Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

cografyadersietkinlikleri.blogspot.com

TARİH BOYUNCA ANADOLU’DA TABİATIN DEĞİŞİMİ LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

TARİH BOYUNCA ANADOLU’DA TABİATIN DEĞİŞİMİ LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Bu gün Türkiye’nin herhangi bir köşesinde seyahat eden bir kimse çevresinde gördüğü bir tarlanın, bölük pörçük ormanların, bozkırların öteden beri öyle olduğunu düşünür, ya da hiç üzerinde bile durmaz. Gördüklerini olduğu gibi kabullenir. Belki de yolu yaz sonunda Anadolu’nun iç, doğu veya güneydoğusuna düştüğünde göz alabildiğine uzanan bozkırları, yüzyıllar önce niçin yurt tutmuş olduğumuza şaşar kalır. Milattan on bin yıl kadar önce Trakya’nın tamamı ile Anadolu’nun %72’sinin orman örtüsüyle kaplı olduğu bilimsel verilere dayanılarak tahmin edilmektedir.

Geriye kalan alanların yarısının bozkır diğer yarısının göller sazlıklar ve Alpin kuşak bitkileriyle kaplı olduğu düşünülmektedir. Tarih süreci boyunca meydana gelen tahrip sonucu bu gün ormanlık alanlar toplam yüzölçümün dörtte birine düşmüştür. On iki bin yıl öncesinde bütün bitki örtüsünün iyi nitelik taşıdığı kabul edilir. Oysa bugün Türkiye’deki orman alanlarının yarısından fazlası iyi nitelikli değildir. Bozkır, normal koşullarda toprağı tamamen örten bitkidir. Aşırı otlatılıp bozulması hâlinde örtme yüzdesi azalır. Tahrip devam ederse büsbütün yok olur.
İç Anadolu’nun Hitit devrinde görülen manzarası otlana otlana kele dönmüş, toprağı aşınıp gitmifl bozkırlar değildi kuşkusuz. Durumun böyle olmadığının Hititlerin bizlere kadar ulaşan ünlü Hitit geyiği heykelinden anlamak kolaylıkla mümkündür. Geyik, bozkır hayvanı değildir. Ormanlarda yaşar. Hitit aslanları. Orman-bozkır yaşama ortamını benimseyen aslan üçbin yıl öncesine kadar Anadolu hayvan varlığının bir türü idi. Hepsinden önemlisi aslanları doyuracak kadar bol geyik, karaca, yaban koyunu v.b. otobur hayvanlar barınıyordu çevrede. Ankara’daki ünlü Anadolu Medeniyetleri

Müzesi’nde testilerin ağzı flamingo gagası biçimindedir. Demek ki, o zamanlar sulak sahalar henüz kurutulmamıştı. Flamingolar, turnalar kentlerden yüzlerce kilometre uzakta değil hemen yanı başlarında idi.

Günümüzde kömür olarak bildiğimiz şey milyonlarca yıl öncesinin ormanları, petrol olarak tanıdığımız şey ise deniz bitkileridir. Soframızdaki et, sırtımızdaki yün; bozkırların yemyeşil çayırlarının başkalaşmış şekilleridir. Eğer ki bugün koşup oynuyor, çalışıyorsak hayatta kullandıklarımız o bitkilerin sessiz dünyasında gizlidir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Ç. ÇEVRE VE İNSAN DOĞAL ÇEVRE LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Ç. ÇEVRE VE İNSAN DOĞAL ÇEVRE LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
İnsanlar temel ihtiyaçları olan beslenme, barınma, giyinme vb. nedenlerden dolayı doğal çevreden yararlanmıştır. Doğal çevre ile etkileşim içinde olan insan bir taraftan çevreye uyum sağlarken diğer taraftan çevreyi ihtiyaçları nedeniyle sürekli değiştirmiştir.

Tarım
İhtiyaç duyulan bitkileri yetiştirmek amacıyla toprak üzerinde yapılan çalışmalardır. Hızlı nüfus artışı, ekilebilir toprakların aşırı kullanımı, ölçüsüz kullanılan kimyasal gübreler ve zararlılarla mücadele ilâçları doğal çevrenin dengesini bozabilmektedir.

Sanayi
Sanayi; işlenmemiş (ham madde) ya da yarı işlenmiş maddelerin, fabrikalarda işlenerek kullanılabilir duruma getirilme işidir. Aynı zamanda sanayi üretim yaparken bir enerji kaynağını da kullanmak zorundadır. Hem kullanılan fosil yakıtlar hem de üretimde ortaya çıkan diğer atık maddeler çevreye olumsuz etkiler yapmaktadır.
Sanayileşme insanın daha çok üretme ve doğal çevreye egemen olma çabasının bir ürünüdür.

Ancak sanayi üretimi yapılırken ortaya çıkan atıklar hava, su ve toprakta kirlenmeye yol açmaktadır. Zararlı gazların atmosferde oluşturduğu tabaka, küresel ısınmaya sebep olur. Sanayi atıklarının oluşturduğu kirlilik bazen çevreyi temizlenemeyecek biçimde kirletir.

Ulaşım
Yollar, limanlar, köprüler, tüneller çevrenin değişmesine neden olur. Yer şekillerinin engebeli olduğu, dağların kesintisiz uzandığı yerlerde ulaşım zorlaşır. Bu zorluklar; tünel, köprü, viyadük vb. yapılar ile aşılır.

Yerleşme
Nüfusun artması ve şehirleşmeye bağlı olarak binalar artar. Yeni yerleşim alanları kurulur. Konutların yapıldığı yerler tarımsal alanların, ormanların ya da meraların üzerindedir.

Enerji Üretimi
Sanayileşme ve kentleşme ile birlikte enerji gereksinimi artmıştır. Petrol, doğalgaz, taş kömürü, linyit, su gücü, rüzgâr gücü, jeotermal kaynaklar vb. başlıca enerji kaynaklarıdır.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Ç. KÜRESEL ORTAM BÖLGELER VE ÜLKELER BÖLGELER NASIL OLUŞTURULUR? LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Ç. KÜRESEL ORTAM BÖLGELER VE ÜLKELER BÖLGELER NASIL OLUŞTURULUR? LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Doğal, beşerî ve ekonomik süreçler insanların yaşam alanlarını farklı bölgelere ayırmıştır. Bu bölgeler dünyanın değişik yerlerinde kendilerine özgü özelliklere sahiptirler. Toplumların yaşam alanları; iklimin etkisine, iç kuvvetlere bağlı etkilere, yer şekillerine, insanların faaliyetlerine ve sahip oldukları kültürel özelliklere bağlı olarak değişir. Bir bölgenin sahip olduğu özellikler onun diğer bölgelerden izole olmasına ya da birçok bölgeyle temasa geçmesine neden olabilir.
Bölgeler doğal, beşerî ve ekonomik özellikleri göz önüne alınarak belli amaçlara göre belirlenir. İklim bölgeleri, nüfus bölgeleri, sanayi bölgesi, liman bölgesi, politik bölgeler gibi.

Bunların dışında zamanla daha büyük politik ve ekonomik amaçlardan yola çıkılarak oluşturulan bölgeler de vardır. Bunlardan biri Türkiye’nin de üye olmak için çalıştığı büyük ekonomik ve politik sınırları olan Avrupa Birliği’dir.

Bölge kavramı, onu kullanan insanlar ve kuruluşların amaçlarına göre de tarif edilmektedir. Günümüz ticaret hayatında, yaşadığımız yerlerde kolayca rastlayabileceğimiz “serbest bölge” kavramı en sık kullanılanlardan biridir. Genel olarak serbest bölgeler; bir ülkenin siyasi sınırları içinde olmakla beraber gümrük hattı dışında sayılan, ülkede geçerli ticarî, malî ve ekonomik alanlara ilişkin hukukî ve idarî düzenlemelerin uygulanmadığı veya kısmen uygulandığı, sanayi ve ticari faaliyetler için daha geniş teşviklerin tanındığı yerler olarak tanımlanabilir.

Dünya üzerinde çeşitli ölçütlere uyularak belirlenen bölgeler, birtakım ihtiyaçlar ve özellikler bakımından zamanla değişim, birbirlerine bağımlılık ya da farklılık gösterebilir. Örneğin Avrupa Kıtası sanayileşmiş bir bölge olarak öne çıkarken, Orta Doğu bölgesi sanayileşmiş ancak bir petrol bölgesi olarak dikkati çeker. Böylece Avrupa’nın ileri sanayi ürünlerine Orta Doğu talip olurken, Avrupa bölgesi ise Orta Doğu’nun petrolüne bağımlık gösterir.

BÖLGELER

Doğal (fiziki) özelliklere göre bölgeler
1. Yer şekillerine göre Dağlık Bölgeler
2. İklim tiplerine göre
3. Bitki örtüsüne göre
4. Su özelliklerine göre

Beşeri özelliklere göre bölgeler
1. Nüfus özelliklerine göre
2. Siyasi ve jeopolitik özelliklere göre Avrupa Birliği
3. idarî bölünüşe göre
4. Kültürel özelliklere göre

Ekonomik özelliklere göre bölgeler

1.Tarım bölgeleri
2.Sanayi bölgeleri
3.Maden bölgeleri
Petrol bölgeleri
4.Turizm Bölgeleri

Bölgeler çoğu kez doğal özelliklerine göre gruplandırılırlar. Aynı şekilde kültürel ekonomik ya da politik olarak da gruplandırılabilirler. Bölgeler zaman içinde bazı değişimler geçirerek değişik özellikler kazanabilmektedirler. Dolayısıyla bölge sınırları çizilirken kriter olarak alınan unsurun özellikleri değiştiğinde bölge sınırları da değişebilir.

BÖLGELERİN YAYILIŞI ALANLARINA GÖRE HANGİ ÜLKE NEREDE?

Çeşitli ülkeler, değişik nedenlerle kendi aralarında, sınırları belli alanlarda bölgeler oluştururlar. Bunlar, ekonomik, politik, kültürel, dinî veya güvenlik amacıyla olabilir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Türkiye’de İklim Çeşitleri LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF

Türkiye’de İklim Çeşitleri LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Türkiye, matematik konumu nedeniyle ılıman kuşakta yer alan bir ülkedir. Bu kuşakta genel olarak Akdeniz ikliminin etkisi görülür. Fakat ülkemizin etrafındaki denizlerin etkisi, yükselti ve dağların uzanış yönü gibi özel konum şartları nedeniyle ülkemizde başlıca üç farklı iklim tipi etkilidir. Bunlar; Karadeniz iklimi, Akdeniz iklimi ve karasal iklimdir.

1.Karadeniz İklimi
Ülkemizin Karadeniz kıyılarında görülen bu iklimin en belirgin özelliği, her mevsimin yağışlı geçmesidir. Yağışların büyük bölümü sonbahar ve kış mevsiminde düşer. Ülkemizde en fazla yağış Karadeniz ikliminde görülür (Rize 3000 mm). Denizin ılıtıcı etkisi nedeniyle yaz ve kış sıcaklıkları arasında büyük farklılıklar oluşmaz. Kıyı kesimlerinde yazlar nispeten serin, kışlar ılık geçer. Bitki örtüsü ormandır.
2.Akdeniz İklimi
Türkiye’de geniş bir etki alanı olan Akdeniz ikliminde yazlar sıcak ve kurak, kışlar ılık ve yağışlı geçer. Yıllık yağış miktarı 600 ile 1000 mm arasında değişir. Karakteristik bitki örtüsü kızılçamlar ve bunların tahrip edilmesiyle oluşmuş makilerdir. Akdeniz İklimi, ülkemizin Akdeniz ve Ege kıyıları ile Güney Marmara’da etkilidir. Bu kıyılar boyunca kuzeye doğru gidildikçe farklılık gösterir.
3.Karasal İklim
Bu iklim tipi, denizden uzak ya da deniz etkisine kapalı iç kesimlerde görülür. Karasal iklimin en belirgin özelliği yaz ve kış ile gündüz ve gece arasındaki sıcaklık farklarının fazla olmasıdır. Karasal İklimde en yağışlı mevsim ilkbahar ve kıştır.
Bu iklim; iç, doğu, güneydoğu, iç batı Anadolu ve Ergene havzasında etkilidir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Türkiye’de İklim Elemanları Türkiye’de Nemlilik ve Yağış NEMLİLİK VE YAĞIŞIN DAĞILIŞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTAB

Türkiye’de İklim Elemanları Türkiye’de Nemlilik ve Yağış NEMLİLİK VE YAĞIŞIN DAĞILIŞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER LİSE COĞRAFYA 9.SINIF COĞRAFYA DERSİ KİTABI LİSE 1.SINIF
Nemlilik ve yağış, iklimin başlıca elemanlarındandır. Yağış nemin bir sonucudur. Çünkü nemin olmadığı ya da yeterli miktarda bulunmadığı yerlerde yağış oluşmaz. Ülkemizde yağışın dağılışı bölgelerimize göre farklılık gösterir.
COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI