Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

ETKİNLİK SAYFA 131 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 131 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

Aşağıda verilen kavramları yukarıdaki kavram haritasındaki boşluklara uygun şekilde yerleştiriniz.
Jeolojik, uzunlukları, yağış, yer şekli, yatak, arazi, insan, iklim, bitki, eğim, kayaç, tabakaların uzanışı

TÜRKİYE’DE EN ÇOK YAŞANAN AFETLER VE NEDENLERİ

1-Depremler

Jeolojik yapı,

Faylar: Fayları Türü, Fayların Uzunluğu

2-Sel ve Taşkınlar

Yağış Miktarı

Bitki Örtüsü

Arazi Kullanımı

Jeomorfolojik özellikler: Yer Şekilleri, Eğim

Drenaj Özellikleri: Yatak özellikleri, Drenaj Sistemi

3- Kütle Hareketleri

Kayaç Türü

Tabakaların Uzanışı

Suya Doygunluk

Arazi Kullanımı: Yanlış yerleşimlerin etkisi, Yol tünel köprü yapımı, Maden ocağı açma

Jeomorfolojik özellikler: Eğim, Yer Şekli

4- Orman Yangınları

Türkiye’nin Matematik Konumu

İnsan Faktörü

Jeomorfolojik özellikler: Engebe, Eğim, Toprak özellikleri

İklim Özellikleri: Sıcaklık, Nem, Basınç, Rüzgarlar

5- Çığ

Bitki örtüsü: Sıklığı, Türü

İklim Özellikleri: Sıcaklık, Yağış

Jeomorfolojik Özellikler: Eğim, Yer Şekli

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 130 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 130 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

Yukarıdaki haritadan ve ön bilgilerinizden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
1.Çığ afetinin yaşandığı şehirleriin dağılışları ile coğrafi özellikleri arasında nasıl bir ilişki vardır?

Çığ felaketi olan yerlerin coğrafi özellikleri:

Çığ felaketi özellikle yer şekillerinin dağlık ve engebeli olduğu, çok eğimli yüzeylerin fazla olduğu yerler ile kar yağışının çok olduğu yüksek yerlerde meydana gelmektedir.

Genel olarak buralarda bitki örtüsü fakirdir.

Bu özellikler; en etkili çığ felaketi olan Tunceli, Bingöl, Bitlis gibi Doğu Anadolu Bölgesinin doğu kesimlerinde etkili olmasına sebep olmaktadır.

2.Çığ afetlerinin yerleşim alanlarına büyük zarar vermesinde etkili olan faktörler nelerdir?

Çığ Felaketinin Yerleşmelere zarar vermesinin sebepleri:

Yerleşmelerin dik yamaçların eteklerinde kurulması,

Eğimli yüzeylerde yol açılması

Yamaçlardaki bitki örtüsünün tahrip edilmesi

Yerleşmeleri çığ felaketine karşı koruyacak tedbirlerin alınmaması

3.Türkiye fiziki haritasından yararlanarak çığ riskinin az veya çok olduğu iki şehir seçip bu durumun ne-denlerini açıklayınız.

En az: İzmir, kar yağışının olmaması, eğimli yüzeylerin azlığı

En Fazla: Hakkari, Eğimli yüzeylerin çok olması, kar yağışının çok olması ve uzun süre yerde kalması.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ÜLKEMİZDE ÇIĞ SORUNU VE ÇIĞ OLUŞUMUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERLİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

ÜLKEMİZDE ÇIĞ SORUNU VE ÇIĞ OLUŞUMUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERLİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF
TÜRKİYE’DE ÇIĞ SORUNU:

Çığ,bitki örtüsünün az olduğu,dağlık,engebeli alanlarda,yoğun nve sürekli kar
yağışı sonucu oluşan kar örtüsünün herhangi bir nedenle aşağıya doğru
hareketiyle ortaya çıkan doğal afetlerdendir. Bol kar yağışı olduğunda, taze kar
tabakasının alttaki eski tabakayla iyi kaynaşmaması sonucu,rüzgarın kaldırdığı
büyük bir kar kitlesinin aşağı inerek alttaki kar tabakası üzerinde kayması
sonucu, ve bir hayvan veya kayakçının oynak kar tabakasını çiğneyerek harekete
geçirmesi sonucu çığ oluşabilir.

