Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive

Markella Hatziano: Art without narcissism

Της Κέλλυς Σταυροπούλου

Η κορυφαία Ελληνίδα mezzo-soprano, Markella Hatziano, επιστρέφει στην Αθήνα για ένα ρεσιτάλ στη νέα βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ* κι εμείς βρίσκουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε μαζί της. Ακριβής και ευφραδής απαντά στις ερωτήσεις μας καταδεικνύοντας έναν συνολικό λυρισμό.

Γιατί πιστεύετε ότι η φωνή σας έχει χαρακτηριστεί ως «επαναστατική»;

Ίσως γιατί μέσα από μια αυστηρή αυτοκριτική και κατανοώντας τη σημασία μιας ιδιαίτερα γερής τεχνικής σαν βασικό θεμέλιο, επιθυμώ ασυμβίβαστα και ελεύθερα να χρησιμοποιώ το όργανο χωρίς ετικέτες.

Ποιο είναι το μεγάλο σας προτέρημα στην τέχνη σας;

Η γνώση ότι αν υπηρετήσεις την τέχνη χωρίς ναρκισσισμό γίνεται το δυνατότερο επικοινωνιακό κανάλι για την ουσιαστική εξέλιξη του ανώτερου εαυτού μας. Να αισθάνομαι και να ερμηνεύω με θετική ενέργεια ό,τι αποζητώ να επικοινωνήσω... έχοντας τη διάθεση να μη σκοτώσω το δημιούργημά μου με θλιβερές ανασφάλειες ή υπέρμετρες αισιοδοξίες.

Ποιο είναι το πιο ελκυστικό στοιχείο της φωνής σας;

Ίσως η εύκολη αναγνώριση της ψυχής μου μέσα από τα ηχοχρώματά της.

Γιατί πλέον σπανίζουν οι σημαντικοί τραγουδιστές της όπερας;

Η σμίλευση ενός καλλιτέχνη του κλασικού τραγουδιού που θα ξεπεράσει το στάνταρ, δεν είναι μια ιστορία επανάληψης. Είναι σαν να φτιάχνεται ένα εκμαγείο για κάτι εξαιρετικό και μετά καταστρέφεται. Ας φτιάξουμε λοιπόν ένα εξαιρετικό καινούργιο εκμαγείο αντί μια επανάληψη! Ζούμε εποχές βομβαρδισμού πληροφοριών και ασύλληπτης ταχύτητας, όπου το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αντιγράψουμε και να επαναλάβουμε ασυνείδητα το υπάρχον.

Ποιο είναι το πιο απαραίτητο και δυνατό «όπλο» για μια σοπράνο;

Τεχνική που σου επιτρέπει να κρατήσεις τις χορδές υγιείς και ψυχική υγεία για να τα συγχωνεύσεις σε κάτι μαγικό.

Ποιο είναι το πιο επώδυνο κομμάτι στη συγκεκριμένη τέχνη;

Οι χαρακτήρες ανθρώπων που καταφέρνουν να κατέχουν θέσεις σημαντικές και αποφασίζουν για τις δημιουργικές ζωές καλλιτεχνών με μονομερείς γνώσεις και άπλετο ναρκισσισμό.

Η φωνή σας είναι ένας τρόπος να επικοινωνείτε; Αν ναι, πώς λειτουργεί αυτή η διαδικασία;

Βέβαια, ένας από τους πλέον ουσιώδεις. Βγαίνω από τα του εαυτού, αφουγκράζομαι με τις πρώτες μου αναπνοές μπροστά στο κοινό την εξαίσια στιγμή της ένωσης.

Ποιοι είναι οι Έλληνες καλλιτέχνες που σας έχουν εμπνεύσει ή που θαυμάζετε;

Σε όλη μου τη ζωή έως αυτή τη στιγμή, περιβάλλομαι από ανθρώπους που με εμπνέουν, καλλιτέχνες και όχι μόνο.

Υπάρχει κάποιο μουσικό κομμάτι που όταν το ακούτε πάντα συγκινείστε; Γιατί;

Μου ζητάτε να σας απαντήσω κάτι που δεν μπορώ. Ευνοημένη νιώθω που η τράπεζα της μουσικής μνήμης μου είναι γεμάτη, και πάρα πολλές φορές πλημμυρισμένη με φύση, ανθρώπους, στιγμές, πράξεις, συναισθήματα. Η μουσική και οι άλλες τέχνες γεννήθηκαν για να ενεργοποιούν, ισορροπούν και να ευαισθητοποιούν τον άνθρωπο.

Ποια θεωρείτε την πιο σημαντική στιγμή στην καριέρα σας μέχρι σήμερα;

Έρχονται στη σκέψη μου οι μαέστροι, οι συνάδελφοι, οι διεθνείς σκηνές που με φιλοξένησαν στην αρχή της καλλιτεχνικής μου ζωής και έχουν ένα βάρος ιδιαίτερο, αλλά όπως έχω ήδη πει αρκετές φορές, η επόμενη επαφή με το κοινό, είναι αυτή που θεωρώ σημαντική. Πάντα η επόμενη, αυτή που μας κρατά άμεσα γειωμένους.

Μπορείτε να φανταστείτε τον εαυτό σας να κάνει κάτι άλλο;

Ναι, καλλιτεχνική διευθύντρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με μια ιδιαίτερη επιθυμία για ανάδειξη και προετοιμασία νέων και ήδη αναγνωρισμένων Ελλήνων καλλιτεχνών σε ένα επίπεδο τόσο υψηλό ώστε αξιοκρατικά και βάσει δυνατοτήτων να γίνουμε πρεσβευτές της ιδιαίτερης αυτής τέχνης εδώ και παγκόσμια.

Πώς νιώθετε που επιστρέφετε στην Ελλάδα για μια performance;

Η εξαιρετική πρόταση από τον κοσμήτορα της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Αχιλλέα Χαλδαιάκη για ένα ρεσιτάλ μου μαζί με τον εξαιρετικό πιανίστα Γιάννη Τσανακαλιώτη στο χώρο της καινούργιας βιβλιοθήκης τους είναι συναρπαστική. Η συγκίνησή μου είναι δυνατή. Αυτό το νήμα που με κρατά δεμένη από πάντα έως την παρούσα στιγμή με τον τόπο γέννησής μου, ούτε χρόνος ούτε απόσταση μπορεί να διακόψει.

Τι εικόνα έχετε για την όπερα στην Ελλάδα που είναι και η γενέτειρά σας;

Υπάρχει σημαντική εξέλιξη στους χώρους και τα κτήρια που μπορεί να φιλοξενηθεί η όπερα και η συμφωνική μουσική, αδιαμφισβήτητα. Ένα μεγάλο άνοιγμα είναι αισθητό και ως προς τη στήριξη σύγχρονων μουσικών έργων. Θα έλεγα πως η προσοχή στον χώρο της όπερας πρέπει να στραφεί με ιδιαίτερη βαρύτητα στους λυρικούς καλλιτέχνες, στους χορωδούς, στους μουσικούς. Τα υπουργεία και οι καλλιτεχνικοί διοικούντες στους χώρους που η κλασική μουσική βρίσκει στέγη, θα έλεγα πως πρέπει να εξελίσσονται αναλόγως.

Φωτογραφία: Γιάννης Βασταρδής

Source: mancode.gr

* Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2019, 2:00 μμ (Είσοδος ελεύθερη)















See also

Μάγεψε το κοινό της η Μαρκέλλα Χατζιάνο στη Βιβλιοθήκη της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

Markella Hatziano: Painting with notes and colour – Interview by Kosmas Vidos, the uncut version | Μαρκέλλα Χατζιάνο: Ζωγραφίζοντας με νότες και με χρώμα – Συνέντευξη στον Κοσμά Βίδο, χωρίς περικοπές

Μαρκέλλα Χατζιάνο – Αποκλειστική Συνέντευξη / Markella Hatziano – Exclusive interview, in Greek


Giuseppe Verdi: Messa da Requiem – Michèle Crider, Markella Hatziano, Gabriel Sadé, Robert Lloyd, London Symphony Chorus & Orcherstra, Richard Hickox (Audio video)


Manolis Kalomiris: Song Cycles – Markella Hatziano, Steven Larson (Audio video)


Maurice Ravel: Shéhérazade – Markella Hatziano, Steven Larson (Audio video)


Franz Liszt: Songs – Markella Hatziano, Steven Larson (Audio video)


Share

0 Comments:

Yorum Gönder