Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

ÖLÇEK LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ÖLÇEK LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ÖLÇEK

Ölçek, haritası çizilen herhangi bir yerin düzleme-kağıda aktarılması sırasında kullanılan küçültme oranıdır.

Bir haritanın ölçeği, haritası çizilen alanın gerçekte kaç kez küçültüldüğünü gösterir. Örneğin; 1/500.000 ölçekli bir haritada herhangi bir yere ait gerçek uzaklık harita üzerinde 500.000 defa küçültülmüştür. Küçültme oranı ne kadar fazla olursa harita üzerindeki uzaklık o derece küçülür.

Önemli: Haritalar çizilirken gerçek araziyi aynı boyutlarda çizmek mümkün olmadığından gerçek araziyi haritaya aktarırken belli bir oranda küçültülmesi gerekir.

Bir haritanın ölçeği iki şekilde gösterilir.

1.Kesir Ölçek

2.Çizik Ölçek

Kesir Ölçek: Kesirle ifade edilen ölçektir. Pay her zaman 1′dir. 1/500.000 1/250.000 vb. Payda küçüldükçe ÖLÇEK BÜYÜR. Ters orantı vardır.

Önemli: Kesir ölçeklerde ölçeğin paydası ile ölçek arasında ters orantı vardır. Payda küçüldükçe ölçek büyür. Payda büyüdükçe ölçek küçülür.

Ölçeğin paydası büyüdükçe ölçek küçülür.

Ölçeğin paydası küçüldükçe ölçek büyür

Çizgi ölçek: Harita üzerindeki uzunlukların gerçekte ne kadar olduklarını Eşit dilimlere ayrılmış bir doğru parçası üzerinde işaretlenerek oluşturulan ölçeklerdir Bu ölçekte çentikler arasındaki uzaklık farkı birbirine eşittir.

NOT: Çizgi ölçek, kesir ölçeğe göre daha yaygın olarak kullanılır. Bunun iki nedeni vardır:

1-Çizgi ölçek kullanılarak birbirine komşu olan iki merkez arasının kuşuçusu uzunluğu rahatlıkla bulunabilir.

2-Haritalarda kesir ölçekten daha çok grafik ölçek kullanılır. Grafik ölçeğin en büyük faydası haritanın fotokopi ve fotoğraf gibi yöntemlerle büyütülüp, küçültülmesinde (grafik ölçekte de aynı oranda büyüme ve küçülme olacağından) haritanın ölçeğinde bozulma olmamasıdır.

Çizgi Ölçek Yardımıyla Kesir Ölçek Nasıl Bulunur?

çizgi ölçek üzerinde 1 cm ile gösterilen arazideki uzunluk cm ye çevrilir ve paydaya yazılır. Pay ise daima 1 ile gösterilir.

Kesir Ölçek Yardımıyla Çizgi Ölçek Nasıl Bulunur?

Kesir ölçek üzerinde 1 cm nin arazi üzerinde ne kadar uzunluğu gösterdiği bulunur ve çizgi ölçek üzerinde 1 cm lik gerçek uzunluk değerinin aynı olması gerekir.

NOT: Ölçek ne kadar değişirse değişsin; gerçek alan, gerçek uzunluk, enlem- boylam ve özel konum değişmez.

NOT: Bir yolun gerçek uzaklığı ile kuş uçuşu uzaklığı arasında fark fazla ise o yol engebeli bir yerden geçmektedir. Fark az ise yol düz bir yerden geçmektedir

Kuş uçuşu uzunluk hesaplaması


  • K-L arası bir kalem ya da kağıtla işaretlenir.
  • İşaretlenen uzunluk haritanın çizgi ölçeği ile karşılaştırılır.
  • K-L arası uzaklık 40 km olarak bulunur.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

HARİTA ÇEŞİTLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

HARİTA ÇEŞİTLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Harita Çeşitleri

A-Konularına Göre Haritalar

1.Fiziki haritalar: Yer şekillerini gösteren haritalardır.

2.Siyasi (idari) haritalar: Sınırları gösteren haritalardır.

3.Beşeri ve Ekonomik haritalar: Nüfusun dağılışı, ırk, dil, dinlere göre dağılışı, tarım, hayvancılık, ormancılık, sanayi, maden

4.Özel haritalar: Konunun uzmanlarınca çizilen haritalardır. İklim (izoterm, izobar gibi) haritaları, turizm, deprem, toprak, karayolları haritaları gibi özellikleri gösteren haritalardır.

B- Ölçeklerine Göre Haritalar

1.Büyük ölçekli haritalar:

Planlar: Ölçeği 1/20.000 ‘den daha büyük olan haritalardır. En ayrıntılı haritalardır.

Topoğrafya haritaları: Ölçeği 1/20.000-1/200.000 arasında olan haritalardır. Yer şekillerini en ayrıntılı gösteren haritalardır.

2.Orta ölçekli haritalar: Ölçeği 1/200.000-1/500.000 arasındaki haritalardır.

3.Küçük ölçekli haritalar: Ölçeği 1/500.000 ‘den daha küçük ölçekli haritalardır

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

HARİTA ÇİZİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

HARİTA ÇİZİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Harita Çiziminde Dikkat Edilecek Hususlar

  • İlk olarak kullanım amacı belirlenmeli ve amaca uygun konu başlığı konulmalı. (En önemli özelliği)
  • Küçültme oranı (ölçek) belirlenmeli. (Ölçeksiz şekiller harita sayılmaz.(kroki)
  • Çizim yöntemi belirlenmeli.
  • Enlem ve boylam gösterilmeli. Eğer çok küçük alan ise yön işareti konulmalıdır.
  • Coğrafi koordinatlar: Coğrafi koordinat ağını oluşturan paralel ve meridyenler her hangi bir noktanın dünya üzerindeki yerini tespit etmede kullanılır
  • Lejant belirtilmeli (Lejant: Haritalarda kullanılan işaret ve renklerin ifade edildiği tablodur.)

ÖRNEK HARİTA

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

HARİTA ÇİZİMİNDE KULLANILAN PROJEKSİYON YÖNTEMLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

HARİTA ÇİZİMİNDE KULLANILAN PROJEKSİYON YÖNTEMLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Haritalar yeryüzünün tamamının veya bir bölümünün düzlem üzerine aktarılmasıyla oluşturulur. Yeryüzü şekillerinin uzunluklarını, alan ölçülerini ve yönlerini hatasız olarak model küre üzerine aktarmak mümkündür. Ancak istediğimiz büyüklükte model küre yapmamız, taşımamız ve kullanmamız mümkün değildir. Bu nedenle düz yüzeylere çizilen haritalar daha kullanışlıdır. Ancak Dünya’nın kendine özgü olan kutuplardan basık, Ekvator’da şişkin geoit şeklini düzlem üzerine bozulmadan aktarmak imkânsızdır. Bu nedenle kıta ve okyanusları düzlem üzerine aktarırken bozulmaları en aza indirebilmek için harita iz düşümü de denilen projeksiyon yöntemleri geliştirilmiştir (Resim 1.10). Çeşitli projeksiyon yöntemleri vardır. 1) Silindirik Projeksiyon

Bu projeksiyonda dünya üzerine ekvatorda temas etmek üzere bir kağıt sarılır. Harita alanı bu kağıt üzerine yansıtılır. Bu projeksiyon da, ekvator çevresi kağıt üzerine dokunduğundan bozulma ekvator çevresinde azdır.

2) Konik Projeksiyon

Bu projeksiyonda kutba yakın yerler kağıt üzerine dokunduğundan bu alanlarda bozulma oranı en az olur. Kâğıdın dokunduğu yerden uzaklaşıldıkça bozulmalarda artar.Orta enlemler ve çevresindeki bölgelerin çiziminde kullanılır.

3. Düzlem Projeksiyon: Bu projeksiyonda daha dar alanlar gösterilir. Haritanın orta bölümü gerçeği yakınken kenarlara doğru bozulma artar.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

COĞRAFİ REHBERİM : HARİTALAR LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

COĞRAFİ REHBERİM : HARİTALAR LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Coğrafi rehberim: Haritalar

Coğrafya konuları işlenirken elde edilen verilerin ve ulaşılan sonuçların yeryüzündeki dağılışı haritalar yardımı ile yapılır. Haritalar sayesinde coğrafi olaylar daha kolay anlaşılır hale gelir ve hatırda kalır. Bu nedenle harita ile coğrafya çoğu zaman özdeşleşmiştir.

Harita Nedir?

Dünyanın tamamının ya da bir bölümünün kuş bakışı görünümünün belirli bir oran dâhilinde (ölçek) küçültülerek düzlem üzerine aktarılmasıdır.

Bir çizim harita özelliği taşıyabilmesi için;

—Kuş bakışı görünümünün olması : : Haritası çizilecek arazinin tam tepeden görünüşü Kuşbakışı olarak adlandırılır. Eğer kuşbakışı çizim yapılmazsa, yeryüzü şekillerinin tamamı görülemez, boyutlarında, şekillerinde ve birbirlerine göre uzaklıklarında değişmeler olur. Ancak tam tepeden bakınca gerçek görünüm sağlanır. Tam tepeden olmazsa resim olur.

—Küçültme işleminin yapılması gerekir.(ölçeğinin bulunması gerekir)Çizimi yapılacak olan araziye ait gerçek

Uzunluklar haritaya aktarılırken belli oranlar dâhilinde küçültülmelidir. Bu küçültme oranına Ölçek denir.

Ölçeği olmayan çizimlerde yeryüzü şekilleri gerçeğe uygun olarak gösterilemez. Bütün çizimlere kroki denir. Herhangi bir alan ya da cismin kuşbakışı görünüşünün kabataslak bir düzleme aktarılmasına Kroki denir. Krokinin haritadan farkı ölçeksiz olarak çizilmesidir.

—Düzlem üzerine aktarılması gerekir. Dünya yuvarlak olduğu için haritalarda yeryüzü şekilleri, kara ve denizlerin dağılışı gerçeğe uygun olarak bir düzleme aktarılamaz. Haritalarda görülen gerçeğin az ya da çok benzeridir. Haritalardaki bozulmaların temel nedeni küre şeklindeki yeryüzünün bir düzleme aktarılmasından kaynaklanmaktadır.

Düzleme aktarırken bozulmaları azaltmak için çeşitli projeksiyon yöntemleri kullanılır

NOT: Yapılan bir çizimin harita özelliğini gösterebilmesi için çizimin belirli bir ölçek dâhilinde yapılması gerekir

Harita çizimi ile kartografya ilgilenir.

Hiçbir harita gerçeği tam olarak yansıtmaz.

Bunun en önemli sebebi; dünyanın küresel olmasıdır. Yer şekillerinin engebeli olması, küçültme yapılmasından kaynaklanır.(ölçek büyüdükçe haritadaki bozulma azalır.)

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 4 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 4 LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Aşağıdaki doğal unsurların insan hayatına etkilerinin neler olduğunu günlük yaşantınızdan ve farklı kaynaklardan faydalanarak açıklayınız.

SICAKLIK: Canlıların hayatlarını devam ettirebilmeleri için normal bir sıcaklık gerekir.Canlılar çok yüksek ve çok düşük sıcaklıkların olduğu yerlerde yaşamakda zorlanır.Canlılara uygun koşulların ortaya çıkması ve bu koşulların devamlılığında sıcaklık şartları direk etkilidir. Aşırı sıcak ve soğuk insan hayatını olumsuz etkiler. Giyim sağlık,tarım, hayvancılık, turizm, ulaşım, ticaret gibi ekonomik faaliyetleri olumsuz etkiler.

YAĞMUR: Yağmur su döngüsünün önemli bir parçasıdır.Canlıların hayatının devamı için suya ihtiyaç duyarlar ve bu suyun kaynaklarından bir tanesi de buharlaşan nemin yağmur olarak yüzeye dönmesidir.Bitkiler,hayvanlar için tüm canlılar için son derece önemlidir.Aşırı yağmurlar olumsuz etkiler doğurabilir.Seller,heyelan, turizmi olumsuz etkileyebilir.

KAR:Sıcaklık koşullarının belirlenmesinde etkili olabilir.Özellikle kuru ve soğuk geçen kış günlerinde kar yağması havayı yumuşatır.Bu olay bir çok bitkinin aşırı dondan etkilenmesini engeller.Bahar dönemlerimde ani kar erimeleri olumsuzluklara yol açabilir (sel).Yine bu kar erimeleri önemli bir su kaynağıdır.Kışın kar yağışları bitkiler için koruyucu bir etki yaparar. Giyim tarzımızı ve sağlığımızı etkiler. Tarım için önemlidir. Tarım ürünleri soğuğa karşı koruduğu gibi toprak nemimin artmasına ve yeraltı suyunun zenginleşmesine katkı sağlar. Deniz turizmine olumsuz etki yaparken kış turizmine (kayak) imkân sağlar.

DENİZ DALGALARI:Kıyı bölgelerdeki biyoçeşitlilikte etkili olabilir.Kasırga ya açık bölgelerde şiddetli fırtınalarla çok yıkıcı etkileri olur. Aşırı dalgalar deniz turizmini ve deniz yolu taşımacığını olumsuz etkiler. Tsunami bir doğal afettir. Kıyılarda çeşitli aşınma ve biriktirme şekilleri oluşumunu sağlar. Balıkçılığı da etkiler.Son dönemlerde dalga enerjisi üzerine ciddi çalışmalar yapılmaktadır.

RÜZGÂR:Bitkilerin yayılmasında tozlaşmasın da son derece önemlidir.Sıcaklığı ve sıcaklığın etkilediği her şeyi etkiler.Havayı temizletici özelliği vardır.Deniz turizmi için olumsuzluktur.Çok şiddetli rüzgârlar (Fırtına) doğal afetlere neden olabilir. Bazı yerlerde rüzgâr santralleri ile enerji üretilir. Ayrıca geçmiş asırlarda ve günümüzde de taşımacılıkta rüzgâr gücünden faydalanılmaktadır.Bir bölgedeki hava kütlelerinin taşıyıcı gücü rüzgarlardır.

TOPRAK:Canlıların önemli yaşam alanlarından biridir.Milyonlarca canlıya barınma imkânı sağladığı gibi tarımın üzerinde yapıldığı alan olması sayesinde her türlü besinin de ana kaynağıdır.İnsanların hayatlarını devam ettirebilmeleri için ihtiyaçları olan besin maddelerinin en önemli yetişme alanıdır.Seramik çanak çömlek vb kullanım alanları vardır.En önemli sorunu toprakların kirletilmesi ve erezyondur.Ayrıca toprağın verim gücü topraktan faydalanmayı etkilemektedir.Özelliklerine göre faydalanma yoğunlukları da değişir.Verimli alanlarda nüfus daha yoğun verim azaldıkça nüfus ve yerleşme sayısı azalmaktadır.

KAYAÇLAR:Yer kabuğunun ana malzemesidir. Ayrışarak toprak malzemesi olur.Tüm canlı hayatın beslenmesi ve barınması için gerekli ana malzemedir.Hayatımızın her anında olan bir unsurdur.Özellikle yapı malzemesi olarak kullanılır.Ayrıca süs eşyası yapımında, enerji kaynağı olarak da kullanılır.Birçok sanayi dalının ham maddesidir. Bünyelerindeki birçok element veya mineraller değerli madenleri oluşturmaktadır.

BİTKİLER:İnsanların ve canlıların en önemli besin kaynağıdır.Dünya fotosentez dengesinde çok önemlidir.Besin zincirinin en önemli halkasıdır.Dünyada bir çok kullanım alanları vardır,kozmetik ilaç sanayi ev eşyaları vb .
İklim ve toprak özelliklerine göre yetişen bitki örtüsü, insanların faaliyetlerini değişik şekilde etkiler.Ormanların yakının da bulunan insanlar, ormanların çeşitli doğal güzellikleri yanında ke restesinden de yararlanır. Orman ürünlerine dayalı çeşitli sanayi faaliyetlerinde bulunurlar. Buna karşılık bozkırlarda yaşayan in sanlar, ancak buraları mera olarak değerlendirebilir.

HAYVANLAR:Ekosistem içerisinde önemli bir elemandır.İnsanlar için önemli bir besin kaynağıdır.Doğada mevcut dengenin önemli bir halkasıdır.Bişr çok bölgede önemli bir ekonomik faaliyettir. Doğal dengenin önemli unsurlarından biridir. Besin ve şifa kaynağıdır. Evcil hayvanlar sayesinde insanlar için büyük bir nimettirAvcılık açısından da önemlidir.

NEM: Biyoceşitliliğin yoğun olduğu bölgeler nemli ve sıcak alanlardır.Doğada canlıların uygun koşullar bulabileceği bir alan yaratır.Yağışı ve sıcaklığı etkiler. Bunların etkilediklerine de dolaylı da olsa etki eder. Nemin ve yağışın bol olduğu alanlar bitki örtülerinin gür ve sık olduğu, ılıman iklim şartlarının yaşandığı alanlardır.Nemin az olduğu alanlar kuraklık şartlarının arttığı ve ekonomik faaliyetlerin çeşidinin az olduğu alanlardır.

DAĞ:Yükselti ,iklim ve ekonomik özelliklerine göre tercih edilebilen alanlar olabilir.Genelde yerleşme için elverişsiz nüfusun seyrek olduğu yerlerdir.Yükselti değerlerine göre kışın kar yağışları ve buzullaşma görülebilir.Buda önemli bir tatlı su kaynağı oluşturur.
Dağlar yüksek ve engebeli yapısıyla tarıma elverişli arazilerin az olduğu, gerek eğimli ve sarp yer şekilleri gerekse aşırı kar yağışları ile ulaşımın zor olduğu, geçim kaynaklarının az olması nedeni ile de nüfus ve yerleşmelerin seyrek olduğu alanlardır.

AKARSU:İnsanlar için önemli bir su kaynağıdır.Ekonomik faaliyetlerimize direk etki yapar,önemli bir enerji üretim alnları ,tarımda sulama merkezleridir. Tarım, sulama, balıkçılık, turizm (rafting, piknik),yüzmek, serinlemek, enerji üretimi ve daha pek çok alanda insanlığa imkan sağlar.

MAĞARA:İnsanlar için geçmiş dönemde önemli bir sığınma alanıdır.Günümüz koşullarında daha çok turizm ve doğal güzellik ve şifa merkezi olarak kullanılabilir

OVA:Önemli bir yerleşme alanlarıdır. Düz alanlardır.Ekonomik faaliyetlere ,ulaşıma yerleşmeye elverişli yapısı ovaları cazip kılar en önemli özellikleri verimli topraklarla kaplı olmasıdır.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

DOĞAL ORTAM - MUHTEŞEM DÖRTLÜ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

DOĞAL ORTAM - MUHTEŞEM DÖRTLÜ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

İnsanın yaşam alanının içinde bulunduğu ortama doğal çevre adı verilir.

Doğal çevreyi oluşturan dört doğal ortam vardır. Bunlar; özellikleri birbirinden farklı olan hava küre (atmosfer), taş küre (litosfer), su küre (hidrosfer) ve bunların ortak alanında yaşayan canlılar küresi (biyosfer)’ dir.

Atmosfer (Havaküre), yeryüzünü çepeçevre kuşatan gaz kütlesidir. Atmosfer canlıları koruyan, doğal bir kalkandır. Geceleri uzayın soğuğunu, gündüzleri Güneş’in yakıcı sıcağını önleyerek, Dünya’da sıcaklığın dengeli dağılımına yardımcı olur. Hava olaylarının oluşmasını sağlayan ortamdır. Coğrafya atmosferi insan yaşamına etki isi yönünde inceler. Ozon tabakasının seyrelmesi kimyasal bir reaksiyon olması bakımından kimya bilimini, oluşturduğu sıcaklık değişimi meteorolojiyi ve insan yaşamı etkisi üzerindeki olumsuz etkiler coğrafyayı ilgilendirir.

Klimatoloji

Sınırları belli bir alanda yıllar boyunca yaşanan sıcaklık nem, basınç ve rüzgârlar gibi olayları inceleyerek iklim tipi ve bölgelerini, bunların özelliklerini araştıran bilim dalıdır.Yardımcı bilimler; meteoroloji, astronomi, jeofizik

Litosfer (Taşküre ) Dünyanın katı dış yüzeyi litosferi oluşturur. Taş ve topraktan oluşur. Üzeri ova, plâto, vadi, dağ vb. gibi çeşitli yeryüzü şekilleriyle biçimlenmiştir. Bitki, hayvan ve insanlar için değişik yaşam alanlarının oluştuğu ortamdır. Coğrafya taş kürenin tamamıyla ilgilenmez, sadece insanların etkileşim içinde olduğu toprağın madenlerin yeraltı sularının bulunduğu derinliklere kadar inceler. Ayrıca yerin altından kaynaklanan deprem ve volkanizma olaylarını inceleme alanını genişletir.

Farklı bileşimdeki kayaç ve minerallerden oluşan litosfer çeşitli özellikleri ile insan yaşamı üzerinde etkilidir.

Jeomorfoloji

Katı yer yüzeyini oluşturan kayaçlar ile yer yüzünü şekillendiren iç ve dış kuvvetleri inceler.

Yardımcı bilimler, Jeoloji ,jeofizik,petrografi

Hidrosfer ( Su küre ) Su canlıların için vazgeçilmez bir gereksinimdir. Yeraltı suları, akarsular, göller, atmosfer içerisindeki su buharı, denizler ve okyanuslar su küre içerisinde yer almaktadır .Küresel ısınmanın başlamasıyla su kaynaklarının değeri ve önemi geçmişe göre bir kat daha artmıştır. .Bu nedenle su küre çevrenin şekillenmesinde insanların yaşayışında dağılışında ve ekonomik faaliyetlerde bulunmasında çok yönlü etkilidir. Özellikle nüfusun artması, suyun önemini daha da arttırmıştır.

Hidrografya ,okyanus, göl akarsu ve yeraltı suları gibi litosferin üzerinde bulunan ortamları inceleyen bilimdir.

Yardımcı bilimler, subilimi, limnoloji

Biyosfer (Canlılar küresi ), doğal ortama bağlı olarak varlığını sürdüren canlıların küresidir. Dünyadaki tüm canlılar atmosferdeki gazlardan, hidrosferdeki sulardan ve litosferdeki besin kaynaklarından faydalanarak yaşamını sürdürür.

Doğal ortamı oluşturan unsurlar işleyiş bakımından süreklilik, diğer unsurlarla da karşılıklı etkileşim içerisindedir Değişen doğal ortam ve bu ortam içindeki canlıların insan hayatı üzerindeki etkileri de coğrafyanın ilgi alanlarından birisidir.

Biyocoğrafya: Bitki ve hayvan topluluklarını inceler

Yardımcı bilimler botanik, zooloji, antropoloji

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Coğrafya Biliminin Yararlandığı Diğer Bilim Dalları LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Coğrafya Biliminin Yararlandığı Diğer Bilim Dalları LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Astronomi: Uzay bilimi

Jeoloji: Yer Bilimi

Jeofizik: Dünyanın iç yapısının inceleyen bilim dalı

Hidroloji: Sular bilimi

Meteoroloji: Atmosfer olaylarını inceleyen bilim dalı

Kartografya :Harita bilimi

Zooloji : Hayvan bilimi

Antropoloji : İnsan bilimi

Etnoloji: İnsan ırklarını inceleyen bilim dalı
Botanik: Bitki bilimi

Sosyoloji: Toplum inceleyen bilim dalı

Demografi: Nüfus bilimi

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

COĞRAFYANIN BÖLÜMLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

COĞRAFYANIN BÖLÜMLERİ LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Günümüzde modern coğrafyayı kavrayabilmiş herkesin üzerinde görüş birliğine vardığı coğrafyanın tanımında iki esas öğe mevcuttur. Bunlar Doğal çevre ve İnsandır. İşte bunlar coğrafyanın bölümlerin de tayin etmiştir. Bu bölümler;

1) DOĞAL SİSTEMLER: Doğal çevrenin (doğal ortamın) elemanları ile doğal çevrede meydana gelen ve insan topluluklarım etkileyen doğal olaylar, DOĞAL SİSTEMLERİN (Fiziki coğrafyanın) konularıdır. Fiziki coğrafyanın konuları şu şekilde isimlendirilebilir:

Jeomorfoloji (Yer şekilleri Bilimi): Yer şekillerinin oluşumunu, gelişimini, bunların yerin yapısındaki taşlarla ve iklimle ilişkilerim araştıran bilim dalıdır.

Klimatoloji (İklim Bilimi): Yeryüzünde bulunan çeşitli iklim tiplerini, bunların özelliklerini ve yeryüzündeki dağılışını araştıran bilim dalıdır.

Biyocoğrafya (Canlılar Coğrafyası): Yeryüzünde bulunan bitki ve hayvantopluluklarını, bunların özelliklerin!, diğer coğrafi faktörlerle ilişkilerini ve yeryüzündeki dağılışını inceleyen bilim dalıdır

Hidrografya(Sular Coğrafyası): Akarsular, göller ve denizlerin özelliklerini ve dağılışını konu alan bilim dalıdır.

2) BEŞERİ SİSTEMLER Aslında ekonomik coğrafyanın konusunu meydana getiren olay ve olguların insanlar tarafından meydana getirildiği dikkate alındığında, coğrafyanın bu bölümüne “beşeri coğrafya” denilmesi de doğru olur.

Nüfus Coğrafyası: Nüfusun çeşitli özelliklerini (yaş ,cinsiyet ,eğitim,çalışan ve çalışmayan nüfus) nüfusun dağılışını , hareketlerini (nüfus artışı ,azalışı ve göçler) ve nüfus hareketlerinden doğan sorunları inceler.

Yerleşme Coğrafyası: Bu bilim dalı da en küçüğünden en büyüğüne kadar yerleşme birimlerini, bunların özelliklerini ve dağılışlarını kendisine konu olarak almıştır.

Tarım Coğrafyası: Tarla ve bahçe ziraatı olarak topraktan yararlanma, hayvancılık ,ormancılık ,balıkçılık ,madencilik faaliyetlerini konu alır

Sanayi Coğrafyası: Çeşitli sanayi kollarını, sanayinin gelişme dönemlerini, üretimlerini ve sanayi kuruluşlarının dağılışlarını inceleyen bilim dalıdır.

Turizm Coğrafyası: Turizm etkinliklerinin türünü, bu etkinliklere katılan insan sayılarını, bu etkinliklerin ekonomiye katkılarını konu alarak inceleyen bilim dalıdır.

Ulaşım Coğrafyası: Ekonominin can damarları olan hava, kara ve deniz ulaşımını çeşitli yönleriyle ele alarak inceleyen bilim dalıdır.

Tarım ve sanayi faaliyetleriyle üretilen malların el değiştirmesi olan ticareti kendisine konu alan bilim dalıdır. Bazı kaynaklarda coğrafya, genel coğrafya ve yerel coğrafya(bölgesel coğrafya) olmak üzere iki bölüme ayrılmaktadır. Ancak bu bölümleme coğrafyanın bölümleri değil, coğrafi konulara bakış açışı, coğrafi konuları inceleme yöntemidir. Çünkü fiziki coğrafya ve beşeri coğrafyanın konuları ya genel coğrafya, ya da yerel coğrafya yöntemiyle ele alınarak incelenir. Genel coğrafyada esas olankonudur. Ele alınan belirli bir konu, dünyada veya onun bir parçası üzerinde bütün özellikleriyle incelenir. Örneğin, yeryüzündeki iklim bölgeleri, Akdeniz bitki toplulukları, zonal topraklar gibi.

Yerel coğrafyada ise esas olan alandır. Belirtilen bir alanda fiziki ve beşeri coğrafyanın bütün konuları ayrı ayrı ele alınarak incelenir. Örneğin Türkiye coğrafyası bir yerel coğrafya konusudur. Türkiye’de fiziki ve beşeri coğrafyanın tüm konuları (yer şekilleri, iklimi, bitki örtüsü, suları, toprakları, tarımı, sanayisi, turizmi, ulaştırması, ticareti, nüfusu, yerleşimi gibi) ele alınarak incelenir. Onun için bu iki kavram (genel coğrafya ve yerel coğrafya), coğrafyanın bölümleri değil, coğrafya araştırmalarım yapma yöntemi, coğrafi konulara yaklaşım biçimidir. Yerel coğrafyadaki yer, dünyanın tamamı olabileceği gibi kıta, ülke veya bir ülkenin coğrafi bölgesi, bölümü hatta yöresi

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

NİÇİN COĞRAFYA ÖĞRENİYORUZ ? LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

NİÇİN COĞRAFYA ÖĞRENİYORUZ ? LİSE 9.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 1.SINIF

Crafya öğretiminin amacı, yaşadığımız alandan başlayarak, ülkemiz ve dünya ile ilgili coğrafi bilinç kazanrmaktır. Bu amaç doğrultusunda;

*Doğayı ve insanı tanıyıp anlayarak mekânı (yerel, ulusal, küresel) doğru ve etkin kullanmak,

*İnsan ve doğa arandaki ilişkiyi fark etmek,

*Geleci düşünerek çevreyi korumak,

*Milli değerlere bağlı, cra değerlerin “vatan bilincininkazanılmandaki önemini ömsemek

*Dünyanın ve insanğın korunmanda sorumluluk sahibi olmak,

*Crafya bilimi insanı inde bulunduğu dal çevre ve insanla barışıkhalde yaşama, kısaca doğal ve beşeri sistemlerle uyum inde olmayıöğretir

*Ülkelerin oluşturdukları lgesel ve küresel zeyde etkin olan,çevresel, kültürel, siyasi ve ekonomik örtlerin coğra açıdanuluslararası ilişkilerdeki rolünü kavramak

*Dünya gelindeki insanlar, yerler ve çevrenin birbirleriyle olanetkileşimini anlamak,

*Harita okumak, bilgi teknolojilerini kullanmak, crafi bilgilerisorgulamak, entelektüel ve sosyal becerilere sahip bireyler yetiştirmek

*Kalkınma süreçlerinin doğayla uyumlu kılınmasının önemini kavramak

*Bölgesel ve küresel ilişkiler açısından Türkiyenin konum özelliklerinikavrayarak sahip oldu potansiyellerle coğra bir birikim ve sentezülkesi olduğunun bilincine varmak için crafya öğrenmek zorundayız.

COĞRAFYA 9 DERS KİTABI
COĞRAFYA 9 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 9.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 1.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI