Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

DÜNYA’NIN HAREKETLERİ - GÜNLÜK HAREKET - EKSEN HAREKETİ - SONUÇLARI LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

DÜNYA’NIN HAREKETLERİ - GÜNLÜK HAREKET - EKSEN HAREKETİ - SONUÇLARI LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Dünyanın Günlük Hareketi ve Sonuçları



Dünya kendi ekseni etrafında batıdan doğuya doğru döner. Tam bir dönüşünü 24 saatte tamamlar.Bu süreye 1 gün denir.

•Günler,gece,gündüz ve gün içindeki vakitler oluşur.
•Gece gündüz olayı birbirini takip eder.
•Güneş doğudan doğar, batıdan batar.
•Güneş ışınlarının düşme açısı günün her saatine göre değişir. Buna bağlı olarak; gölge boyları da değişir.
•Yerel saat farkları oluşur.
•Günlük sıcaklık farkları oluşur. Buna bağlı olarak;
Meltem rüzgârları oluşur.
Mekanik çözülme olur (özellikle çöllerde ve karasal iklimlerde)
Sürekli rüzgârların esme yönünde sapmalar olur.
Okyanus akıntılarında sapmalar ve halkalar olur.
Dinamik basınç merkezleri oluşur.
Yönler belirlenir.
Fotosentez meydana gelir.

Dünya kendi çevresinde dönmeseydi ve her yer deniz seviyesinde (0 m) olsaydı; dünyanın geoit şeklinden
dolayı hava dolaşımı bu şekilde olacaktı.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 38 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 38 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Aşağıdaki tabloda verilen ifadelerin Ekvator’dan kutuplara doğru gidildikçe nasıl bir değişim gösterdiğini boş bırakılan yerlere işaretleyiniz…


İfadeler

ArtarAzalırDeğişirDeğişmez
Güneş ışınlarının geliş açısı
X

Sıcaklık
X

Buharlaşma miktarı
X

Denizlerde tuzluluk oranı
X

Tarım ve ormanın üst sınırı
X

Yer çekimiX


Kuzey yarımkürede kuzeye doğru kutup

yıldızının görünüm açısı

X


Bitki türleri

X
Kalıcı kar sınırı

X
Meridyenler arasındaki mesafe
X

Paraleller arası mesafe


X
Gece gündüz arasındaki zaman farkıX
COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

DÜNYA’NIN KENDİNE HAS ŞEKLİ GEOİT - DÜNYA’NIN ŞEKLİ VE BOYUTLARI LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

DÜNYA’NIN KENDİNE HAS ŞEKLİ GEOİT - DÜNYA’NIN ŞEKLİ VE BOYUTLARI LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF


Uydulardan çekilen fotoğraflar ve yapılan hassas ölçümler sonucu Dünya’nın kutuplardan basık, Ekvator çevresinde şişkince bir şekle sahip olduğu kanıtlanmıştır. Dünya’nın kutuplardan basık, Ekvator çevresinde şişkince olan kendine has bu şeklinegeoit denir.

SORU? Dünyamızın geoit şeklini almasına neden olan faktörler nelerdir?
CEVAP: Dünya’nın kendi çevresi etrafında dönerken uyguladığı merkezkaç kuvvetidir.

Dünya’nın şeklinin sonuçları;

*Dünya’nın Güneş’e bakan tarafı aydınlık iken diğer tarafı karanlıktır.
*Karanlık ile aydınlığı ayıran sınır aydınlanma çemberini oluşturur.


*Yükseğe çıkıldıkça ufuk genişler, görülen alan artar.
*Dünya’nın merkezine daha yakın olan kutuplarda yer çekimi kuvveti, Ekvator ve çevresinden daha güçlüdür. Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe yerçekimi kuvveti artar.
*Dünya’nın batıdan, doğuya doğru olan ekseni etrafındaki dönüş hızı Ekvator’da 1660 km/saat iken, bu hız kutuplara gidildikçe azalır ve nihayet kutup noktalarında sıfır olur. Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe Çizgisel Hız azalır.
*Paralellerin araları kutuplara gidildikçe daralır. Nihayet kutuplarda nokta hâlini alır. Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe paralellerin boyları küçülür.
*Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe meridyenler arası mesafe azalır. Meridyen yayları kutuplarda birleşir.
*Ekvator (0°) ve kutuplar (90°) üzerinde sıcaklığa bağlı olarak termik basınç alanları oluşur .

*Güneş ışınlarının atmosferde aldığı yol kutuplara doğru gidildikçe uzar .
*Güneş ışınlarının geliş açısı, Ekvator’dan kutuplara doğru daralır. Buna bağlı olarak Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe sıcaklık azalır, buharlaşma azalır, denizlerdeki tuzluluk oranı azalır, tarım ve ormanın üst sınırı azalır, kalıcı kar sınırı azalır, bitki türleri değişir.
*Ekvatorun uzunluğu tam dairelik bir meridyenin uzunluğundan fazladır.
*Paralellerin uzunluğu kutuplara doğru azalır.
*Yer şekilleri haritaya gerçeğe tam olarak aktarılamaz.
*Ay tutulmasında dünyanın ay üzerine düşen gölgesi daire şeklinde olur.
*Bir noktada sürekli aynı yere gidildiğinde tekrar aynı yere ulaşılır.
*Yükseklere çıkıldıkça görüş alanı genişler.
*Sahile yaklaşan bir geminin önce bacası sonra teknesi görülür.
*Kutup yıldızının görüş açısı değişir.


COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARI SAYFA 34 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARI SAYFA 34 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Kitabınızdaki haritadan faydalanarak aşağıdaki soruları cevaplandırınız.

SORU-1- Bir kağıt parçasına kitabınızda sayfa 21 deki gibi ölçeceğiniz yerler arasını işaretleyiniz ve kitabınızdaki haritada verilen ölçek ile karşılaştırarak arasındaki uzaklığı hesaplayabilirsiniz.Yaklaşık olarak Zonguldak İstanbul arası 225 km çıkar…

SORU-2-Çorum’da yerel saat 16.15 iken İzmit’te kaç olur.
Çorum 35 DM İzmit 30 DM yer alır.Bu bilgi kitabınızdaki haritadan elde edilmiştir.
Aralarındaki meridyen farkı 35-30 : 5 meridyendir.
Her meridyen arası 4’ olduğundan zaman farkı 5×4: 20 dk zaman farkı vardır.
İzmit daha batıda olduğu için saat daha geridir.16.15-20dk : 15:55 olur…

SORU-3-Güneş doğuda erken doğduğu için tepe noktasına ulaşmasıda batıdaki noktalara oranla daha önce gerçekleşir.Bu bilgiden yola çıkarak cevap 36 DM olur.

SORU4- Aşağıda verilen koordinatlar üzerinde yer alan yerleşim birimlerini bulunuz.

41 Kuzey 29 Doğu : Yalova 40 Kuzey 33 Doğu :Ankara

40 Kuzey 31 Doğu :Eskişehir 42 Kuzey 35Doğu :Sinop

41 Kuzey 32 Doğu :Bolu 41Kuzey 31 Doğu :Düzce

SORU-5-Yalova,Tekirdağ,Bolu,Bartın,Samsun yerleşim birimlerinin coğrafi koordinatlarını haritadan faydalanarak defterinize yazınız.?

YALOVA: 41 Kuzey 29 Doğu TEKİRDAĞ:41 Kuzey 27 Doğu

BARTIN :Yaklaşık 41,5 Kuzey 32,5 Doğu BOLU :41 Kuzey 32 Doğu

SAMSUN: 41 Kuzey 36 Doğu

Aşağıdaki soruları cevaplayınız?
SORU-1-Bir ülkenin renklendirme yöntemiyle çizilen haritasına bakıldığında ,haritada kahverengi ve tonlarının olmadığı görülmüştür .Bu ülkenin yüzey şekilleri ile ilgili neler söylersiniz.
Bu ülke haritasında kahverengi tonlarının az olması bu ülkenin yüksek olmadığını yerşekilleri bakımından sade bir yapıya sahip olduğunu gösterir.

SORU-2-Tarama yöntemi ile çizilmiş olan bir haritada kıs ,kalın ve sık çizgilerin çok yer tutması harita ile ilgili nasıl bir bilgi verir.
Bu yerin eğiminin fazla olduğu yükseltinin fazla olduğu bir yeri gösterir.Dağlık bir yapıda olduğunu gösterir.

SORU-3-Ekvator bölgesi hangi projeksiyon ile çizilirse yerşekilleri daha az hata ile düzlem üzerine aktarılır.
Ekvator çevresi Silindir projeksiyon ile çizildiğinde bozulmalar daha az olur kutba gidildikçe bozulmalar artar.

SORU-4- 34 doğu meridyeninde yerel saat 12:10 iken 25 batı meridyeninde kaç olur.
34 doğu meridyeni ile 25 batı meridyeni arasındaki fark bulunur.Verilen yerler başlangıç meridyeninin doğusunda ve batısında olduğu için aralarındaki farkı bulmak için verilen noktaların meridyen değerleri toplanır.
34+25 : 59 meridyen eder.Her meridyen arası 4 dk olduğu için 59×4: 236 dk zaman farkına ulaşılır.Bu farkı da saate çevirmek için 236/60 : 3 saat 56 dk fark çıkar.
Doğuda saat daha ileri olduğu için 25 batıda saat 12:10 -03:56
Cevap: 08:14 olur…

SORU-5-İzohips yöntemiyle çizilen haritalardan faydalanılarak hangi işlemler yapılabilir.
İzohips yöntemiyle çizilen haritalardan faydalanarak herhangi bir yerin yerşekilleri hakkında yorum yapılabilir.Profil çıkartılabilir.Yükselti farkı hesaplanabilir,Eğim hesaplanabilir,

SORU-6-Yandaki izohips haritasında bir yerleşim yeri kurmak istense nereleri seçerdiniz.Neden?
Kitabınız daki haritada yerleşim yeri olarak akarsu vadisi boyunca akarsuyun denize döküldüğü alanları seçerdim.Buralar su kaynakları bakımından elverişli verimli topraların bulunduğu yerleşmeye elverişli alanlardır.

SORU-7-Haritada hangi yerşekilleri gözükmektedir.
Tepe,akarsu vadisi,sırt,yamaç,delta bulunmaktadır.

SORU-8- Haritada yer alan en yüksek nokta kaç metredir.
İzohips eğrileri sayılarak izohips aralıklarının 100 m olduğu görülür en yüksek nokta 1100 m dir.

Aşağıdaki ifadelerden doğru olanların yanına D yanlış olanların yanına Y yazınız.
1-D 2-Y 3-D 4-D 5-D 6-Y 7-D 8-D

Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız.

1-Eğimin fazla olduğu dik yamaçlardır.
2-İzohips ve renklendirme
3-Dünyanın yuvarlak olması
4-15 D 240/4 :60 meridyen daha doğuya gidilirse 15 D olur.
5-Ayrıntı
6-O metreyi
7-Eğim
8-Nokta
9-Yüksek
10-Kabartma Yöntemi

Aşağıdaki soruların doğru seçeneğini işaretleyiniz?
1- e 2-d 3-e 4-e şıkkı

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 30 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 30 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Verilen şekillerin eşleştirilmesi:

1 numaralı yer (a) Boyun

2 numaralı yer (d) tepe

3 numaralı yer (b) vadi

4 numaralı yer (c) göl

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 28 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 28 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Kitabınızda verilen yerleri soldan aşağı doğru sırayla yerleştirebilirsiniz.

1 numaralı yer verilmiş hemen alt tarafı Karacaören bölgesi (2)hemen alt taraf Aktepe(3)alt tarafta deniz kenarı (4)sağ üst tepeltepe(5)alt tarafta yenice yakınları(6) Elmalı Göltepe arasındaki mavi yer (7)en alttaki deniz kenarında izohipslerin genişlediği yer (8) numaralı yer olarak verilmiştir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Eş Yükselti Eğrilerini Kullanarak Profil Çıkarma ve Eğim Hesaplama LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Eş Yükselti Eğrilerini Kullanarak Profil Çıkarma ve Eğim Hesaplama LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Yükselti Eğrileri (İzohips) Yöntemi
Deniz yüzeyinden aynı yükselti değerlerine sahip noktaları birleştirerek oluşturulan kapalı eğrilerle gösterilmesidir. Topografya ve fizikî haritalarda yüzey şekilleri çoğunlukla, eş yükselti eğrileriyle gösterilir. Eş yükselti eğrileri eşit aralıklarla çizilir. 0 metre deniz seviyesini ya da kıyı çizgisini gösterir. Haritanın ölçeği küçüldükçe eş yükselti aralıkları da artmaya başlar .

Çevresindeki tepeler arasında kalan , yükseltisi onlardan daha az olan alanlara “boyun” denir.

Akarsu vadilerinin olduğu yerlerde eş yükselti eğrileri ters ” V ” şeklini alır.

Dağ ve tepelerin dorukları “nokta” veya “üçgen” ile gösterilir.

Dik yamaçların olduğu yerlerde izohips eğrileri sıklaşır.

Eş yükselti eğrileri arasındaki yükselti farkı her yerde aynıdır.Eğriler arasındaki uzaklık eğime bağlı olarak değişebilir.Eş yükselti eğrileri birbirini kesmez.

Dağ ve tepelerin olduğu yerlerde izohipsler iç içe kapalı eğriler şeklindedir.En içteki eş yükselti eğrisi en yüksek seviyeyi gösterir.

Çukur alanlar, izohips yöntemi ile çizilen haritalarda ” –> ” ok işareti ile gösterilir.

Eş yükselti eğrilerinin ” V ” şeklini aldığı yerler sırt olarak adlandırılır.

Ovalarda ve eğimin az olduğu yerlerde eş yükselti eğrileri seyrek geçer.

En dıştaki eğrinin yükseltisi en azdır.

Deniz ile sınır olan eğrinin yükseltisi 0 (sıfır) metredir.

Eş Yükselti Eğrilerini Kullanarak Profil Çıkarma
Eş yükselti eğrileri kullanılarak bir arazinin profili çıkarılabilir. Coğrafya terimi olarak profil yeryüzü şeklinin yandan görünümüdür. Profil çıkarma işlemi için ilk önce profili çıkarılacak iki nokta arası A-B doğrusu ile birleştirilir. A-B doğrusuna paralel olarak grafiğin yatay çizgisi çizilir. Grafiğin dikey çizgisi üzerine izohipslerin yükselti basamakları yazılır. A-B çizgisinin eş yükselti eğrilerini kestiği noktalardan grafiğe dikmeler indirilir veya çıkarılır. En dıştaki dikme kestiği eş yükselti eğrisinin birimi olan değerin grafikteki karşılığına kadar çizilir. Diğer dikmelerde bu esasa göre çizildikten sonra uçları grafik üzerinde birleştirilerek profilin şekli ortaya çıkarılır.

Eğim Hesaplama
Topografya haritaları üzerinde, iki nokta arasındaki eğim hesaplanabilir. Bu hesabı yapabilmek için; iki nokta arasındaki yükselti farkını, aynı noktalar arasındaki kuş uçuşu yatay uzaklığa böleriz. Eğim yüzde (%) ya da binde (%%) olarak hesaplanır.

Örnek:
Yükselti farkı 750 m, yatay uzaklığı 1500 m olan bir tepenin eğimi % kaç olur?

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Yerel Saat, Ulusal Saat, Uluslar Arası Saat, Tarih Değiştirme Çizgisi LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Yerel Saat, Ulusal Saat, Uluslar Arası Saat, Tarih Değiştirme Çizgisi LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Yerel Saat, Ulusal Saat, Uluslar Arası Saat, Tarih Değiştirme Çizgisi

Dünya üzerindeki herhangi bir yerin Güneş’in tam karşısına geçtiği konum, o yerin öğle vaktidir. Güneş ışınlarının o yere en dik geldiği bu zamanda saatin 12.00 olduğu kabul edilir ve günün diğer saatleri de bu zamana göre belirlenir. Buna o yerin yerel saati adı verilir. Aynı meridyen üzerinde yer alan tüm noktalarda yerel saat aynıdır.

Yerel saat özellikle imsak, iftar ve ezan vakitleri için kullanılır. Dünya’da 360 adet meridyen yayı vardır.

Her meridyen yayı aralığı açı olarak 1 dereceye ( ° ), zaman olarak 4 dakikaya ( 1 ) eşittir.

Bunu şu şekilde hesaplayabiliriz; Dünya’nın kendi çevresindeki dönüşü sonucu bir gün oluşur. Bir gün 24 saate eşittir. Bir saat 60 dakika olduğuna göre, 24 x 60 = 1440 dakika eder. Dünya üzerinde 360 meridyen olduğuna göre, 1440 -f 360 = 4 dakika eder. Yani birbirini takip eden iki meridyen arası 4 dakikaya eşittir. Dünya’mız doğudan batıya döndüğü için doğuda yer alan herhangi bir noktanın yerel saati, batıda yer alan herhangi bir noktanın yerel saatinden daima ileridir.

Yerel saat ile ilgili hesaplamalar:
Örnek: 40° doğu boylamında yer alan Diyarbakır’da yerel saat 13.00 iken, 30° doğu boylamında yer alan İzmit’te yer saat kaç olur?

a)Bu tür sorular cevap verilirken ilk önce iki yer arasındaki meridyen farkı bulunur. 40° - 30° = 10°

b)Bir meridyen aralığı 4 dakikaya eşit olduğuna göre;
10° x 4 = 40 dakikadır.

c)Daha doğuda yer alan bir noktanın yerel saati her zaman batıdaki bir noktadan ileri olduğuna göre, Diyarbakır’da yerel saat 12.00 ise İzmit’in yerel saati daha geri olmalıdır. 12.00 - 40 = 11.20

Sonuç: İzmit’te yerel saat 11.20′dir.

Ulusal Saat:
Bir ülkenin üzerinden geçen meridyenlere ait yerel saatlerin hepsini kullanmak o ülkede günlük yaşamla ilgili ilişkileri düzeniz hâle getirir. Bu nedenle meridyenlerden herhangi birinin yerel saati seçilir ve ortak saat olarak kullanılır. Bu uygulamaya ulusal saat adı verilir .

Batı - doğu yönünde geniş alan kaplayan Rusya Federasyonu’nda 11, Kanada’da 6, Brezilya’da 2, ABD’de 5 ayrı yerel saat ulusal saat olarak kullanılır. Türkiye’nin batısı ile doğusu arasında 76 dakikalık bir yerel saat farkı bulunduğu için, ülkemizde sonbahar ve kış ayları arasında 30° doğu meridyenin yerel saati ulusal saat olarak kullanılır. İlkbahar ve yaz aylarında ise güneş enerjisinden daha fazla yararlanmak ve elektrik tasarrufu sağlamak için saatler 1 saat ileri alınarak 45° doğu meridyeninin yerel saatine geçilir.

Uluslararası Saat:
20. yüzyıl içerisindeki iletişim ve ulaşım alanlarındaki teknolojik yenilikler ülkeler arasındaki ilişkileri oldukça arttırmıştır. Ülkeler saat sistemlerinin ortaya çıkardığı sorunlarını ortadan kaldırmak için uluslararası saat birliğini kurmuşlardır. Bu uygulamaya göre Başlangıç meridyeninin 7° 30″ doğusu ve 7° 30 ‘ batısı arasında kalan 15°’lik alan başlangıç saat dilimi olarak kabul edilir. Başlangıç saat diliminin doğusunda 12, batısıda 12 olmak üzere Dünya 24 saat dilimine ayrılmıştır .

Tarih Değiştirme Çizgisi:
Dünyanın şeklinden dolayı bir yarısında gündüz yaşanırken diğer yarısı gecedir. Bu nedenle başlangıç meridyeninin anti meridyeni olan 180°’li meridyenin geçtiği yerde tarih değiştirmesi yapılır. Başlangıç meridyeninden 180° doğuya gidildiğinde zaman 12 saat ileridir. Aynı biçimde başlangıç meridyeninden 180° batıya gidildiğinde de zaman 12 saat geridir. Bu durum bize 180° doğu ile 180° batı arasında 24 saatlik bir zaman farkının olduğunu göstermektedir
Bilgi Notu: Tarih değiştirme çizgisi tamamen 180°’li meridyeniyle çakışmaz. Geçtiği alan üzerinde yer alan ülkelerde tarih birliğini sağlamak için bu çizgi yer yer doğuya ve batıya doğru kırılma göstererek uzanır.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 15 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 15 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

C1-Çizgiler haritada farklı yerlerde farklı şekilde kullanılmış.Kalınlıkları, sıklıkları, uzunlukları farklı olarak kullanılmıştır.

C2-Çizgiler yüzey şekillerini tam olarak ifade edememekte ve genel bir bilgi vermektedir. Farklı özellikteki çizgiler farklı yer şekillerini göstermektedir.Çizgilerin seyreldiği uzaklaştığı ve uzadığı kısımlar ile kısaldığı kalınlaştığı ve yaklaştığı alanlar mevcut bu durum yorumlanabilir.

C3-Kalın, kısa ve sık olarak geçtikleri yerler dik yamaçları, seyrek, uzun ve ince olduğu yerler eğimin az olduğu yerleri göstermektedir.

C4-Bu soruyu bulunduğunuz bölgenin yer şekillerine göre yorumlamanız gerekir.Engebeli bir arazi yapısı var ise yükseltisi fazla olan dağlık bir yer ise çizgiler kısa,kalın ve sık, tam tersi düzlük bir alan ise çizgiler uzun ince ve seyrek olur.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

KOORDİNAT SİSTEMİ : PARALELLER VE MERİDYENLER LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

KOORDİNAT SİSTEMİ : PARALELLER VE MERİDYENLER LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Dünya üzerinde bulunduğumuz bir yeri belirtebilmek için koordinat sistemi adı verilen bir yöntem geliştirilmiştir. Koordinat sistemi, Dünya üzerindeki herhangi bir yerin paralel ve meridyenlerden yararlanarak matematik konumunun belirlenmesidir. Bu çizgiler sayesinde herhangi bir yeri sanki ev adresimizi verir gibi tarif edebiliriz.

Kutup: Dünya, merkezinden geçtiği varsayılan bir eksen etrafında batıdan doğuya doğru döner. Bu eksenin kuzeyinden ve güneyinden Dünya’yı deldiği düşünülen noktalarına kutup noktaları adı verilir. Kuzeydekine Kuzey Kutup Noktası, güneydekine de Güney Kutup Noktası denir.

Ekvator: Kutup noktalarından eşit uzaklıktaki noktaları birleştiren ve dünyayı iki eşit parçaya bölen hayali çizgidir. Çevresi yaklaşık 40.000 km’dir. Ekvatorun kuzeyinde kalan yarım küreye Kuzey Yarım Küre, güneyinde kalan yarım küreye ise Güney Yarım Küre denir.

Paraleller: Ekvatorun kuzey ve güneyinde, ekvatora paralel olarak birer derecelik açılarla geçirilen dairelerdir. Ekvatorun kuzeyindekilere kuzey paralelleri, güneyindekilere güney paralelleri adı verilir. En büyük paralel dairesi ekvatordur. 90 kuzeyde, 90 güneyde olmak üzere toplam 180 paralel dairesi vardır.



Paralellerin Özellikleri:
-Başlangıç paraleli ve en büyük paralel dairesi Ekvator’dur.
-Birer derece aralıklarla geçirildiğinde Ekvator’un 90 kuzeyinde, 90 da güneyinde olmak üzere, toplam 180 paralel dairesinin olduğu varsayılır.
-Ekvator’dan kutuplara doğru gidildikçe paralellerin boyları kısalır. Buna karşılık paralel numaraları büyür.
-İki paralel arası uzaklığa bir enlem derecesi denir. Matematik konumu daha ayrıntılı olarak belirleyebilmek için, her paralel dairesi 60 dakikaya, her dakika 60 saniyeye bölünmüştür.
-Kutup noktaları 90° paralellerini oluşturur.
-Paraleller birbirleriyle kesişmezler, birleşmezler.
-Ardışık iki paralel arası uzaklık yaklaşık olarak 111 km dir. Bu uzaklıktan yararlanarak kuzey güney doğrultusunda ve aynı meridyen üzerinde bulunan iki nokta arasındaki uzunluk hesaplanabilir.

Örneğin; Yaklaşık 36° - 42° Kuzey paralelleri arasında yer alan Türkiye’nin kuzeyi ile güneyi arasındaki kuş uçuşu mesafeyi bulalım. Türkiye’nin kuzey ve güney uç noktaları aynı yarım kürede olduğu için 42° - 36° = 6° x 111= 666 km’dir.

Meridyenler: Bir kutuptan diğer kutba ulaşan ve ekvator ile paralelleri dik kesen daire yaylarına meridyen denir. Başlangıç meridyeninin doğusunda kalanlara doğu meridyenleri, batısında kalanlara batı meridyenleri adı verilir. 180 doğu, 180 batı olmak üzere 360 tane meridyen vardır.

Başlangıç Meridyeni: İngiltere’nin Londra yakınlarındaki Greenwich (Gıriniç) kasabasının üzerinden geçer. Başlangıç meridyenin doğusunda kalan yerlere doğu yarı küre, batısında kalan yerlere batı yarı küre adı verilir.

Meridyenlerin Özellikleri:
-Başlangıç Meridyeni İngiltere’nin başkentindeki Greenwich Gözlemevi üzerinden geçen meridyendir.
-Birer derece aralıklarla geçirildiğinde Başlangıç Meridyeninin 180 adet doğusunda, 180 adet de batısında olmak üzere, toplam 360 meridyen yayının olduğu varsayılır.
-Ekvator üzerinde iki meridyen yayı arasındaki uzaklık 111 km dir. Kutuplara doğru gidildikçe bu uzaklık azalır ve kutup noktalarında 0 (sıfır) olur. Türkiye üzerinde ise iki meridyen arası uzaklık, yaklaşık 85 - 86 km dir.
-Bütün meridyenlerin boyları birbirine eşittir.
-Meridyen dereceleri Greenwich’ten doğuya ve batıya gidildikçe büyür.
-Bütün meridyenler kutuplarda birleşirler.
-Aynı meridyen üzerinde bulunan tüm noktaların (Güneş karşısından aynı anda geçtiklerinden) yerel saatleri aynıdır.
-Ardışık iki meridyen arasındaki yerel saat farkı 4 dakikadır.
-Dünya batıdan doğuya doğru döndüğü için doğudaki meridyenlerin saatleri batıdakilerden daha ileridir.

Paralel ve Meridyenler (Sarılar kuzey paralellerini, kırmızlar güney paralellerini, maviler
doğu, yeşiller batı meridyenlerini göstermektedir

Bilgi Notu: Başlangıç meridyeni dünyadaki konumunuzu belirleyebilmek için gereken meridyenlerin başlangıç (0°) noktasını belirlemek için oluşturulmuştur. Geçmiş zamanlarda çeşitli haritacılık çalışmaları sırasında İstanbul, Kudüs, Paris ya da Kanarya Adaları’ndan geçen meridyenler başlangıç meridyeni olarak kabul edilmişti. Greenwich meridyeninin başlangıç olarak kabul edilmesiyse 1884 yılında Uluslararası Meridyen Konferansı’nda alınan bir karar gereği olmuştur. Bu tarihten sonra başlangıç meridyeni Greenwich’teki gözlemevinin bulunduğu yer olarak kabul edilmiştir. Gözlemevi 1948-58 yılları arasında başka bir yere taşındıysa da eski bulunduğu yer 0° olarak kabul görmeye devam etti.

Paralellere enlem, meridyenlere boylam adı verilir.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI