Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

Almanya’nın Genel Özellikleri Almanya’nın Beşeri ve Ekonomik Özellikler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Almanya’nın Genel Özellikleri Almanya’nın Beşeri ve Ekonomik Özellikler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Nüfusu 82 milyonu aşan Almanya’da km2 ye 231 kişi düşer. Ancak ülkede nüfus yoğunluğunun yüksek olduğu üç ana kuşak vardır. Birincisi
Ren vadisi boyunca Hollanda sınırından başlayıp Karlsruhe şehrine kadar uzanır. İkincisi Ruhr Havzası’ndan başlayan ve kuzeydoğu yönünde Hannover’e doğru olan kuşaktır, üçüncüsü ise Elzebirgeler’in kuzey eteklerinde uzanan Saksonya kesimidir. Bu sahalarda nüfus yoğunluğu 450 kişiyi geçer. Ülkenin doğu ve güneydoğusunda ise nüfus yoğunluğu 85 kişiye kadar
düşer. Almanya nüfusunun % 86’sı 2000′den fazla nüfus barındıran yerleşim birimlerinde yaşar. Ülke nüfusunun % 9′unu yabancı işçiler ve onların aileleri oluşturur. Aileleri ile birlikte 3 milyonu aşan Türk işçilerini İspanyol, Portekiz, Yugoslav ve Yunan işçiler takip eder. Türklerin yoğun olarak yaşadığı şehirler Dortmund,Stuttgart, Essen ve Berlin’dir . Sanayi ürünleri üretimi ülke ekonomisinin temelini teşkil eder. ulusal gelirin yarıdan fazlası sanayi sektöründen elde edilir. Ruhr sanayi havzası, sadece Almanya’nın değil, bütün Avrupa’nın başta gelen sanayi merkezidir. Sanayinin gelişmesinde Ruhr, Saar ve Aachen (Ahın)’daki nitelikli kömür yataklarının önemli etkisi olmuştur. Kömür dışında demir cevheri, kurşun, çinko, bakır, pirit, tuz ve potas yatakları ülke sanayisi için önemli ham maddelerdir. Ayrıca kendi ihtiyacını karşılamaktan uzak olmakla birlikte, kuzeybatıda petrol ve doğal gaz da çıkarılır. Enerji gereksinimi ise nükleer santrallerle giderilmeye çalışılır. Almanya’da hemen hemen bütün sanayi kolları faaliyet gösterir. Demir-çelik üretimi artık eski önemini kaybetmiştir. Buna rağmen Almanya dünyanın en büyük demir-çelik üreticilerindendir. Yılda 5 milyon motorlu taşıtın üretildiği otomotiv sanayi çok gelişmiştir. Dünyanın ikinci büyük kimya sanayisi Almanya’dadır. Ayrıca tekstil, elektronik ve gemi inşa dalları da dünya ölçeğinde önemlidir.
Sanayi alanındaki büyük gelişmeye karşın, ülkede tarımsal faaliyetler ikinci planda kalmıştır. Kullanılabilir toprakların 2/3′ü tarımsal faaliyetlere ayrılmasına, modern metotlarla yüksek verim alınmasına rağmen, yetiştirilen tarımsal ürünler ülke ihtiyacını karşılayamamaktadır. Başlıca tarım sahaları iç havzalar ile eski Doğu Almanya topraklarıdır. Çavdar ve patates daha ziyade Kuzey Almanya’da yetiştirilir.Buğday ve şeker pancarı ise iç havzalar ile lös toprakların bulunduğu yerlerde üretilir. Ayrıca kentlerin ihtiyacına yönelik olarak hemen her şehrin yakın çevresinde sebze meyve üretimine yönelik bahçe ziraatı ve mandıracılık gelişmiştir. Sıcaklık değerleri daha yüksek olan Güney Almanya’da bağcılık ve tütün üretimi de yapılmaktadır. Kuzey Almanya Ovaları ve güneyde Alpin otlaklan hayvancılığın yoğun olarak yapıldığı kesimlerdir. Hayvancılık daha çok büyükbaş hayvan yetiştiriciliğine dayanır ve mandıracılık şeklinde yürütülür. Yıllık 42 milyon m3′lük üretimi ile Almanya, Avrupa’nın önemli kereste üreticilerindendir. Almanya, Avrupa’daki merkezi konumuyla yük ve yolcu trafiğinde uluslararası bir kavşak durumundadır, ülke içi yollar genel olarak doğu-batı yönünden ziyade, kuzey-güney güzergâhındaki hatlar biçimindedir. Bunda ülkenin coğrafi konumunun da rolü büyüktür.
Almanya, su yollarından en fazla yararlanan ülkelerin başında gelir. Ana arterler, batı-doğu doğrultusunda akan Tuna nehri dışında yine kuzey-güney doğrultuludur. Su yolu ulaşımının temelini Ren ve Elbe akarsuları oluşturur. Weser, Ems ve Tuna ırmakları da ulaşıma elverişlidir. Ayrıca bu ırmaklar, karmaşık kanal sistemleri ile birbirlerine bağlanmıştır.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Haber Köşesi Dünyanın En Büyük Ekonomilerinden Biri Almanya LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Haber Köşesi Dünyanın En Büyük Ekonomilerinden Biri Almanya LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Almanya Federal Cumhuriyeti, ABD’den sonra en gelişmiş sanayi ülkesidir. Federal Cumhuriyet, ayrıca “G8″ olarak anılan ve yılda bir kez devlet ve hükümet başkanları düzeyinde toplanan “Dünya Ekonomi Zirvesi”nde iktisat ve maliye politikaları arasında uyum sağlamaya yönelik olarak çalışmalar gerçekleştiren sekiz büyük sanayi devleti grubuna dahildir.
Almanya ekonomisi, serbest pazar ilkeleri üzerine kurulu ancak iş gücü, ücret ve yasal düzenlemelerin hükümet, iş çevreleri ve çalışanların görüş birliğine dayalı bir ’sosyal pazar ekonomisi’dir. İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemde oldukça başarılı büyüme performansı gösteren Almanya ekonomisi son yıllarda düşük büyüme hızı, giderek artan işsizlik, yüksek kamu borçlanması, iş gücü maliyetlerinin yüksekliğinden dolayı, sosyal politikada yapısal reformlar gerçekleştirilme yoluna gitmektedir.
Dış Ticaret Müsteşarlığı Raporu, 2006
COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Etkinlik ÇALIŞMASI SAYFA 153 ALMANYA HARİTASI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik ÇALIŞMASI SAYFA 153 ALMANYA HARİTASI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Atlasınızdaki Avrupa siyasi ve fiziki haritalarından yararlanarak aşağıdaki harita üzerine;
>Almanya’nın komşularını,
>Başlıca kentlerini ve başkentini,
>Önemli akarsularını yazınız.


COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

GELİŞMİŞLİK SEVİYELERİNE GÖRE ÜLKELERİ TANIYALIM ALMANYA Almanya’nın Genel Özellikleri 1. Doğal Konumu LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

GELİŞMİŞLİK SEVİYELERİNE GÖRE ÜLKELERİ TANIYALIM ALMANYA Almanya’nın Genel Özellikleri 1. Doğal Konumu LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Biliyor musunuz?
Sanayi alanında en gelişmiş ülkelerden biri olan Almanya, bugün ABD ve Japonya’dan sonra dünyanın en büyük ekonomik gücünü oluşturmaktadır. 82,5 milyon nüfusuyla Avrupa Birliği (AB)’nin en büyük ve en önemli pazarı konumundadır. 2004 yılında Almanya 2 trilyon 216 milyar avroya ulaşarak kişi başına düşen millî gelir 26.856 avro olmuştur. Ekonomideki kalkınma hızı özellikle dış ticaret sayesinde elde edilmiş 734 milyar avroluk ihracat hacmiyle Almanya 2004 yılındadünya ihracat şampiyonu olmuştur.
Dünya’nın en gelişmiş ülkelerinden biri olan Almanya’yı kısaca tanıyalım.

Ülke kimlik Kartı
Resmî Adı:Almanya Federal Cumhuriyeti
Başkenti:Berlin

Toplam Yüz Ölçümü:357 046 km2
Toplam Nüfusu:82,4 milyon (2007)
Resmî Dili:Almanca
Yönetim Biçimi:Federal Cumhuriyet
Para Birimi:Avro
İdari Yapı:Federal Eyalet Sistemi

Almanya’nın Genel Özellikleri 1. Doğal Konumu LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Baltık ve Kuzey Denizi’ne kıyısı olan Almanya bir Orta Avrupa ülkesidir. Geçmişte Federal Almanya ve Doğu Almanya olmak üzere ikiye ayrılmış olan bu ülke, 3 Ekim 1990 tarihinde birleşerek bugünkü sınırlarına sahip olmuştur.
Ülke coğrafi yönden üç büyük bölgeye ayrılır:
a.Kuzey Almanya Ovaları
b.Merkezî Almanya
c.Güney Almanya

a.Kuzey Almanya Ovaları
Kuzey Almanya Ovalan, yüksekliği 50 m’yi aşmayan, yer yer buzulların taşıdığı morenlerle örtülü ve birçok buzul gölünün yer aldığı kesimdir. Baltık ve Kuzey Denizi kıyılarındaki adaları da içine alır. Bölgenin kuzey kesimlerinde Börde adı ile bilinen löslerle kaplı çok verimli bir kuşak uzanır.
b.Merkezî Almanya
Almanya’nın orta kesimlerini oluşturan Orta Plato Bölgesi Kuzey ve Güney Almanya arasında yer alır. Yüksekliği pek fazla olmayan bir plato görünümündedir.Yükseltisi genelde 1000 m’yi aşmayan bu dağlık-tepelik alan Ren, Weser ve Elbe nehirleri tarafından derin vadilerle parçalanmıştır. Bu plato sahasında lös toprakları, vadi ve ovalarda ise verimli alüvyal topraklar yaygındır.
c.Güney Almanya
Güney Almanya, Avusturya sınırındaki Bavyera Alplerini, onun kuzeyinde bulunan Bavyera platosunu, Tuna vadisini ve ülkenin güneybatısındaki Karaorman Dağlarını kapsar. Almanya’nın en yüksek noktası olan Zugspitze (2963 m)Avusturya sınırına yakın bir konumdadır.
Baltık kıyıları ile Alp sıradağlarının kuzeye bakan dış yayı arasında uzananAlmanya’yı, Avrupa’nın batı kıyılarında görülen yağışlı ve denizel karakterli okyanus iklimi ile Orta Avrupa’da hâkim olan karasal iklim arasında bir geçiş iklimi etkiler. Buna göre Almanya’nın kuzey kıyılarında ılık ve yağışlı, iç bölgeler ile güneyde soğuk ve az yağışlı bir iklim görülür.
Almanya’nın önemli akarsularının çoğu Kuzey Denizi’ne dökülür. Bunlardan Elbe eski Doğu Almanya topraklarının sularını toplar ve Hamburg Limanı’ndan Kuzey Denizi’ne karışır. Kuzey Denizi’ne Bremen limanı üzerinden dökülen Weser Irmağı’nın su toplama havzası Orta Almanya’dır. Almanya’nın batı kesiminin sularını toplayan RenIrmağı Avrupa’nın en büyük sanayi merkezlerinden biri olan Ruhr Havzası’ndan geçerek Hollanda’ya girer ve bu ülkeden Kuzey Denizi’ne dökülür. Aslında Ren, Avrupa kıtasının en önemli su yoludur ve büyük tonajlı teknelerin, üzerinde seyretmesi mümkündür.
Karaorman Dağları’ndan doğup Güney Almanya’yı kat ederek Avusturya sınırları içine giren ve daha sonra pek çok Orta Avrupa ülkesini geçtikten sonra Karadeniz’e dökülen Tuna Nehri özellikle ülkenin güneyi için büyük önem taşımaktadır.
Göller bakımından ise Almanya toprakları zengin sayılmaz. En büyük gölü, güneyde İsviçre ve Avusturya sınırında bulunan Konstanz Gölü’dür .

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

GELİŞMİŞLİK SEVİYELERİNE GÖRE ÜLKELERİ TANIYALIM ALMANYA Konuya Başlarken LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

GELİŞMİŞLİK SEVİYELERİNE GÖRE ÜLKELERİ TANIYALIM ALMANYA Konuya Başlarken LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Almanya II.Dünya Savaşı’nda çok büyük kayıplar vermesine rağmen savaştan kısa bir süre sonra ekonomik bakımdan büyük bir gelişme göstermiştir. Sizce Almanya’nın hızlı gelişmesinin nedenleri neler olabilir? Tartışınız.

* AMERİKA’NIN 2. DÜNYA SAVAŞI SONRASI DESTEĞİ

* ALMANYA’DA VAR OLAN BİLİMSEL VE TEKNİK ALTYAPI

* ALMAN DİSİPLİNİ

* BİLİM VE TEKNİĞE VERİLEN ÖNEM

* ÜLKEYE YAPILAN YABANCI İŞÇİ GÖÇÜ

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Bunları Biliyor musunuz? ÜLKELERİN GELİŞMİŞLİK DÜZEYLERİNİN FARKLI OLMASI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Bunları Biliyor musunuz? ÜLKELERİN GELİŞMİŞLİK DÜZEYLERİNİN FARKLI OLMASI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Dünyaya Farklı Bir Bakış
Birleşmiş Milletler, Dünya Sürdürülebilir Kalkınma Zirvesi’nde ele alınan yoksulluk ve sağlık konulan hakkında bir rapor hazırladı. Raporda yer alan verilere göre dünyanın mali durumu şu şekildedir:
>Gelişmekte olan ülkelerde yaşayan yak
laşık 4.6 milyar insanın;
*800 milyonu yeterli gıda alamıyor.
*850 milyonu okuryazar değil.
*1 milyarı temiz sudan yoksun.
*2.4 milyar kişi temel sağlık hizmeti alamıyor.

>Gelişmekte olan ülkelerde her yıl beş yaşından küçük 11 milyon çocuk önlenebilir hastalıklardan hayatını kaybediyor.
>En zengin ülkeleri en yoksul ülkelerden ayıran uçurum da derinleşmektedir. En yoksul 40 ülkede kişi başına düşen GSYİH, 1960 -2004 yılları arasında 247 dolardan 254 dolara yükselirken, gelişmiş ülkelerde 6448 dolardan 14.473 dolara çıkmıştır.
>Gelişmekte olan ülkelerdeki beslenme bozukluğu çok sayıda hastalığa ve çocuk Ölüm oranının yüksek olmasına neden olmaktadır.
>Tarım sektörü sanayileşmiş ülkelerde faal nüfusun % 10′undan azını istihdam ederken, yoksul ülkelerde bu oran hâlâ % 60 dolaylarındadır.
>Enerji tüketimi, sanayileşmiş ülkelerde 2004 yılında kişi başına 5600 litre yükselirken, bu rakam gelişmekte olan ülkelerde yaklaşık 700 litrede kalmıştır.
>Birçok yoksul ülkede önleyici tedbirlerin yokluğu ve teknik imkânların yetersizliği doğal afetleri felaketlere dönüştürmektedir.
>Petrol gibi bazı kaynaklar aşırı miktarda kullanılmakta ve bu kaynaklar gelecekte tükenme tehlikesi ile karşı karşıya kalmaktadır.
>Toprak kirliliği sanayinin yoğunlaştığı bölge terde büyük boyutlara ulaşmıştır. Buralarda toprak kirliliğine bağlı olarak tarımsal üretim de hızla azalmaktadır.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Etkinlik SAYFA 149 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik SAYFA 149 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Yukarıdaki tabloyu inceleyiniz. Ön bilgilerinizden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1.Hindistan ve Pakistan birbirlerine yakın coğrafi konumda olmalarına rağmen okullaşma oranlarındaki farklılığın nedenleri neler olabilir? Sınıfta tartışınız.

Hindistan ve Pakistan birbirlerine yakın coğrafi konumda olmalarına rağmen okullaşma oranlarındaki farklılığın nedenleri:
- EĞİTİME VERİLEN ÖNEM VE EĞİTİMİN ŞEKLİ (PAKİSTAN’DA DİNİ EĞİTİM YAYGINDIR - KIZ ÇOCUKLARININ EĞİTİMİNE GEREKEN ÖNEM VERİLMEMEKTEDİR)
- ÜLKENİN EKONOMİK GÜCÜ ( HİNDİSTAN’NIN EKONOMİK GÜCÜ FAZLADIR)

2.İzlanda ve Zambiya’daki ortalama yaşam sürelerini karşılaştırınız: Bulduğunuz farklılıkların nedenlerini belirtiniz.

İZLANDA’DA ORTALAMA YAŞAM SÜRESİ DAHA YÜKSEKTİR. BU FARKLILIĞIN NEDENLERİ;
- İZLANDA’NIN ZAMBİYA’YA GÖRE GELİŞMİŞ BİR ÜLKE OLMASI
- İZLANDA’DA İNSANLARIN YAŞAM KALİTESİNİN YÜKSEK OLMASI
- BAŞTA SAĞLIK HİZMETLERİ OLMAK ÜZERE ULAŞIM, İLETİŞİM VE ALTYAPI HİZMETLERİNİN İZLANDA’DA GELİŞMİŞ OLMASI
- ZAMBİYA’DA DEVAM EDEN İÇ SAVAŞ - KABİLE SAVAŞLARIDIR.

3.Türkiye’nin yüksek düzeyde insani gelişme seviyesine ulaşabilmesi için neler yapılmalıdır? Sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.

ÖNCELİKLİ OLARAK EKONOMİK GELİŞMENİN SAĞLANMASI VE MİLLİ GELİRİN HALKA EŞİT OLARAK DAĞITILMASI
ALTYAPI HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ
SAĞLIK VE EĞİTİM HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLESİ
HUKUK SİSTEMİNİN İYİLEŞTİRLMESİ VE ADALETİN SAĞLANMASI
SOSYAL VE KÜLTÜREL ALANDA GELİŞMEYİ SAĞLAYACAK ADIMLARIN ATILMASI ( YUKARIDAKİLER SAĞLANDIĞI ZAMAN DİĞERLERİ KENDİLİĞİNDEN GELECEKTİR. )

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Etkinlik SAYFA 148 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik SAYFA 148 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Tabloda az gelişmişlik özelliklerinden bazıları verilmiştir. Siz de tabloda boş bırakılan yerleri tamamlayınız.

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN ÖZELLİKLERİ

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN EKONOMİK ÖZELLİKLERİ
- Kişi başı düşük gelir
- Yetersiz sermaye
- İŞ İMKANLARI YETERSİZDİR
- HAMMADDE İHRACATI FAZLADIR
- DIŞARIDAN SANAYİ ÜRÜNLERİ SATIN ALIRLAR
- EKONOMİLERİ CARİ AÇIK VERİR
- VERGİ YÜKÜ FAZLADIR VE VERGİ SİSTEMİ ADALETSİZDİR
- ÇALIŞAN İNSAN SAYISI AZDIR
- VERİMLİLİK DÜŞÜKTÜR
- ORTA SINIF YETERİNCE GELİŞMEMİŞTİR
- FAKİR VE ZENGİN İNSAN SAYISI FAZLADIR
- GELİR DAĞILIMINDA ADALETSİZLİK VARDIR
- TASARRUFLAR AZDIR
- YAŞAM STANDARTI DÜŞÜKTÜR

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN TARIM ÖZELLİKLERİ
- İklime bağımlılık fazladır.
- Tarımsal üretim düşüktür.
- TARIM GELENKSEL YÖNTEMLERLE YAPILMAKTADIR.
- İNSAN VE HAYVAN GÜCÜ KULLANIMI FAZLADIR.
- EROZYON VE TOPRAK KİRLİLİĞİ FAZLADIR.
- TARIMDA MAKİNELEŞME AZDIR.
- TARIMA VARİLEN DESTEK AZDIR
- TARIMDAN ELDE EDİLEN GELİR AZDIR

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ
- Doğum oranın yüksek olması, temel ihtiyaçların karşılanmasında güçlük çekilmesi
- NÜFUS ARTIŞ HIZI YÜKSEKTİR
- NÜFUSUN BÜYÜK BİR BÖLÜMÜ KIRSAL KESİMDE YAŞAMAKTADIR
- KIRDAN KENTE GÖÇ OLAYI FAZLADIR
- GENÇ NÜFUS ORANI YÜKSEKTİR
- BEBEK ÖLÜM ORANI YÜKSEKTİR
- ORTALAMA YAŞAM SÜRESİ KISADIR
- ÇALIŞAN NÜFUS İÇİNDE KADINLARIN ORANI AZDIR
- EVLİLİKLER ERKEN YAŞLARDA YAPILMAKTADIR
- KADIN BAŞINA DÜŞEN ÇOCUK SAYISI FAZLADIR

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN KÜLTÜREL - SİYASAL ÖZELLİKLERİ
- Eğitimin yetersiz ve okur-yazar oranının çok düşük olması
- AKIL VE MANTIKLA BAĞDAŞMAYAN GELENEKSEL DEĞERLER TOPLUMSAL YAŞAMDA ETKİNLİĞİNİ KORUMAKTADIR.
- OKUNAN DERGİ VE KİTAP SAYISI AZDIR
- SİYASİ ÖZGÜRLÜKLER, İNSAN HAKLARI VE ÖZ SAYGINLIK KONULARINDA GERİDİRLER
- YOLSUZLUK VE RÜŞVET FAZLADIR
- AŞİRET - KABİLE SİSTEMİ BASKINLIĞINI KORUMAKTADIR
- BİLİMSEL ÜRETİM AZDIR
- KÜLTÜREL FAALİYETLERE KATILIM AZDIR
- TARİHSEL VE KÜLTÜREL DEĞERLER YETERİNCE KORUNAMAMAKTADIR
- BÖLGELER ARASI EŞİTSİZLİK FAZLADIR
- ADALET TAM OLARAK SAĞLANAMAZ

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN TEKNOLOJİK VE DİĞER ÖZELLİKLERİ

- Teknolojik imkânlardan halkın yeterince yararlanamaması
- SAĞLIK HİZMETLERİ YETERİNCE GELİŞEMEMİŞTİR
- ULAŞIM, İLETİŞİM VE DİĞER ALTYAPI HİZMETLERİ YETERİNCE GELİŞEMEMİŞTİR
- ENERJİ TÜKETİMİ AZDIR
- SU TÜKETİMİ VE KİŞİ BAŞINA DÜŞEN TEMİZ SU MİKTARI AZDIR
- DOĞAL AFETLERDE ÖLEN İNSAN SAYISI
- SALGIN HASTALIKLAR FAZLADIR
- KADININ SİYASİ VE EKONOMİK ÖZGÜRLÜĞÜ YOKTUR
- SUÇ ORANLARI YÜKSEKTİR
- POZİTİF HUKUK SİSTEMİ (VATANDAŞLARIN MENFAATİNE OLAN, HERKESE EŞİT OLAN HUKUK SİSTEMİ) YOKTUR. HUKUK SİSTEMİ BİREYİ KORUMAZ DEVLETİ YA DA ZENGİNLERİ KORUR.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Ülkelerin Gelişmişliğini Belirleyen Faktörler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Ülkelerin Gelişmişliğini Belirleyen Faktörler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri farklı şekillerde ölçülebilir. Gelişmeyi tek bir ölçütle ifade etmek, ülkelerin ekonomik, sosyal ve siyasal yapılarındaki farklılık nedeniyle oldukça zordur. Gelişmişlik düzeyi ölçütlerinden en çok kullanılanı, kişi başına düşen millî gelirdir. Bunun yanı sıra sağlık ve eğitime ait birtakım göstergeler (okullaşma oranları, kişi başına düşen doktor vb.)de ölçüt olarak kullanılmaktadır.
Kalkınma ve gelişme, 1970 yılından önce büyük ölçüde, ulusal gelirdeki artışla eşit görülmekteydi. Kalkınmadaki temel amaç, üretim ve istihdam yapısını, tarım yerine sanayi ve hizmet sektörleri için artırmak olmuştur. Bu amaca uygun olarak ülke refahındaki değişimlerin temel göstergesi olarak “kişi başına düşen millî gelir” ölçütü kullanılmıştır. 1970 yılından sonra gelişmeyi, insani, sosyal, kültürel, çevresel ve mekânsal boyutlarıyla tanımlama amacı taşıyan yeni yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Ayrıca ekonomik büyüme kavramı yanında; yoksulluk, işsizlik, gelir dağılımı ve bölgesel eşitsizlik gelişme tanımlarının içinde değerlendirilmeye başlanmıştır.
Ekonomik açıdan kalkınmış olan birçok ülkede, sosyal sorunların çözülememesi üzerine ekonomik büyüme ve insani gelişme arasındaki ilişkinin önemi ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda,
Ülkeler arası sosyoekonomik gelişmişlik düzeylerinin de ortaya konduğu İnsani Gelişme Endeksi (İGE), Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP)tarafından 1990 yılında “İnsani Gelişme Raporu (İGR)” ile yayınlanmaya başlamıştır. Bu raporda şu temel unsur ön plana çıkmaktadır: uzun ve sağlıklı bir yaşam, bilgi edinme ve tatminkâr bir yaşam sürmeyi sağlayacak kaynaklara ulaşmak. Bunların dışında, siyasi özgürlük, garanti edilmiş insan hakları ve öz saygınlık da diğer unsurlar arasındadır.

Bilgi Kutusu

İnsanî gelişme indeksi, her ülkedeki yaşam uzunluğu, okuryazar oranı, eğitim ve yaşam düzeyi doğrultusunda hazırlanan bir ölçümdür. İnsanların düzgün yaşaması, özellikle çocuk hakları için bir ölçüt teşkil eder. Bir ülkenin gelişmiş, gelişmekte olan ya da gelişmemiş bir ülke olduğu; bunun yanı sıra ekonomisinin yaşam niteliğine ne düzeyde etkilediği belirlenir. Dağılım ilk olarak 1990 yılında Pakistanlı ekonomist Mahbub ul Haq tarafından geliştirilmiş ve 1993 yılından bu yana Birleşmiş Milletler Gelişme Programı tarafından yıllık gelişme raporunda belirtilmiştir. İnsani Gelişme Göstergesi ülkelerde başlıca şu gelişimleri göz önünde tutar:
>Uzun ve sağlıklı bir yaşam ölçümü ortalama yaşam süresi ile yapılır.
>Bilgi ölçümü, okuryazar oranı (2/3′ü), ilkokul, lise ve üniversite kayıtları yüzdesi (1/3′ü)ile yapılır.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Etkinlik SAYFA 146 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik SAYFA 146 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Yukarıdaki haritada ülkelerin okuryazarlık oranlarını görüyorsunuz. Sizce ülkeler arasındaki okuryazarlık oranı farkının nedenleri neler olabilir? Bu farklılıklar yaşam kalitesini nasıl etkiler? Yorumlayınız.

Ülkeler arasındaki okuryazarlık oranı farkının nedenleri:
- ülkelerin gelişmişlik seviyeleri
- ekonomik güçleri
- eğitime verdikleri önem etkilidir.

Eğitim seviyesi yüksek olan ülkelerde yaşam kalitesi daha yüksektir.Bu farklılıklar yaşam kalitesine etkileri:

- KİŞİ BAŞINA DÜŞEN GELİR YÜKSEK
- EĞİTİM SEVİYESİ YÜKSEK
- SAĞLIK HİZMETLERİ GELİŞMİŞ
- ADALET SAĞLANMAKTA
- HAK VE ÖZGÜRLÜKLER KORUNMAKTA
- ORTALAMA YAŞAM SÜRESİ UZUN
- BİREYLER KENDİ İSTEKLERİNİ GERÇEKLEŞTİREBİLMEKTEDİR

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI