşamını olumsuz yönde etkilemektedir. Ayrıca atmosferin sıcaklığının aşırı artması ve ya aşırı düşmesi de insanları olumsuz yönde etkileyen faktörlerdir. Don olayları, bazı bitkilerin donmasına neden olarak tarımsal üretimi ve ekonomiyi olumsuz yönde etkiler. Ayrıca çeşitli yollarla insanların can ve mal kaybına neden olur. Aşırı sıcaklığın da dolaylı ve dolaysız ola rak insanların can ve mal kaybına yol açtığı bilinmektedir.

Atmosferin bir özelliği olan sıcaklık, insan hayatını çok etkileyen hatta yönlendiren bir doğal çevre özelliğidir. İnsanların giyinmeleri, mesken tipleri, tarımsal ve ekonomik faaliyetleri, seyahatleri hep hava sıcaklığı tarafından yönlendirilmektedir. Kısaca söylemek gerekirse in sanlar; evinde, iş yerinde, seyahatte, tatilde sürekli sıcaklığın etkisi al tındadır. Hava sıcaklığı, insanların karakterlerine dahi etki eden önem li bir faktördür.

Doğal çevrenin başka bir elemanı olan taş kürenin üzerinde çe şitli yer şekilleri vardır. Farklı yer şekillerinin insanlara etkisi de farklı dır. Örneğin dağlık yerler, yükseklikleri nedeniyle soğuk oldukları için buralarda insanların yaşaması zordur. Onun için yükseklik, yerleşmeleri etkileyen önemli faktörlerdendir. Genellikle yükseklik ar tıkça yerleşmeler azalır. Dağlık yerlerde kış sporları yapma imkânının artmasına karşılık tarım alanları çok sınırlıdır.

Buna karşılık alçak ovalar; iklim, tarım toprağı ve ulaşım yönün den insan yaşamına çok daha elverişlidir. Onun için yer leşmelerin önemli bir kısmı buralarda bulunur. Erciyes Dağı ile hemen yanı başındaki Kayseri Ovası buna örnek olarak gösterilebilir. Tarihin akışı içerisinde bütün önemli medeniyetlerin, alçak ovalarda gelişmiş olmasının nedeni de budur. Yani atmosfer olayları gibi yer şekilleri de insanları değişik şekillerde etkilemekte ve onların faaliyetlerini yönlen dirmektedir. Yüksek yerlerde insanlar hayvancılık yaparken alçak ovalarda tarla, bahçe tarımı yapmakta veya sanayi faaliyetleri ile uğraş maktadır.

Dağlık alanları dar ve derin şekilde yaran ve uzun çukurluklar olan vadiler, genellikle yolların geçmesine imkân sağlayacak ulaşımı kolaylaştırır. Yurdumuzda Karadeniz ve Doğu Anadolu Bölgeleri başta olmak üzere kara ve demir yolları bu vadiler içinden geçmektedir.

İnsanların etkileşim içinde bulunduğu başka bir doğal çevre ele manı da bitkilerdir. İklim ve toprak özelliklerine göre yetişen bitki örtüsü, insanların faaliyetlerini değişik şekilde etkiler. Ormanların yakının da bulunan insanlar, ormanların çeşitli doğal güzellikleri yanında ke­restesinden de yararlanır. Orman ürünlerine dayalı çeşitli sanayi faaliyetlerinde bulunurlar. Buna karşılık bozkırlarda yaşayan in sanlar, ancak buraları mera olarak değerlendirebilir.

Doğal çevrenin başka bir elemanı olan sular da insan etkinlikle rini önemli ölçüde yönlendirici bir faktördür. Deniz kenarında bulunan insanlar balıkçılık ve deniz ulaşım faaliyetlerine önem verirler. Hele di ğer doğal kaynakların kıt olduğu yerlerde deniz, insanların başlıca ge çim kaynağı olmuştur. Ülkemizde bunun en güzel örneği Karadeniz Bölgesi’nin kıyı yörelerinde görülmektedir.

Yukarıdaki açıklamalardan da anlaşılacağı gibi başta yağış ve sı­caklık olmak üzere, doğal çevrenin çeşitli elemanları ve olaylar insan etkinliklerini yönlendirmekte ve sınırlandırmaktadır. Bu faktörler her şeyden önce yerleşme ve yaşama alanlarını sınırlandırmaktadır. Kutup yakınlarında soğuk ve kuraklık, sıcak çöllerde sıcak ve kuraklık, dağların yüksek kesimlerinde ise soğuk, insan yer leşmelerine imkan vermemektedir. Ayrıca okyanuslar ve denizler ile ormanlar, yerleşmeyi engelleyen diğer doğal çevre elemanlarıdır.

İklimin elemanları olan yağış ve sıcaklık özellikleri aynı ülkenin bir yerinde tarımı, başka bir yerinde ise hayvancılığı mümkün kılmak tadır. Ege Bölgesi ovalarıyla Erzurum-Kars platoları bunun güzel örnekleridir. Aynı ülkenin bir bölgesinde yaz turizmini teşvik ederken başka bir bölgesinde kış turizmine imkân sağlamaktadır. Do ğu Anadolu’da sadece buğday ve arpa tarımına imkân verirken Ege ve Akdeniz bölgelerinde çeşitli sanayi bitkilerinin yetiştirilmesini sağlamaktadır. Yine Doğu Anadolu Bölgesinde sınırlı sayıdaki tarım bitkilerinden düşük verim sağlanırken, Akdeniz ve Ege bölgelerinde bazı yerlerde yılda iki kez ürün almak mümkün olmaktadır.

Soğuk iklimli yerlerde yaşayan insanlar çok sıkı giyinmek ve çok yakıt tüketmek zorundadır. Buna karşılık sıcak iklimli yerlerde yaşayan insanlar çok az yakıt tüketerek ve ince giysilerle kış mevsimini geçirir ler. Kış mevsiminin bulunmadığı yerlerde durum daha da kolaydır.

Yağışın yeterli olduğu yerlerde tarım daha kolay ve daha çok ge lir sağlayan bir uğraştır. Buna karşılık yağışın yetersiz kaldığı yerlerde insanlar baraj, gölet, kanal gibi sulama tesisleri yapmak zorundadırlar.

Bütün bu anlatılanlar doğal çevrenin insan üzerine olan etkileri dir. Doğal çevrenin elemanları insanları ne yapmaları, nasıl yapma ları ve ne yapmamaları yönünde etkilemektedir. Bu etki tek taraflı bir etkidir.

İnsanoğlu var oluşundan günümüze kadar doğal çevre eleman larının etkisinde kalmıştır. Aşırı soğuktan ve yaban hayvanlarından ko runmak için ağaç kovuklarına ve mağaralara sığınmıştır. Başka bir ifa deyle doğanın olumsuzluklarından korunmak için doğanın imkânlarına sığınmıştır. Bu sığınma yerleri doğal barınaklardır.

Mesken yapımına geçen insanoğlu burada da yine çevresindeki doğal malzemeleri kullanmak zorunda kalmıştır. Çevresinde yetişen bitkilerden yararlanarak, yumuşak kayaları oyarak, taşları kullanarak kendisine mesken yapmıştır. Günümüzde dahi dünyanın çok yerinde mesken yapımında kullanılan malzeme, o yörenin iklimi ve jeolojik ya pısının kontrolü altındadır. Ülkemizde de meskenler kerpiç, taş, ahşap ve betonarme olmak üzere farklı malzemelerle yapılmaktadır. Ancak içinde bulunduğumuz çağda, insanların mali imkânları ve bilgi düzeylerinin artmasına bağlı olarak, yeni binaların çoğu tuğla, demir ve beton ile yapılmaktadır. Yani doğal çevrenin kontrolünden uzaklaşma söz konusudur.

Mesken yapımındakine benzer bir durum, tarım için de geçerli dir. Çeşitli tarım alet ve makineleri, gübreleme, sulama, tohum ıslahı, seracılık gibi tarım yöntemlerinin modernleştirilmesiyle tarım, geçen yüzyıldakinden çok farklıdır. Sözü edilen bu iyileştirmelerle tarım ürün leri çeşitlendirilmekte, bitki ve hayvan soyları ıslah edilmekte, hastalık ların önüne geçilmekte ve sonuç olarak üretim artırılmaktadır.

Teknolojinin ve bilimin etkileri hızla artmaktadır. Ancak günümüz de yerleşme, tarım, sanayi, ulaşım, ticaret ve turizm gibi insan etkinlik­lerinde doğa özellikleri, yine de ana belirleyici etkendir. Ana çerçeveyi çizen, çevrenin doğal özellikleridir. Bilimsel ve teknolojik gelişmeler bu çerçeve içinde belirli derecelerde değişiklikler yapmaktadır. Yüksek dağları aşabilmek için yollar, geçitler, tüneller yapılmaktadır. Yağışın belirli dönemlerde düştüğü yerlerde barajlar ve sulama kanalları yapıl­maktadır. İklimin soğuk olduğu yerlerde ısı yalıtımı iyi olan mesken ler yapılmaktadır. Ancak bütün bu çabalar yine de sınırlı kalmaktadır. Çünkü Doğu Karadeniz bölümünün her mevsimi yağışlı geçen iklimin de hiç bir bilimsel ve teknolojik yenilik pamuk yetiştiremez. Çünkü her bitkinin yetişebilmesi için yıl içinde belirli dönemlerde ihtiyaç duyduğu su ve sıcaklık değerleri farklıdır. Bu nedenle pamuk bitkisi olgunlaşma döneminde yağışsız ve sıcak bir havaya ihtiyaç duyar. Bu da Doğu Ka­radeniz bölümünde yoktur. Yine hiç bir yenilik çay bitkisini Ege Bölgesi’nde yetiştiremez. Doğu Anadolu’nun şiddetli karasal ikliminde tu­runçgiller yetiştirilemez. Çünkü bünyesinde yüksek oranda su bulun duran turunçgiller, bu bölgedeki şiddetli kış soğuklarında donar. Bu bölgede seralarda, büyük özenle yetiştirilebilecek olan turunçgiller ise çok pahalıya mal olacakları için, bu durumun uygulamada geçerliliği olmayacaktır.

İnsanların, doğal çevre elemanlarının etkilerine karşı yapmış ol­dukları etkinlikler, çok zaman doğaya zarar vermemektedir. Bu çaba­lar sadece doğanın olumsuzluklarından korunmak içindir. Sellerden korunmak için yapılan köprüler, menfezler, setler, yer şekillerinin ula şım üzerine olan olumsuzluklarından korunmak için yapılan yollar, köprüler, tüneller, geçitler ve ulaşım araçları, soğuk ve sıcaktan korun mak, emniyet içinde rahatça yaşamak için yapılan meskenler gibi kül türel varlıklar doğaya zararlı değildir. Burada insanın doğal çevreye olumsuz bir etkisi söz konusu değildir. O halde coğrafyanın tarifinde bulunan karşılıklı etkileşimin, insan tarafından yapılanları nelerdir? İşte burada karşımıza aynı zamanda asrımızın da sorunu olan çevre sorunları kavramı çıkmaktadır.

Çevre sorunları, insanın doğal ortama yapmış olduğu olum suz etkiler sonucu ortaya çıkan çeşitli kirlilik ve diğer bazı olum suzlukların toplamını ifade eder. Bundan da anlaşılacağı gibi çevre sorunları = çevre kirliliği değildir. Çevre kirliliği; hava kirliliği, su kirli liği, toprak kirliliği ve ses kirliliği (gürültü) olarak ifade edilir

Sonuç olarak belirtmek gerekirse;

İnsan-çevre etkileşiminde doğal çevrenin insan üzerine olan et kileri olumlu ve olumsuz olmak üzere iki grupta toplanabilir. İnsanlar olumlu özelliklerden yararlanmaktadırlar. Olumsuz özelliklerden ise daha az etkilenmek ve hatta etkilenmemek için çeşitli faaliyetler yap maktadır. Bu faaliyetlerin bir kısmının doğal çevreye zararı olmamak tadır. İnsanın doğal çevreye zararlı olan girişimleri kendi karşısına çev re sorunları olarak çıkmaktadır.

Önemli: Coğrafya sayesinde doğal çevre tanınır. İnsan bu çevreden nasıl yararlandığı öğrenilir. Kısacası; doğal çevre ile insan arasındaki ilişkiler açıklanır. İnsan sayısını (nüfus), insanın yeryüzünde dağılışında etkili olan faktörleri ve yerleşmelerin kuruluşunda doğal ortam etkilerini inceler Yüzey şekillerinin ve iklimin; tarım, ulaşım turizm gibi çeşitli etkinlikler üzerindeki önemi ortaya çıkar.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

COĞRAFYA’NIN TANIMI LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

COĞRAFYA’NIN TANIMI LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF



Terim olarak Coğrafya ,Eski Yunanca’da yer anlamına ge len “Geo” ile yazılarak çizilerek tanımlama (betimleme) anlamına gelen “Graphie” sözcüklerinin birleşmesinden oluşmuştur

Tarihin akışı içinde coğrafyanın çeşitli tanımları yapılmıştır. Bunlardan bazıları şöyledir: “Yeryü zünün bilgisi”, “Yeryüzünün fiziki ve beşeri özelliklerini araştıran bilim”, “Yeryüzünün fiziki özellikleriyle insan arasın daki ilişkileri araştırarak ortaya koyan bilim”, “İnsan ile onun yaşama ortamı olan çevre arasındaki ilişkileri araştıran bilim”, “İnsan-doğal çevre etkileşimini kendi prensipleri çerçevesinde inceleyen bilimdir şeklinde değişik tanımlar yapılabilir.

Coğrafya insanın yaşadığı doğal çevre ile ilişkilerini konu edinen bir bilimdir. Coğrafyanın tanımı yapılırken en çok yapılan hatalardan biri de coğrafyayı sadece bir dağın yüksekliğini bilmek ya da bir akarsuyun kaç km olduğunu bilmek sanmaktır. Biraz önce yapılan tanımlamalardan da anlaşılacağına üzere doğal ortam ve bu doğal ortamın etkileri önemlidir. Bir coğrafyacı dağların yüksekliğini tam olarak bilmeyebilir ama o dağın tarım, ulaşım, turizm ve nüfuslanma üzerindeki etkilerini çok bilir

Buradan yola çıkarak COĞRAFYA,

‘İnsanın etkilenip, etkilediği her türlü tabii ve beşeri olayları sebep-sonuç , dağılış ve karşılaştırma yönüyle inceleyip sentezleyerek sonuçlarını yine insana, daha iyi hayat sağlamak amacıyla sunan bir bilimdir’ tanımı en uygun tanımdır.



COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Pure Adventure and Fun in Acapulco

Situated in the Western Coast of Mexico is the beautiful city of Acapulco. Like the Philippines, the climate here is tropical all year round. There are also winter seasons but most of the time, it’s dry. That’s why; this is definitely the hot spot for vacation escapades for several rich people in Europe and in America.

Brief History

Flashing back the history a little, Acapulco was only a small harbor for fishing. Acapulco started to become the center of attraction when Miguel Aleman Valdes, the president of Mexico in 1946-1952, transformed his creative visions and ideas into reality. In 1968, Acapulco was the host of yachting in Summer Olympics and from that moment onwards, it became the “Mecca Jet Set” of all the avid travelers around
the world.

Exploring the Best

La Quebrada is truly an iconic place for awesome adventure, where one experiences the jump of a lifetime. Just imagine if you are standing in the middle of this majestic cliff and dive into the deep waves of Pacific Ocean. But beware, diving must be only done at the perfect timing due to the unpredictable dangers you can face below the water. For those people who are scared to jump, there is a restaurant in one side of the cliffs and see how those large pelicans hunt for fish.

Other exciting attractions to chill in Acapulco are Acamar Beach Resort, Radisson Resort Hotel, Qualton Club, Romano Palace Hotel 7 Suites and Hotel Casa Inn. Three of the five mentioned are five star hotels that surely give you the glow and pleasures not found at the comforts of your home.

Shopping is also a grand activity in Acapulco. Among the various malls in the city, the most well-known is probably the La Gran Plaza. This mall is known for its affordable prices in all leather products. In fact, this two-level Plaza with 135 stores including Mexican Cuisines and Restaurants is easily tracked just by riding a taxi. If you are looking for great gifts and souvenirs like snacks, meat and cheeses, handicrafts, jewelry and textiles at low prices, try shopping at their municipal market, the Mercado Central.

Other department chains in the city are Avenida Costera Miguel Aleman, Artisan Mall across Plaza Bahia, Zocalo and Acapulco Cultural Center.

EDDIE ROBINSON 2












































KÜRESEL TİCARETİN EN ÖNEMLİ ÜÇ ELEMANI: HAM MADDE, ÜRETİM, PAZAR LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

KÜRESEL TİCARETİN EN ÖNEMLİ ÜÇ ELEMANI: HAM MADDE, ÜRETİM, PAZAR LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Dünya geneline baktığımızda ham madde alanları, üretim alanları ile pazar
alanlarının bulunduğu yerler farklılık göstermektedir. Ticaretin bu üç unsuru
arasında sürekli bir etkileşim söz konusudur. Bu durum ülke ve bölgeler
arasındaki ticaretin önemini daha da arttırmaktadır. Bugün sanayi ürünleri
alanında çok önemli olan bir bölge, farklı üretim bölgelerine sıkı sıkıya
bağımlıdır. Aynı şekilde bir sanayi veya tarımsal üretim alanı, daha uzakta
bulunan pazar alanına sıkı sıkıya bağımlıdır. Bir bölgede ortaya çıkan olumsuz
bir gelişme ona bağımlı olan diğer bölgeleri de etkilemektedir.

Ülkelerin birbir leriyle ticaret yapmalarının temel nedeni, kendi ülkelerinde
üretilmeyen veya çok büyük maliyetler gerektiren malları daha ucuza almaktır.
Dünyada hiçbir ülke kendi ihtiyaçlarını kendisi üretecek kaynak ve kapasiteye
sahip değildir. Ülkeler, sahip oldukları fazla kaynakları ve ürettikleri malları
başka ülkelere satıp ihtiyaçları olan ürünleri de başka ülkelerden alırlar. Bu
olay sonucunda uluslararası (küresel) ticaret ortaya çıkar.

Ortak pazarlar, gümrük birlikleri ve siyasi ekonomik bloklar arasındaki rekabet
gün geçtikçe artmakta, ticaret ve taşımacılıkta siyasi sınırlar önemini
kaybetmektedir. Bunun yerini serbestleşen ticari ilişkiler almaktadır. Küresel
ve bölgesel ölçekte serbest pazar ortamı oluşmakta bunun sonucu olarak da
serbest ticaret bölgeleri, artan sermaye akımı, büyüyen enerji talebi ve yeni
pazar arayışları ortaya çıkmaktadır. Teknoloji ve iletişim sistemlerinin
gelişmesi ve yaygınlaşması ticaretin daha hızlı bir şekilde yapılmasına olanak
sağlamıştır. Böylelikle dünyada ürün akışına yönelik daha hızlı bir döngü
gerçekleşmekte sermayenin ve ürünün ticari anlamda yerel niteliği ortadan
kalkmaktadır.

Büyük miktarda sermayeye ve farklı niteliklerdeki iş gücüne ihtiyaç duyan modern
üretim sistemi, ham maddelere olan talebi çok hızlı ve önemli miktarda
arttırmaktadır. Bir diğer önemli özellik, teknik buluşlar ve bunların ekonomik
şekilde değerlendirilmesi sanayide ham maddelere olan talebi daha da
arttırmaktadır. Örneğin, motor ve otomobilin icadı petrolü bugün dünyanın en
önemli ham maddesi hâline getirmiştir.

Ticaretin yoğunlaştığı bölgeler o bölgelerde bulunan ülkelerin gelişmişlik
seviyelerine göre değişmektedir. Dünya ticaretinin büyük bir kısmı Kuzey Yarım
Küre, Kuzey Amerika, Batı Avrupa, Doğu ve Güneydoğu Asya’da yoğunlaşmıştır. Bu
bölgeler, büyük pazarlar olduğu gibi aynı zamanda yatırımların hem kaynağı hem
de yoğunlaştığı ve fazla miktarda üretimin yapıldığı yerlerdir.

Ülkeler ve bölgeler arasındaki ticare tin hızla gelişmesine olanak sağlayan
etkenler ulaşım sistemlerindeki teknolojik ve yapısal değişimlerdir.

Ürünleri tüketicilerin bekledikleri kalitede pazara ulaştırmak, çeşitleri ve
stokları yenileyebilmek ve değişen
tüketim eğilimlerine daha hızlı cevap verebilmek, rakipler arasında rekabet
üstünlüğü yaratan unsurlar hâline gelebilmektedir. Teknolojideki hızlı gelişim;
ürünlerin pazarda uzun süreli yer edinmesini, tüketicilerce benimsenmesini ve
başarılı bir satış grafiği için gerekli olan pazarlama ve dağıtım
stratejilerinin oluşturulmasını zorlaştırmaktadır.

Üretilen mal ve hizmetlerin istenilen yer ve zamanda tüketiciye sunumunda ise
dağıtım kanalları önemli bir rol üstlenmektedir.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

DÜNYADAKİ ÖNEMLİ ÜRETİM ALANLARI VE BÖLGELER LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF


DÜNYADAKİ ÖNEMLİ ÜRETİM ALANLARI VE BÖLGELER LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF
Tarımsal Ham Madde Alanları:
Toprak Ürünleri Üretim Alanları: ABD, Rusya, Çin, Hindistan
Orman Ürünleri Üretim Alanları: Kongo Havzası, Amazon Havza sı, Kuzey Avrupa, Kuzey Amerika Balıkçılık
Üretim Alanları: Japonya ve çevresi, Peru ve çevresi, Kanada’nın batısı, ABD’nin doğu kıyıları
Hayvancılık Üretim Alanları: Avustralya, Kuzeybatı Avrupa, Orta ve Güney Afrika
Sanayi Üretim Alanları:Kuzey Amerika,Batı Avrupa,Japonya,Çin,Güneydoğu,Asya,Rusya Federasyonu
Madenler ve Enerji Kaynakları Üretim Alanları: Kuzey Amerika,Orta Asya,Büyük Sahra, Kongo Havzası, Güney Amerika Orta Kesimi, Orta Avustralya
(Çöl Bölgesi), Avrasya Bölgesi (Orta ve Kuzey Avrupa ile Rusya’nın Kuzeyi) ,Orta Doğu
Hizmet Üretim Alanları (Bankacılık, Sigortacılık, Ulaştırma, Arıcılık Hizmetleri): Avrupa , ABD , Japonya , Güneydoğu Asya
COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

TÜRK KÜLTÜRÜNÜ ETKİLEYEN FAKTÖRLER ETKİNLİK SAYFA 147 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

TÜRK KÜLTÜRÜNÜ ETKİLEYEN FAKTÖRLER ETKİNLİK SAYFA 147 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Komşu medeniyetler

Bulunduğu coğrafi konum

Yoğun olarak yapılan ekonomik faaliyetler (tarım ve hayvancılık)

Türklerin kendilerine has karakter ve özellikleri

Göçebe ve yerleşik yaşam

Din ve İnanışlar (İslamiyet ve Öncesi)

İklim özellikleri ve bitki örtüsü

Yer yüzü şekilleri

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

TÜRK KÜLTÜRÜNÜN GENEL ÖZELLİKLERİ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

TÜRK KÜLTÜRÜNÜN GENEL ÖZELLİKLERİ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Çok köklü ve eski olması

Coğrafi özelliklerinden dolayı hem göçebe hem yerleşik özellikler taşıması

Bulunduğu bölgenin coğrafi özelliklerinden dolayı tarım ve hayvancılığın çok
önemli olması

İlk ortaya çıktığı bölgenin coğrafi konumuna ve denizden uzak olmasına bağlı
olarak karasallık etkisinin daha fazla olması
KÜLTÜR BÖLGELERİNİN OLUŞUMU VE TÜRK KÜLTÜRÜ - DÜNYA KÜLTÜRÜNDE TÜRK İZLERİ - TÜRK KÜLTÜRÜNÜN GENEL ÖZELLİKLERİ VE TÜRK KÜLTÜRÜNÜ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Coğrafi konumu ve köklü geçmişi nedeniyle insan sevgisini ve dünya barışını
temel alması

Coğrafi konumu nedeniyle birçok farklı kültürden etkilenmesi ve onları
etkilemiş olması

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 146 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 146 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

1.Yukarıda fotoğraflarda görülen Türklerin yaptığı mimari eserler, hangi
ülkelerde bulunmaktadır? Bu ülkelerin birbirleriyle coğrafi sınırları olup
olmadığını tespit ediniz.

Tac Mahal: Hindistan Şirdar Medresesi:Özbekistan Mostar Köprüsü:Bosna Hersek

Kavalalı Mehmet Ali Paşa Camii:Mısır Selimiye Camii:Türkiye

Bu ülkeler birbirine komşu değildir.

2.Fotoğraflarda Türklere ait mimari eserler görmektesiniz. Eserler arasında
mimari açıdan farklılık varsa bu farklılıkların oluşmasında hangi coğrafi ve
beşerî faktörler etkili olmuştur?

Farklılıklar vardır.Bu farklılıkların oluşmasında coğrafi şartlar ve yapıldığı
dönemdeki kültürel özellikler etkili olmuştur.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI