Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

1.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 28 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF BOŞLUK DOLDURMA SORULARI

1.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 28 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF BOŞLUK DOLDURMA SORULARI

Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun ifadelerle tamamlayınız.

1.Su döngüsü içinde, havadaki su buharının sıvı hâle geçme aşaması yoğuşmadır.

2.Bitkilerde besin maddelerinin yaprağa taşınmasını sağlayan sudur.

3.Ekosistem canlı ve cansız varlıklar arasındaki madde ve enerji dolaşımı ile kendini yeniler.

4.Kutuplarda yaşayan hayvanlar düşük sıcaklık ve besin yetersizliği gibi koşullara uyum sağlayarak yaşamlarını sürdürürler.

5.Su döngüsünün itici gücünü buharlaşma ve terleme oluşturur.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

1.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 28 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF KLASİK SORULAR

1.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 28 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF KLASİK SORULAR

Aşağıdaki soruları cevaplandırınız.

1.Ekolojik denge nedir?

İnsan ve diğer canlıların varlık ve gelişmelerini sürdürebilmeleri için gerekli olan koşulların bütününe ekolojik denge denir.

2.Ekolojik döngü nedir?

Doğada kullanılan maddelerin yeniden kullanılabilir hale getirilmesi ve bunun sonsuz devamına ekolojik döngü denir.

3.Karbon döngüsü hangi ortamlar arasında gerçekleşir ?

Atmosfer, litosfer, biyosfer ve hidrosfer arasında gerçekleşir.

4.Biyolojik çeşitliliği tehdit eden insan kaynaklı faktörler nelerdir?

Çayır-mera ve yaylaların aşırı otlatılması,Erozyon,Kaçak ağaç kesimi, Orman yangınları,Tarla açma,Şehirleşme,

Aşırı ve kaçak avlanma,Radyo dalgaları,Sanayi faaliyetleri,

Yol yapımı,Baraj yapımı

5.Biyoçeşitliliğin oluşmasında etkili olan doğal faktörler nelerdir?

İklim, yer şekilleri ve toprak özellikleridir.

6.Habitat içindeki bir türün çok fazla gelişmesi hangi sorunları getirir ?

Rekabet artar (beslenme ve barınma). Besin kıtlığı olur. Yaşam şartları zorlaşır. Zamanla birey sayısı azalır. Artık madde miktarı artar.Ekolojik dengenin bozulmasına yol açar.

7.Çayır ve meraların ortadan kaldırılması biyolojik çeşitliliği nasıl etkiler?

Çayır ve meraların ortadan kaldırılması sonucu çayır-mera ekosistemindeki denge bozulur,o bölgede yaşayan canlılar orayı terk eder yada sayıları azalır.Bunun sonucunda biyolojik çeşitlilik azalır.

8.Sıcak çöllerde bitki ve hayvan yaşamını sınırlayan faktörler nelerdir?

Kuraklık ve yüksek sıcaklık bitki ve hayvan yaşamını sınırlayan faktörlerdir.

9.Bir akarsuyun hidroelektrik enerji potansiyelini etkileyen faktörler nelerdir?

Akarsuyun debisi ve topografik özellikler akarsuyun hidroelektrik enerji potansiyelini etkiler.

10.Deniz seviyesinde meydana gelen değişimler bitki ve hayvan dağılışını nasıl etkiler?

Deniz seviyesinde meydana gelen değişimler bitki ve hayvanların dağılış alanlarının değişimine neden olur.Bazı hayvan türleri göç etmek,bazı bitki türleri ortadan kalkmak zorunda kalır.

11.Akarsuların bitki ve hayvan türleri bakımından en zengin kesimleri nereleridir? Nedenlerini açıklayınız.

Akarsu denize ulaşıyorsa ağız kesimlerinde tatlı su ve tuzlu su birbirine karışır. Buralar bitki ve hayvan türleri bakımından zengin alanlardır. Akarsuların taşıdığı elementler ve besin maddeleri buralardaki biyolojik çeşitliliği artırır.Eğimin azaldığı yerlerde akış hızı azalır ve planktonlar artar.Biyoçeşitlilik de artar.

12.Ekvatordan kutuplara doğru gidildikçe bitki ve hayvanların tür ve sayıca azalmasının nedenlerini söyleyiniz.

İklim koşullarının değişmesi özellikle sıcaklığın ve yağışın azalmasıdır.Sıcaklık ve yağış azalırsa tür çeşitliliği de azalır.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK sayfa 27 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

ETKİNLİK sayfa 27 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Aşağıda çeşitli akarsu fotoğrafları verilmiştir. Bunların baraj yapımına uygun olup olmadığını aşağıdaki tabloya örnekteki gibi yazınız.

A:Baraj yapımı için uygun değildir.Çünkü ağlayan, millî parklar gibi çok özel doğal güzellikler H.E.S. yapılırken yok edilmemelidir.

B:Baraj yapımı için uygun değildir.Çünkü delta, baraj yapmak için hazneye sahip değildir.

C:Baraj yapımı için uygundur.Topografik koşullar uygundur.Suyun birikebileceği bir çanak vardır.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

HİDROELEKTRİK POTANSİYELİMİZ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

HİDROELEKTRİK POTANSİYELİMİZ LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

***Hidroelektrik enerji potansiyeli bakımından ülkemiz Rusya ve Norveç’ten sonra Avrupa’da üçüncü sıradadır.Hidroelektrik enerji potansiyeli en yüksek olan bölgelerimiz Doğu Anadolu,Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgeleridir.Bu bölgelerimizde hidroelektrik enerji potansiyelinin fazla olmasının nedeni akarsuların debilerinin yüksek olması ve topografik koşulların baraj yapımına uygun olmasıdır.

Hidroelektrik enerji potansiyeli en az olan bölgelerimiz Marmara, Ege ve İç Anadolu bölgeleridir. Bu bölgelerimizde hidroelektrik enerji potansiyelinin az olmasının nedeni akarsuların debilerinin fazla yüksek olmaması ve topografik koşulların baraj yapımına fazla uygun olmamasıdır.

Bir hidroelektrik santral nasıl elektrik üretir?

Kanal veya borular içine alınan su,türbinlere doğru akar, elektrik üretimi için bir çeşit pervane olan türbinlerin dönmesini sağlar.Türbinler jeneratörlere (alternatör)

bağlıdır ve mekanik enerjiyi elektrik enerjisine dönüştürür. Üretilen elektrik, enerji hatları ile de dağıtılır.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Akarsulardaki hidroelektrik potansiyelinin nelere bağlıdır? LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Akarsulardaki hidroelektrik potansiyelinin nelere bağlıdır? LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Akarsuyun debisi ve topografik özelliklere(yer şekli özelliklerine) bağlıdır.

1.Debi(Akış Hızı): Bir akarsuyun her hangi bir yerindeki enine kesitinde bir saniyede geçen suyun m3/ sn cinsinden miktarına debi denir. Akarsuyun debisi ne kadar fazla olursa akış hızı da o kadar yüksek olur. Akarsuyun debisini belirleyen en önemli etmen iklimdir.Özellikle yağış miktarı,yağışın aylara dağılımı ve yağış çeşidi akarsuyun debisini etkiler. Akarsuyun su toplama havzasındaki iklim elemanlarını değerlendirmek bize akarsuyun debisi hakkında bilgi verebilir. Akarsuyun hidroelektrik potansiyeli belirlenirken debi (son 10 yılık) incelenmeli ve yeterliliği ortaya konulmalıdır.

Akarsuyun debisini etkileyen belli başlı etkenler şunlardır :

a).İklim Özellikleri( Yağış miktarı, Sıcaklık, Yağış türü,Buharlaşma,Karın yerde kalma süresi)

b).Akarsuyun beslenme havzasının genişliği

c).Beslenme kaynaklarının çeşitliliği

d).Akış hızı

e).Bitki örtüsü

f).Akarsu yatağının geçirimliliği

2.Topografik Özellikler (yer şekli özellikleri):Topografik özellikler(yer şekli özellikleri) hem akarsuyun hidroelektrik potansiyeli üzerinde hem de hidroelektrik santrallerin kurulması aşamasında etkili olur.

Akarsuyun yatağının eğiminin fazla olması ve akarsuyun dar ve derin vadiler içnde akması akış hızını ve debiyi arttırır.

Hidroelektrik santrallerin kurulurken suyun birikebileceği bir çanağın olmasına dikkat edilir.Başka bir ifadeyle topografyanın uygun bir baraj haznesine sahip olmasına önem verilir. Çanak belirlenirken su bölümü hattındaki yükselti değerlerine dikkat edilir. Aksi takdirde barajda birikecek su taşarak başka bir alana yönelebilir.

Hidroelektrik Santrali baraj şeklinde inşa edildiğinde akarsuyun en dar kesimi seçilir. Çünkü bu yerler hem daha dayanıklı hem de set yapılacağı için daha ekonomik olmaktadır.

Akarsuyun boyuna profilinde suyun düşürülebileceği bir eğim kırıklığının bulunması gerekir.

Santral, biriktirmeli baraj şeklinde inşa edilecekse koşullar uygunsa bile aşağıdaki gibi bazı özel durumlar göz önüne alınmalıdır:

Çağlayan, millî parklar gibi çok özel doğal güzellikler yok edilmemelidir.

Çok nüfuslu yerleşim yerleri sular altında bırakılmamalıdır.

Önemli ve çok verimli tarım toprakları mümkün olduğunca sular altında bırakılmamalıdır.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

HİDROELEKTRİK POTANSİYEL LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

HİDROELEKTRİK POTANSİYEL LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Ülkeler, toplumun ve sanayinin ihtiyaç duyduğu elektrik enerjisini karşılayabilmek için mümkün olduğu kadar ithal enerjiler yerine ülkenin dışa bağımlılığını azaltmak için yerli enerjileri tercih etmektedirler. Bu yüzden var olan enerji kaynaklarının potansiyelinin belirlenmesi son derece önemlidir.

Doğduğu yerden döküldüğü yere kadar akıp gitmekte olan akarsuyun belli bir enerjisi vardır. Hidroelektrik santraller (HES), akarsulardaki bu enerjiden yararlanılarak elektrik üretilen tesislerdir .

Hidroelektrik santralleri iki tiptir.

1.Biriktirmeli Hidroelektrik Santraller (Baraj)

Akarsuların yolunu baraj denilen beton, toprak ve kaya dolgulardan yapılan yüksek bir yapı ile keserek arkasında göl oluşturan tesislerdir.

2.Biriktirmesiz Hidroelektrik Santraller (Nehir Santralı)

Akarsularda seviyeyi kabartmak için yaklaşık 10 metreden az yüksekliğe sahip, bağlama denilen

bir set çekilir ve su, tünele yönlendirilir (Tünel girişinde kum ve çakıl taneleri gibi katı maddeler

basınçlı borular ve türbin çarklarını aşındırmaması için çökeltilir). Yönlendirilen su ile türbin

döndürülür ve elektrik üretilir.

Hidroelektrik santralin kuruluşundaki ilk adım akarsuyun hidroelektrik potansiyelini belirlemektir.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

3. Azot (Nitrojen) Döngüsü Doğada Azotun Dolaşımı LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

3. Azot (Nitrojen) Döngüsü Doğada Azotun Dolaşımı LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

3. Azot (Nitrojen) Döngüsü

Canlılar için önemli bir madde olan azot, protein ve DNA’ nın bileşenlerindendir. Azot, topraktaki verimi büyük ölçüde etkiler.

Azotun esas kaynağı atmosferdir. Atmosfer % 78 oranında azot (N2) içerir. Fakat atmosferde serbest bulunan azot organizmalar tarafından doğrudan kullanılmaz. Azotun bitkiler tarafından kullanılabilmesi için bazı süreçlerden geçerek nitrit ve nitratlara dönüştürülmesi yani bağlanması gereklidir.

Doğada Azotun Dolaşımı

1. Atmosferde yıldırım ve volkanik faaliyetler sırasında ortaya çıkan elektrik deşarjları sonucunda azot, oksijen ile birleşerek nitrit ve nitratlara dönüşür. Nitratlar, yağışlarla toprağa girerek bitkiler tarafından kullanılır.

2.Azotun bağlanması topraktaki bazı bakteriler tarafından gerçekleştirilir. Bu bakteriler ölmüş canlıların yapılarındaki organik maddeleri parçalayarak bunları nitrata çevirir.

3.Toprakta ve bazı bitkilerin köklerinde bulunan azot bağlayıcı bakteriler sayesinde bitkiler nitratları alır ve yapılarına katar.

4.Azot, besin zinciri ile bitkilerden otçullara otçullardan da etçillere geçer.

5.Ölen bitki ve hayvanlar, ayrıştırıcılar tarafından parçalanır. Mikroorganizmalar azotu nitrit ve nitrata dönüştürür ve böylece azot döngüye katılmış olur.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

2. Oksijen Döngüsü LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

2. Oksijen Döngüsü LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Canlıların aldıkları besinleri enerjiye dönüştürebilmeleri için oksijen gereklidir. Atmosfer % 21 oranında oksijen içerir. Sularda da oksijen çözünmüş olarak bulunmaktadır. Oksijen atmosferde, atomik oksijen (O), moleküler oksijen (O2) ve ozon (O3) olmak üzere üç şekilde bulunur. Moleküler oksijen solunum için gereklidir. Moleküler oksijen litosferdeki en yaygın elementtir. Ozon, biyosferi ultraviyole ışınlarının zararından korur.

Atmosfere oksijen sağlayan en önemli kaynaklardan biri klorofilli canlıların fotosentez süreci sırasında meydana getirdiği oksijendir. Diğer bir oksijen kaynağı da, yerden belli bir yükseklikteki atmosferde bulunan sudur. Bu suyun fotolizi (suyun ışık yardımıyla oksijen ve hidrojene ayrışması) ile oksijen açığa çıkmaktadır.

Oksijen, solunum sırasında; kömür, gaz, petrol gibi maddelerin yanmasında ve organik maddelerin oksidasyonunda (besin maddelerinin yakılmasında) tüketilir.

Atmosferin içerdiği oksijen miktarında bugüne kadar ölçülebilir bir değişiklik olmamıştır. Buna göre tüketilene eşit miktarda oksijen atmosfere iade edildiği, bu suretle oksijen döngüsünün denk kapandığı söylenebilir.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ETKİNLİK SAYFA 22 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF



ETKİNLİK SAYFA 22 LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

Aşağıdaki kelimeleri kullanarak karbon dioksit döngüsü ile ilgili kavram ağı oluşturunuz. CO2, volkanlar, solunum, fotosentez, yanma, bitkiler, diğer canlılar, canlıların ölümü, çürüme, fosil yakıtlar, kireç taşı
YUKARIDAKİ KELİMELERDEN EKSİK OLANLARI KİTABA BAKARAK RESMİN ÜZERİNE İŞLEYİN, RESMİ DE DEFTERE BASİTÇE ÇİZİNİZ. YA DA SADECE KONUDAKİ KAVRAMLARI ÇİZİNİZ. ARALARINDAKİ İLİŞKİYİ OKLARLA GÖSTERİNİZ.






KARBON DÖNGÜSÜ KAVRAM HARİTASI


COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

1. Karbon Döngüsü Karbon Dioksit Tüketimi: Karbon Dioksitin Açığa Çıkması LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

1. Karbon Döngüsü Karbon Dioksit Tüketimi: Karbon Dioksitin Açığa Çıkması LİSE 11.SINIF COĞRAFYA KİTABI LİSE 3.SINIF

1. Karbon Döngüsü

Karbon atomları, canlı dokularını meydana getiren birleşikleri oluşturması nedeniyle tüm yaşamın temel taşıdır.

Karbon; atmosferde karbon dioksit, suda karbon dioksit ve bikarbonat hâlinde bulunur. Karalarda ise karbon, kömür, doğal gaz, petrol, kireç taşı, içerisinde yer alır. Karbon, canlılarda organik moleküller olarak yer alır.

Karbonun büyük bir kısmı karbon dioksit şeklinde bulunur. Karbon dioksitten çıkan karbon fotosentez için çok önemlidir. Karbon dioksit günlük ve mevsimlik sıcaklıkların aşırı yükselmesi ve düşmesine engel olur.

Denizler ile atmosfer arasındaki karbon alış verişi çok yavaştır. Bu daha çok deniz yüzeyinin ilk 100 metresinde meydana gelir. Karalardan erozyon yolu ile taşınan organik ve inorganik maddeler vasıtasıyla da denizlere karbon gelir. Karalardan erozyon yolu ile gelen ve kabuklu deniz hayvanlarından oluşan organik karbon, karbonat ve bikarbonatlarla birlikte deniz tabanlarındaki tortullarda birikir. Bu karbonat belki binlerce yıl döngüye katılmaz. Bu nedenle okyanuslar ve denizler karbonun depolandığı yerlerdir. Denizler atmosfere oranla 50 kat fazla karbon içerdiklerinden, karbon akışını düzenleyen en önemli kaynaklardandır.

Karbon döngüsü atmosfer, litosfer, biyosfer ve hidrosfer arasında gerçekleşir. Döngü bozulmadığı sürece karbon oranında önemli değişiklikler meydan gelmez.

Karbon Dioksit Tüketimi:

1.Kara ve deniz bitkileri tarafından fotosentezde kullanılır.

2.Deniz hayvanlarının kabuk oluşumunda kullanılır.

3.Deniz hayvanlarının ve bitkilerinin ölümü ile dibe çöker ve karbonatlı kayaçlar hâlinde depo edilmesi ile tüketilir.

4.Ölen canlıların bünyesindeki karbon zamanla basıncın etkisiyle petrol ve kömür gibi fosil yakıtlara dönüşür.

Karbon Dioksitin Açığa Çıkması:

1.Canlıların solunumları ile doğaya döner.

2. Ölen canlıların çürümesi ve orman yangınları sonucu doğaya döner.

3.Karbonatlı kayaçların, fiziksel ve kimyasal yollarla ayrışması sonucunda havaya yayılır.

4. Suyun hava ile temas yaptığı yüzeyde karbon alış verişi gerçekleşir. Burada CO2 akışı, su yüzeyinden atmosfere ve atmosferden suya doğru iki yönde gerçekleşir.

Atmosferdeki CO2 miktarı bellidir. Tüketilen miktarda CO2 sürekli olarak atmosfere dönmemiş olsaydı fotosentez giderek azalacak ve neticede bitkilerin organik madde üretmelerine imkân kalmayacaktı. Bunun sonucunda besin zinciri yaklaşık 35 yıl gibi kısa bir süre sonunda duracak ve yeryüzünde hayat sona erecekti.

COĞRAFYA 11 DERS KİTABI
COĞRAFYA 11 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 11.SINIF ÖDEVİ
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 3.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI