Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

Bilgi Kutusu Doğanın Bütünlüğü ilkesi LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Bilgi Kutusu Doğanın Bütünlüğü ilkesi LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Doğanın Bütünlüğü ilkesi
Doğa, canlı ve cansız varlıklarıyla bütünlük taşır ve doğada her şey birbirine bağlıdır. Ekologlar bu bütünlüğü 'besin zinciri' olarak adlandırmaktadır. Canlılar arasındaki beslenme ilişkilerinin bir zincirin halkaları şeklinde gösterilmesi, doğadaki canlıların birbirlerine bağımlılığını vurgular. Doğa bir denge içindedir ve insan bilerek veya bilmeyerek bu canlı zincirin bir halkasını yok ettiği zaman, bu dengeyi bozmuş, zincirin öteki halkalarını da etkilemiş olur. Bu da insana doğanın bütünlüğünü hatırlatmaktadır.
Dünyada canlıların yaşam alanı olan biyosfer farklı ekosistemlerden oluşmuştur. Ekosistemlerin yapı ve işleyişinin bozulması beslenme halkalarının da bozulmasına yol açar. Böylece bazı canlı türleri yok olur.

Etkinlik SAYFA 195 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik SAYFA 195 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Aşağıdaki tabloda beslenme halkalarını etkileyen bazı faktörler verilerek bunlardan bir tanesi açıklanmıştır. Ön bilgilerinizden yararlanarak tabloda boş kalan yerleri doldurunuz.
Beslenme Halkalarını Etkileyen Bazı Faktörler ve Etkileri
Çevre sorunları
Kaynakların bilinçsizce tüketilmesi
Nüfus artışı
Sanayileşme
Fabrika, rafineri, santral gibi tesislerin çalışması sonucunda çevreye bırakılan gaz, sıvı ve katı atıklar çevrenin yapı ve işleyişini değiştirir.

ÇEVRE KORUMA UYGULAMALARI Konuya Başlarken SAYFA 196 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

ÇEVRE KORUMA UYGULAMALARI Konuya Başlarken SAYFA 196 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Konuya Başlarken
Tarihte Çevre Koruma uygulamaları
Doğal kaynakların bilinçsiz kullanımı ve tahribi sonucu ortaya çıkan sorunlar ve bu sorunlar için alınan önlemler yeni değildir. Tarihsel süreç içinde doğayı koruma bilinci günümüzdeki gibi olmasa bile bu alanda bazı çalışmalar yapılmıştır. Örneğin, bundan 2000 yıl önce Roma'da meyve ağaçlarının korunması için önlemler alınmıştır. 1250 yılında İngiltere'de kartal, doğan, atmaca ve balıkçıl kuşlarının korunması istenmiştir. 1343 yılında Dortmund (Almanya)'da tarım alanları ve otlakların ; ağaçlandırılması belirli yasalara bağlanmıştır. Bir alanın sahip olduğu peyzaj güzelliği, florası, faunası ve halkın belirli bir süre için de olsa yararlanması amacıyla bu alanların koruma altına alınma fikri Hollanda'da doğmuştur. 1576 yılında Orange Prensi ve Lahey Valisi, Lahey Ormanı'nın değiştirilmeden korunması konusunda anlaşmışlardır.
Doğu Akdeniz Ormancılık Araştırma Müdürlüğü Doğa Dergisi, Sayı: 11  Yıl: 2005
1.İnsanlar, yukarıda anlatılan önlemleri niçin almaya ihtiyaç duymuşlardır? Söyleyiniz.
2.Siz de bunun gibi tarihte alınmış çevre koruma önlemleri ile ilgili bilgilerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.

Doğayı Koruma Bilinci LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Doğayı Koruma Bilinci LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
İnsanlar var olduklarından itibaren doğayla iç içe yaşadıkları için bulundukları çevreyle uyum içinde yaşamışlardır. Tüm ihtiyaçlarını doğadan karşıladıklarından ona saygı duymuşlardır. Birçok toplum kendi gücü dışında oluşan doğa olayları karşısında güçsüz oldukları için onları dini inançlarının temeli saymışlardır.
Sanayi Devrimi ile birlikte doğal kaynakların aşırı ve bilinçsiz kullanılması doğal çevrede büyük bozulmalara neden olmuştur. Bu bozulma özellikle 19. yy.dan sonra çok büyük bir hız kazanmıştır.
19. yy.dan itibaren gelişen teknoloji ve sanayi faaliyetlerinin artmasına bağlı olarak ortaya çıkan, kentleşme, orman yangınları, tarla açmalar, tarımda kullanılan ilaçlar ile oluşan kirlenmeler sonucu doğal kaynakların korunması önem kazanmaya başlamıştır.
Doğaya yapılan müdahaleler günümüzde insan ve diğer canlı hayatını tehdit eder duruma gelmiştir. Doğadaki bu tehditler büyük boyutlara ulaştığından doğanın kendi kendini yenileyerek eski hâline dönmesi de gittikçe güçleşmektedir.
Sistemli doğa koruma bilinci, dünya genelinde 1960'lı yıllardan sonra oluşmaya başlamıştır. Bu amaçla çevresel sorunlara yönelik olarak son yıllarda pek çok düzenleme yapılmıştır. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz:
1.Çevre sorunlarının çözümü için uluslararası iş birliği ve karşılıklı güven ortamının oluşturulması,
2.Uluslararası alanda yoğun bilgi alışverişi ve şeffaf çevre programlarının oluşturulması,
3.Oluşturulan çevre programlarının temelini teşkil eden araştırma ve geliştirme çalışmaları için yeterli kaynakların oluşturulması,
4.Global çevre koruma çalışmalarına tüm gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin aktif katılımının sağlanması,
5.Bilimsel ve teknolojik bilgilere kolaylıkla ulaşarak gelecek için en gerçekçi adımları atmak şeklinde sıralanabilir.

Avrupa Birliği'nin Çevre Politikası LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Avrupa Birliği'nin Çevre Politikası LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Avrupa Birliği, (AB)çevre politikası ile çevrenin korunması, kalitesinin yükseltilmesi, insan sağlığının korunması, doğal kaynakların akılcı ve dikkatli kullanılması hem bölgesel hem küresel çevre problemleri ile ilgili olarak uluslararası düzeyde önlemlerin alınmasını hedeflemektedir. AB Çevre Politikası'nın temel uygulama alanları aşağıda gösterilmiştir.
Atık Yönetimi
AB ülkelerinde yılda 2 milyar ton atık ortaya çıkmaktadır ve bu miktar her yıl % 10 oranında artmaktadır. AB'nin atık yönetimi birbirine bağlı üç temel unsura dayalıdır. Bunlar; atık miktarının azaltılması, atığın yeniden dönüşüme tabi tutulması ve atıkların yakılması sonucu ortaya çıkan kirliliğin azaltılmasıdır. Eski taşıtların ve elektrikli aletlerin toplanması ve denizlerdeki kullanım süresi dolan petrol platformlarının sökülmesi gibi yeniden dönüşüm işlemleri AB düzeyindeki yönergelerle üreticilerin sorumluluklarına dahil edilmektedir. Ambalajlar, piller ve mineral yağlar nedeniyle oluşan kirliliği ortadan kaldırmaya yönelik düzenlemeler de bulunmaktadır.
Gürültü Kirliliği
Temel amaç gürültüyü kaynağından azaltmaktır. Bu nedenle AB'de gürültü kaynaklarının çıkarabileceği azami gürültü düzeyleri yasal düzenlemelere tabidir.
Su Kirliliği
AB, yer altı ve yer üstü su kaynaklarının korunması ve verimli kullanılması için farklı standartlar getirmiştir.
Hava Kirliliği
AB Komisyonu, Kyoto Protokolü hedeflerine uymak amacıyla sera gazları atıklarının AB içinde alım satımını sağlayacak bir sistemin kurulması çalışmalarını sürdürmektredir. ulaştırmadan kaynaklanan hava kirliliğini azaltmak için, çevre dostu taşıtların vergi indirimleriyle desteklenmesi ve arabaların yakıt tüketiminin azaltılması gibi öneriler bulunmaktadır.
Doğanın Korunması
Avrupa'da 1000 bitki türü ve 150 kuş türü yok olma tehlikesi ile karşı karşıyadır. Bu nedenle doğal ortamın korunmasını konu alan düzenlemeler söz konusudur. AB'de radyoaktif atıkların idaresi ve genetik değişime uğramış organizmalar konularında da düzenlemeler bulunmaktadır.
İklim Değişikliği
AB, iklim değişikliğinin nedenleri ve ortaya çıkardığı sorunlarla mücadele konusundaki çerçeve stratejisini 1990'lı yılların başında belirlemiş ve 1992 yılındaki Rio Zirvesi'nde kabul edilen Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi'ne katkıda bulunmuştur. AB, iklimle ilgili pek çok insiyatifin yanında yenilenebilir enerji kaynaklarının üretilmesi ve yakıt ekonomisinin iyileştirilmesini teşvik etmektedir.

Bilgi Kutusu LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Bilgi Kutusu LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
AB, çöp sorununu çözmek için kısa adı LIFE olan çevre projelerini destekleme programı çerçevesinde, atıkların yönetimi ve önlenmesi konusundaki yeni projeleri teşvik ediyor. Bu kapsamda, 1996-2003 yılları arasında 141 katı atık projesine destek sağlanmıştır.

LIFE Tarafından Desteklenen Örnek Projeler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

LIFE Tarafından Desteklenen Örnek Projeler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
ÜLKE VE PROJENİN ÖZELLİĞİ
Fransa
Fransa'da bir inşaat firması, şantiyede atık yönetimini ve geri kazammını etkin biçimde uygulayan ve bunun için işçilerin eğitimini de içeren bir sistem geliştirdi. Bu sistemin pilot uygulaması, 15 farklı inşaat alanında gerçekleştirildi. Şantiyede oluşan atık miktarı 3 kat, atık depolama masrafları da % 50 oranında azaltıldı. Toplam 1 milyon avroluk bu projeye, LIFE tarafından 300 bin avro destek sağlandı.
İsveç
İsveç'te 2001 yılında ambalaj atıklarını daha da azaltmak amacıyla bir proje başlatıldı. İsveç Gıda üreticileri Birliği, başkent Stockholm çevresinde ambalaj atıklarını yılda % 25 oranında azaltmak için entegre bir lojistik sistem geliştirdi. Sadece meyve ve sebze ambalajları değil, et, tavuk, süt ürünleri ve diğer günlük tüketim ürünlerinin ambalajları da bu sisteme dahil edildi. Çeşitli boyutlarda, daha sağlam ve uzun ömürlü taşıma kutuları üretildi. Geri dönüşüme gidinceye kadar yüzlerce kere kullanılabilecek olan kutular en az 10 yıl dayanacak sağlamlıkta yapıldı. Bu sayede taşıma esnasında ürünlerin zedelenme oranında da azalma oldu. 2 yıl süreli, 6 milyon avroluk bu projeye LIFE'ın katkısı 1,8 milyon avrodur.
Belçika
Belçika'nın Antwerp liman idaresi, limanda oluşan atıkların izlenmesi için entegre sistem oluşturdu. Bu sistemle atıkların limandaki her hareketi kolayca izlenebiliyor. Bu sayede atıkları en aza indirmek, yeniden kullanmak ve geri dönüşümü sağlamak için etkin bir program geliştirildi. 2 yıllık bu projenin 1,3 milyon avroluk bütçesinin 650 bin avrosu LIFE tarafından sağlandı.

Bilgi Kutusu LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Bilgi Kutusu LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Çevre Sorunlarının Önlenmesine Yönelik Bazı uygulamalar
>1979 yılından itibaren bilim çevreleri ve sivil toplum örgütlerinin baskısıyla DDT grubu pestisitlerin kullanımı başta ABD olmak üzere tüm dünyada yasaklanmaya başladı.
>1980 sonrasında bilinçli tüketicilerin oluşturduğu kamuoyu baskısı sonucu ekolojik tarım gündeme geldi.Talebin artmasıyla birçok ülkede 0-2 yaş grubu çocuk maması üretiminde ekolojik ürünlerin kullanılması yasalarla zorunlu hâle getirildi.
>Avustralya'nın kuzey bölgesinde, hükümet ve Avustralya yerlilerinin iş birliği ile Kakadu Millî Parkı Koordinasyonu kurulmuştur. Böylece millî park sınırlan içinde doğal yaşam korunmakta, turizmin geliştirilmesi ile yerlilere gelir sağlanmakta ve kültürel miras korunmaktadır.
>Fransa'nın yapacağı nükleer denemelere karşı Mc Taggart 1971'de Greenpeace çevre örgütünün kurulmasına öncülük etmiştir. Antarktika kıtasına sanayi ve petrol tesislerinin kurulmaması için büyük uğraşlar vermiştir.

Performans Ödevi SAYFA 199 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Performans Ödevi SAYFA 199 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Amaç: Sulak alanların önemini kavramak
Hazırlama Süresi: 2 hafta
Performans Ödevi: Bir ülkenin sulak alanlarını korumak için yapılmış projeleri araştırmak
Ödevi yaparken;
>Sulak alanlarla ilgili İnternet araştırması yapınız.
>Gazete, dergi, İnternet siteleri gibi kaynaklardan sulak alanlarla ilgili fotoğraflar temin ediniz.
>Sulak alanları korunmak için geliştirilen uygulamalar ve alınacak tedbirlerle ilgili araştırma yapınız.
Değerlendirme: Çalışmanızı sınıf ortamında arkadaşlarınızla paylaştıktan sonra öğrenci ürün dosyasına yerleştiriniz.

Performans Ödevi SAYFA 199 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Performans Ödevi SAYFA 199 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Amaç: Sulak alanların önemini kavramak
Hazırlama Süresi: 2 hafta
Performans Ödevi: Bir ülkenin sulak alanlarını korumak için yapılmış projeleri araştırmak
Ödevi yaparken;
>Sulak alanlarla ilgili İnternet araştırması yapınız.
>Gazete, dergi, İnternet siteleri gibi kaynaklardan sulak alanlarla ilgili fotoğraflar temin ediniz.
>Sulak alanları korunmak için geliştirilen uygulamalar ve alınacak tedbirlerle ilgili araştırma yapınız.
Değerlendirme: Çalışmanızı sınıf ortamında arkadaşlarınızla paylaştıktan sonra öğrenci ürün dosyasına yerleştiriniz.