***Türkiye’nin doğu,kuzeydoğu ve kuzey kesimleri ile Güneydoğu Anadolu’nun
güneydoğu kesimleri çığ olayının oluşumu için gerekli iklim ve yerşekli
koşullarına sahiptir.

ÇIĞIN OLUŞUMUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER

1.Bitki Örtüsü

a)Sıklığı b) Türü

2.İklim Özellikleri

a)Sıcaklık b) Yağış

3.Jeomorfolojik Özellikler

a)Eğim b)Yerşekilleri

4.Doğal Afetler(Yer Sarsıntıları)

5.İnsan Faktörü(Silah sesi,araç gürültüsü)

1.Bitki Örtüsü

a)Sıklığı b) Türü

2.İklim Özellikleri

a)Sıcaklık b) Yağış

Taze kar tabakası ne kadar kalınsa, çığ tehlikesi o kadar büyüktür. Kötü hava
şartlarından sonra güneşin açtığı ilk gün çok risklidir.Kar fırtınası olduğunda,
kar tanecikleri dönerek uçuşur ve rüzgarsız sırtlarda birikir. Tepe üstlerinde
dalga şeklinde birikmiş kar, alttaki sırtta çığ tehlikesini gösterir. Karın
tabaka halinde kaydığı yerlerden uzak durmak gerekir. Dipten gelen boğuk sesler
de tehlike işaretidir. Kar yağışından sonra ısı birden düşerse, yeni kar
tabakası alttakine iyi işleyemez. Hava ısındığında da kar gevşer ve tehlike
artar. Bu nedenle baharda daha çok çığ olur.

3.Jeomorfolojik Özellikler

a)Eğim b)Yerşekilleri

Eğim ne kadar fazlaysa, tehlike o kadar büyüktür. Yüzde 30′luk bir eğim çığ
oluşumu için yeterlidir. Gölgede kalan sırtlarda çığ tehlikesi, güneş gören
yerlere göre daha fazladır.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 129 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 129 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

1.Aşağıdaki haritadan ve atlaslarınızdaki Türkiye bitki örtüsü haritasından hareketle ormanların yoğun, yangınların az olduğu yerleri tespit ediniz? Bu durumun sebeplerini yazınız.

rmanların yoğun, yangınların az olduğu yerler:

Türkiye’nin Kuzey kıyıları: Karadeniz bölgesi, özellikle doğu ve batı Karadeniz bölümleri ile Marmara bölgesinde Yıldız dağlarının kuzey yamaçları.

Kuzeydoğu Anadolu; Kars ve Ardahan çevresi

Türkiye’de Orman yangınlarının az olduğu yerlerde yangın azlığının sebepleri:

Buralarda yaz kuraklığının olmaması, sıcaklıkların fazla yükselmemesi, ağaçların ve orman altı otlarının sürekli yeşil yanmaya dirençli olması. Havanın genelikle nemli ve yağışlı olması yangınlara karşı dirençli olmasını sağlamaktadır.

2.Aşağıdaki grafikten hareketle 1937′den 2000 yılına kadar meydana gelen yangın adedi ile yangından etkilenen alan arasında nasıl bir değişim görmektesiniz? Bu değişimin sebeplerini tartışınız.

1937-2000 Arası orman yangın sayısı ve yanan alan ilişkisi:

1937-2000 yılları arasındaki orman yangınları sayısı ile yangın alanları arasında istikrarsız bir ilişki vardır. Yani bazı yıllar az yangınlarda daha fazla alan kaplayan orman yanmıştır.

Günümüze doğru orman yangınları sayısı genel orak artmakta iken, yanan orman alanı ise azalmaktadır.

Nedeni: Orman yangınlarını önlemeye yönelik tedbirlerin etkili olmasıdır.

Yangınlarla mücadelede başarılı olunurken, yangın oluşumunu önlemede başarısızlık vardır.

Yangınlara karşı en iyi mücadele yangının oluşumunu önlemektir. Bu nedenle bütün insanlarımız yangıların olmaması için gerekli bilince ve davranışa sahip olmalıdır.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

TÜRKİYE’DE ORMAN YANGINLARI VE NEDENLERİ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

TÜRKİYE’DE ORMAN YANGINLARI VE NEDENLERİ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

ÜLKEMİZDEKİ ORMAN YANGINLARININ NEDENLERİ :

1.Türkiye’nin Matematik Konumu(Ülkemiz’de yazların sıcak ve kurak geçmesi)

2.İnsan Faktörü-( Kasıt,İhmal ve dikkatsizlik,tarla çalışmaları,anız yakma,
bag-bahçe temizliği, çöplerin ateşe verilmesi, enerji nakil hattı arızaları,
piknik ve çoban ateşi v.s.)

3.Jeomorfolojik Özellikler:

a)Engebe b)Eğim c)Toprak Özellikleri d)Bakı

4.İklim Özellikleri:

a)Sıcaklık b)Rüzgar c)Nem d)Basınç e)Yıldırım

*** Ülkemizdeki orman yangınlarının büyük bir kısmı Kahraman Maraş’tan başlayıp
Akdeniz ve Ege kıyılarını takip eden ve İstanbul’a kadar uzanan alanda
görülmektedir.

Yanıcı Madde : Ölü örtü, alt tabakada bulunan ot. çayır bitkileri, çeşitli
çalılar, enkaz, kesim artıkları, agaç ve ağacçık v.s. dir.Yanıcı maddelerin
inceliği-kalınlığı, miktarı, cinsi, devamlılığı ve rutubeti gibi özellikler
yanma olayını etkiler.
Hava Halleri : Yağış, nisbi nem. sıcaklık ve rüzgar hızı yangını etkiler. Nisbi
nemin saat 10.00′ da % 40 ve daha düşük olması, nemin 1-2 saat gibi kısa zaman
diliminde % 20′ den fazla düşüş göstermesi hallerinde mutlaka yangın
çıkmaktadır. Aynca rüzgar hızının 20 Km/saat ve üzerinde oluşu, kurak geçen yaz
günleri yangını körükler. Bunun için yangın organizasyonu içindeki ilgililer
Meteoroloji’ den sıcaklık, nisbi hava nemi ve rüzgar hızını ihtiva eden hava
raporunu her gün saat başı almalıdırlar.
Topografik Yapı : Bakı, yükseklik, arazi meyili, arazi şekli (roliyef), dar
dere, kutu derelerdir. Doğrudan deniz rüzgarlarına açık alanlar, ada, yarımada
durumunda olan sahalarda yangın surat kazanır, bakı durumuda: yangın tehlikesi
yönünden güney, batı, doğu ve kuzey yamaçlar olmak üzere öncelik sıralaması
yapılır. Arazi yapısı yangının söndürülmesini zorlaştırabilir.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

KÜTLE HAREKETLERİ ( HEYELANLAR ) - KÜTLE HAREKETLERİNİN NEDENLERİ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

KÜTLE HAREKETLERİ ( HEYELANLAR ) - KÜTLE HAREKETLERİNİN NEDENLERİ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

ÜLKEMİZDEKİ KÜTLE HAREKETLERİ ( HEYELANLAR )
KÜTLE HAREKETLERİ (HEYELANLAR):
Heyelan ya da Toprak kayması, zemini kaya veya yapay dolgu malzemesinden oluşan
bir yamacın yerçekimi, eğim, su ve benzeri diğer kuvvetlerin etkisiyle aşağı ve
dışa doğru hareketidir.

Kayalardan, döküntü örtüsünden veya topraktan oluşmuş kütlelerin, çekimin etkisi
altında yerlerinden koparak yer değiştirmesine heyelan denir.

HEYELANA NEDEN OLAN ETKENLER:

1.Jeomorfolojik Özellikler

a)Eğim b)Yerşekli

2.Yer Çekimi

3.Suya doygunluk(Yer Altı ve Yer Üstü Sularının Etkileri,Klimatlojik Etkiler)

4.Yanlış Arazi Kullanımı

a)Yanlış Yerleşimlerin Etkisi

b)Yol,tünel,köprü yapımı

c)Maden ocağı açma

5.Tabakaların Uzanışı

6.Kayaç Türü(Jeolojik yapı,topraktaki killi yapı,kayaçların şınması ve
çözülmesi)

7.Doğal Afetler(Depremler,Volkanik Olaylar,Akarsuların Yamaçların Alt Kısmını
Aşındırması)

8.Bitki Örtüsünün Tahrip Edilmesi

***Depremlerden sonra doğal afetler olarak 2. sırayı heyelan alır. Heyelanlar,
yüzde 15′lik bir oranla can ve mal kaybına neden olur.

Heyelan en fazla, Doğu Karadeniz,Doğu Anadolu ile Kuzey Anadolu ve Doğu Anadolu
fay kuşaklarında görülmektedir.En çok kaya düşmesi yukarıda belirtilen sahaların
dışında İç Anadolu’nun kenar yörelerinde ve özellikle Nevşehir ve Kayseri
dolaylarına görülmektedir.

İllere göre dağılıma bakıldığında da Trabzon, Kastamonu ve Zonguldak heyelandan
en fazla zarar gören iller arasında yer alıyor.

Başkent Ankara da gecekondulaşma nedeniyle en fazla heyelan görülen kentler
arasında 9. sırada bulunuyor.Kaya düşmelerinden en çok etkilenen iller sırasıyla
Kayseri, Niğde, Erzincan, Aksaray, Karaman, Kahramanmaraş, Adıyaman, Sivas,
Bitlis, Diyarbakır.

Kuvvetli eğim

Eğimin fazla olduğu sahalarda heyelan riski artmaktadır.İnsanlar kanallar ve
yollar açarak ya da yol ve maden kazılarından çıkan toprakları denge açısına
erişmiş bulunan yamaçlar üzerine atarak heyelan oluşumuna neden olan koşulları
hazırlarlar.

Suya doygunluk

Heyelanlar yağışlı veya zeminin ıslak olduğu mevsimlerde meydana gelirler.
Şiddetli veya devamlı yağmurlar yahut karların erimesi, kayaların içine bol
miktarda suyun sızmasına olanak verir. Bunun sonucunda plastisite ve likidite
sınırlarına erişilir ve herhangi bir nedenle oluşan sarsıntı sonucunda heyelan
meydana gelir. Su, ayrıca denge açısını küçülterek, ağırlığı arttırarak ve
sürtünmeyi azaltarak heyelanı kolaylaştırır.

Kaya yapısı

Topraktaki kil oranı ve türü heyelan olayını arttıran ya da azaltan yani
heyelanların yayılış alanlarını belirleyen başlıca faktörlerden birisidir.Killi
formasyonların, fliş, marn ve tüf gibi depoların yaygın olduğu sahalarda heyelan
çok fazla görülür. Buna karşılık kalker ve bazalt gibi kayalarda heyelan seyrek
görülmektedir.

Tektonik yapı

Tektonik yapı ile heyelan arasında çok sıkı bir ilişki vardır. Tabakaların yamaç
eğimine paralel olarak dalmaları, heyelanları kolaylaştırır. Özellikle tabakalar
arasında killi bir seviyenin varlığı önemli rol oynar. Kayaların derin ve sık
bir şekilde parçalanmış olması da heyelanı kolaylaştıran koşullar arasında
sayılabilir.

Genel olarak heyelan terimi ile açıklanan bu hızlı kütle hareketleri asıl
heyelanlar, göçmeler ve toprak kaymaları olmak üzere üç tipe ayrılabilirler.

Asıl heyelanlar :Bunların oluşumunda su, hazırlayıcı bir rol oynar. Fakat asıl
heyelan kütlesi, su ile hamurlaşmış halde değildir. Kuru bir kütle halinde,
fakat kaymaya uygun bir zemin üzerinde yer değiştirmiştir. Bu tip heyelanlar
ülkemizde sık sık oluşurlar. Bu heyelanların en büyük olanları, genellikle bol
yağışlı ve dik eğimli sahalarda, özellikle kuvvetle yarılmış, nemli ve litoloji
bakımından da elverişli olan Kuzey Anadolu dağlık alanında oluşmuştur.Geyve,
Ayancık, Sinop çevresi, Maçka, Of-Sürmene ve Trabzon-Sera heyelanları bunların
başlıcalarındandır.

Göçmeler :Heyelanın hareket bakımından farklı bir başka tipini oluştururlar. Bu
tip heyelan bir kaşığa benzeyen konkav kopma yüzeyleri boyunca dönerek yer
değiştiren kısımlardan oluşur. Kayan kısımlardan her biri, geriye doğru
çarpılır. Bunu sonucunda, kayan kütlelerin ilksel eğimleri değişir ve bunların
yüzeyleri kopma yarasının bulunduğu tarafa doğru yeni bir eğim kazanır.
Yamaçların alt kısımlarının akarsular, dalgalar gibi etkenler tarafından fazla
oyulması göçme şeklindeki heyelanların başlıca sebebidir.Falezlerin ve
yamaçların gerilemesi, menderes halkalarının büyümesi sırasında alttan oyma
sürecine bağlı olarak sık sık göçmeler oluşur. Göçmüş kütleler veya bloklar
büyük oldukları durumda, bunlar arasında küçük göller veya yamaçlarda taraçalara
benzer sahanlıklar oluşur. Küçük ve Büyük Çekmece göllerinin kenarlarında ve bu
iki göl arasındaki deniz kıyısı boyunca bu tür göçmelerin tipik örnekleri
yaygındır.

Toprak kaymaları :Bunlar heyelanın, bazı bakımdan çamur akıntılarına benzeyen
bir türüdür. Fakat çok yavaş oluşmaları, belli bir yatağa bağlı olmamaları ve
içerdikleri suyun çok daha az olması gibi farklarla çamur akıntılarından
ayrılırlar. Geriye doğru eğimlenme göstermediklerinden dolayı da, yukarıda
açıklanan göçmelerden farklı oldukları görülür. Toprak kaymaları, su ile doygun
hale gelen ve bu şekilde bütünü ile kayganlaşan yüzeysel depoların, döküntü
örtüsünün veya toprakların yer aldığı yamaçlarda oluşur.Bu şekilde bir kopma
yarası ve kıvamlı bir hamur gibi yer değiştiren bir heyelan kütlesi meydana
gelir. Bu açıklamalardan anlaşılacağı üzere, toprak kaymaları asıl heyelandan
daha yüzeyseldir; aslında toprak tabakasını ve onun altındaki döküntü örtüsünü
ilgilendirir. Bu kütle hareketinin en yaygın olduğu sahalar, litoloji bakımından
da uygun olmak koşulu ile nemli iklim bölgeleridir.

Heyelan aynı zamanda toprak kaymasıdır. Toprağın yer değiştirmesinden oluşur.
Toprak altı fidelerinin topraktan çıkması, aynı zamanda toprağın aşağıya doğru
inerek sürtünme kuvveti oluşturmasına heyelan denir.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ÜLKEMİZDE SELLER LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

ÜLKEMİZDE SELLER LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF
SELLER
Ülkemizde depremlerden sonra en büyük ekonomik kayıplara neden olan doğal
afetler Sel ve Taşkınlardır.Sel, bir bölgede toprağı belirli bir süre için
tamamen veya kısmen su altında bırakan; ani, büyük ve düzensiz su akıntılarına
verilen isimdir.Bir akarsu veya deniz, göl gibi büyük su kitleleri kimi zaman
fazlasıyla suyla yüklenir, bunun sonucunda taşarak yatağından çıkar ve “sel” adı
verilen bir doğal felakete neden olur.

Sel ve Taşkınların Nedenleri:

1.Yağış Miktarı ve Özelliği

2.Bitki Örtüsü (doğal bitki örtüsünün tahribatı,orman ve meraların tahrip
edilmesi)

3.Yanlış Arazi Kullanımı (çarpık şehirleşme, sel ve dere yataklarındaki
yapılaşma yada su akışının engellenmesi,dere yataklarına çöp ve moloz
dökülmesi,dere yataklarının yol haline getirilmesi ve daraltılması)

4.Jeomorfolojik Özellikler

a)Yükselti b)Eğim c)Bakı

5.Drenaj Özelliği

a)Yatak Özellikleri b)Drenaj sistemi

***Sel ve taşkınların meydana gelmesinde özellikle Yanlış Arazi kullanımının
önemi son derece büyüktür.Yağışın fazla ve yapılaşmanın yaygın olduğu kıyı
bölgelerimizde(özellikle Karadeniz bölgesi) Sel ve Taşkınlar en fazla ekonomik
hasara neden olan doğal afetlerden biridir.

İzmir, Bartın, Hatay, Gaziantep ve Trabzon’da meydana gelen seller, 100 milyon
doların üzerine kayıp yaratmıştır.

***Türkiye’de kışın görülen seller cephesel ve orografik yağışlarla ilgili iken
yaz aylarında görülen seller ise konveksiyonel yağışlarla ilgilidir.İlkbahar
selleri ise kar erimeleri sonucunda meydana gelmektedir.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 125 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 125 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

1900-2006 yılları arasında Türkiye’de meydana gelen ve büyüklüğü(M) 6,0-7,9 arası olan depremlerin dağılışı haritası ve oluş sıklıkları grafiği

Yukarıdaki tablo, grafik ve haritalardan yararlanarak ;
1.Depremlerin dağılış özellikleri hakkında fikir yürütünüz.

Türkiye’de Depremlerin Dağılışı:

Türkiye deprem haritası incelendiğinde Türkiye’nin büyük bir bölümünde şiddetli depremlerin olduğu görülmektedir.

Özellikle Kuzey Anadolu Fay Kuşağı, Batı Anadolu Fay Kuşağı, Doğu Anadolu Fay Kuşağı ve yakın çevresinde büyük depremler olmuştur.

2.Harita 2’yi dikkate alarak Türkiye’nin deprem bölgelerini yüzey şekilleri ile ilişkilendiriniz. Ulaştığınız sonuçları sınıfta tartışarak yorumlayınız.

Fay hatları dağlar ile çöküntü alanlarının kesiştiği yerlerden geçmektedir. Dolayısı ile dağların uzanışı ile fayların uzanışı paralellik göstermektedir. Türkiye’deki Dağlar ile fay hatları genel olarak doğu-batı uzanışlıdır.

Türkiye’nin 1.derece aktif fayları Kuzey Anadolu Dağları, Batı Anadolu Dağları ve Güneydoğu Toros dağlarına paralel uzanmaktadır.

3.Ülkemizin her yerinde aynı büyüklükte ve sıklıkta depremler meydana gelmez. Bunun nedenini söyleyiniz

Fayların türü ve fayların uzunluğu her yerde farklı şiddette deprem üretmektedir.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 124 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

ETKİNLİK SAYFA 124 LİSE 3 COĞRAFYA 11.SINIF KİTABI LİSE 3.SINIF

Aşağıdaki harita ve grafiklerden hareketle;
Nüfusumuzun büyük çoğunluğunun birinci derece deprem bölgesi üzerinde yaşamasının nedenleri ve sonuçları hakkında fikir yürütünüz.

Deprem-Nüfuslanma-Topraklar arasındaki ilişki;

İnsanlar için en uygun toprakların % 70 i 1 ve 2. derece deprem sahalarında yer almaktadır. Bu nedenle nüfusumuzun % 70 den fazlası deprem tehlikesinin en yüksek olduğu 1. ve 2. deprem kuşakları üzerinde toplanmasına neden olmuştur.

1. ve 2. derece en şiddetli depremlerin meydana geldiği yerler, verimli topraklar, engebesiz düz araziler, zemin yapısı gevşek dolgu alüviyal arazilerdir. Bu tür araziler ise insanların yaşamına en uygun yerlerdir. Örneğin sanayi tesislerimizin % 90 ı bu tür arazilerde kurulmuştur. Dolayısı ile deprem riski çok yüksek olan bu tür arazilerden fazlaca yararlanma zorunluluğu vardır. Yapılacak tek şey depremle yaşamasını öğrenmek, depreme uygun yapılaşmayı sağlamaktır. Çünkü “deprem öldürmez, binalar öldürür”

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

TÜRKİYE’DE DEPREMLER VE FAY KUŞAKLARI LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

TÜRKİYE’DE DEPREMLER VE FAY KUŞAKLARI LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF
DEPREMLER:

Depremlerin Oluşumunda Etkili Olan faktör Tektonik yapıdır.Tektonik yapısında
deprem üreten ve uzun ve aktif fay hatları bulunan ülkelerde depremler yaygın
olarak görülür.

Ülkemiz dünyanın en önemli deprem kuşaklarından biri olan Alp-Himalaya deprem
kuşağı üzerinde yer almaktadır.Ülkemiz Afrika ve Arabistan levhası ile Avrasya
levhalarının sınırında yer almaktadır ve Arabistan levhası kuzeye doğru her yıl
23 mm hareket etmektedir.Oluşan sıkışma ve gerilimler depremleri meydana
getirmektedir.Bu nedenle ülkemizde fay atları bulunmakta, depremler olmakta ve
jeotermal kaynaklar ülkemizde yaygın olarak görülmektedir.

Ülkemizdeki Fay Kuşakları:

Kuzey Anadolu Fay Kuşağı:Yurdumuzda en yıkıcı depremler bu kuşak üzerinde
meydana gelmektedir.Saros körfezinden başlayan bu hat ,Marmara Denizi’nin
Kuzeyi,İzmit körfezi,Adapazarı,Düzce, Bolu,Merzifon,;Suluova,Erbaa,Niksar,Kelkit
Vadisi,Erzincan,Erzurum, Varto ve Van üzerinden geçer.

Batı Anadolu Horst-Graben Sistemi:Ege bölgesindeki depremler bu sistem üzerinde
meydana gelmektedir.

Doğu Anadolu Fay Kuşağı:Kızıl Deniz-Gor çukurluğu hattında kuzeye doğru devam
eden fay Antakya,Kahraman Maraş,Adıyaman,
Malatya,Elazığ,Bingöl,Varto(Muş),Bitlis,Karlıova(Bingöl), güzergahını takip
ederek Kuzey Anadolu fay hattı ile birleşmektedir.

Ülkemizin büyük bir kısmı deprem tehlikesi altındadır.

***Deprem tehlikesinin en az olduğu alanlar Tuz Gölü’nün Güneyi,Konya Ovası ve
Taşeli Yarım Adasıdır.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI