Bayram Cigerli Blog

Bigger İnfo Center and Archive
  • Herşey Dahil Sadece 350 Tl'ye Web Site Sahibi Ol

    Hızlı ve kolay bir şekilde sende web site sahibi olmak istiyorsan tek yapman gereken sitenin aşağısında bulunan iletişim formu üzerinden gerekli bilgileri girmen. Hepsi bu kadar.

  • Web Siteye Reklam Ver

    Sende web sitemize reklam vermek veya ilan vermek istiyorsan. Tek yapman gereken sitenin en altında bulunan yere iletişim bilgilerini girmen yeterli olacaktır. Ekip arkadaşlarımız siziznle iletişime gececektir.

  • Web Sitemizin Yazarı Editörü OL

    Sende kalemine güveniyorsan web sitemizde bir şeyler paylaşmak yazmak istiyorsan siteinin en aşağısında bulunan iletişim formunu kullanarak bizimle iletişime gecebilirisni

Bunları Biliyor musunuz? ÜLKELERİN GELİŞMİŞLİK DÜZEYLERİNİN FARKLI OLMASI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Bunları Biliyor musunuz? ÜLKELERİN GELİŞMİŞLİK DÜZEYLERİNİN FARKLI OLMASI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Dünyaya Farklı Bir Bakış
Birleşmiş Milletler, Dünya Sürdürülebilir Kalkınma Zirvesi’nde ele alınan yoksulluk ve sağlık konulan hakkında bir rapor hazırladı. Raporda yer alan verilere göre dünyanın mali durumu şu şekildedir:
>Gelişmekte olan ülkelerde yaşayan yak
laşık 4.6 milyar insanın;
*800 milyonu yeterli gıda alamıyor.
*850 milyonu okuryazar değil.
*1 milyarı temiz sudan yoksun.
*2.4 milyar kişi temel sağlık hizmeti alamıyor.

>Gelişmekte olan ülkelerde her yıl beş yaşından küçük 11 milyon çocuk önlenebilir hastalıklardan hayatını kaybediyor.
>En zengin ülkeleri en yoksul ülkelerden ayıran uçurum da derinleşmektedir. En yoksul 40 ülkede kişi başına düşen GSYİH, 1960 -2004 yılları arasında 247 dolardan 254 dolara yükselirken, gelişmiş ülkelerde 6448 dolardan 14.473 dolara çıkmıştır.
>Gelişmekte olan ülkelerdeki beslenme bozukluğu çok sayıda hastalığa ve çocuk Ölüm oranının yüksek olmasına neden olmaktadır.
>Tarım sektörü sanayileşmiş ülkelerde faal nüfusun % 10′undan azını istihdam ederken, yoksul ülkelerde bu oran hâlâ % 60 dolaylarındadır.
>Enerji tüketimi, sanayileşmiş ülkelerde 2004 yılında kişi başına 5600 litre yükselirken, bu rakam gelişmekte olan ülkelerde yaklaşık 700 litrede kalmıştır.
>Birçok yoksul ülkede önleyici tedbirlerin yokluğu ve teknik imkânların yetersizliği doğal afetleri felaketlere dönüştürmektedir.
>Petrol gibi bazı kaynaklar aşırı miktarda kullanılmakta ve bu kaynaklar gelecekte tükenme tehlikesi ile karşı karşıya kalmaktadır.
>Toprak kirliliği sanayinin yoğunlaştığı bölge terde büyük boyutlara ulaşmıştır. Buralarda toprak kirliliğine bağlı olarak tarımsal üretim de hızla azalmaktadır.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Etkinlik SAYFA 149 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik SAYFA 149 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Yukarıdaki tabloyu inceleyiniz. Ön bilgilerinizden yararlanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1.Hindistan ve Pakistan birbirlerine yakın coğrafi konumda olmalarına rağmen okullaşma oranlarındaki farklılığın nedenleri neler olabilir? Sınıfta tartışınız.

Hindistan ve Pakistan birbirlerine yakın coğrafi konumda olmalarına rağmen okullaşma oranlarındaki farklılığın nedenleri:
- EĞİTİME VERİLEN ÖNEM VE EĞİTİMİN ŞEKLİ (PAKİSTAN’DA DİNİ EĞİTİM YAYGINDIR - KIZ ÇOCUKLARININ EĞİTİMİNE GEREKEN ÖNEM VERİLMEMEKTEDİR)
- ÜLKENİN EKONOMİK GÜCÜ ( HİNDİSTAN’NIN EKONOMİK GÜCÜ FAZLADIR)

2.İzlanda ve Zambiya’daki ortalama yaşam sürelerini karşılaştırınız: Bulduğunuz farklılıkların nedenlerini belirtiniz.

İZLANDA’DA ORTALAMA YAŞAM SÜRESİ DAHA YÜKSEKTİR. BU FARKLILIĞIN NEDENLERİ;
- İZLANDA’NIN ZAMBİYA’YA GÖRE GELİŞMİŞ BİR ÜLKE OLMASI
- İZLANDA’DA İNSANLARIN YAŞAM KALİTESİNİN YÜKSEK OLMASI
- BAŞTA SAĞLIK HİZMETLERİ OLMAK ÜZERE ULAŞIM, İLETİŞİM VE ALTYAPI HİZMETLERİNİN İZLANDA’DA GELİŞMİŞ OLMASI
- ZAMBİYA’DA DEVAM EDEN İÇ SAVAŞ - KABİLE SAVAŞLARIDIR.

3.Türkiye’nin yüksek düzeyde insani gelişme seviyesine ulaşabilmesi için neler yapılmalıdır? Sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.

ÖNCELİKLİ OLARAK EKONOMİK GELİŞMENİN SAĞLANMASI VE MİLLİ GELİRİN HALKA EŞİT OLARAK DAĞITILMASI
ALTYAPI HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLMESİ
SAĞLIK VE EĞİTİM HİZMETLERİNİN İYİLEŞTİRİLESİ
HUKUK SİSTEMİNİN İYİLEŞTİRLMESİ VE ADALETİN SAĞLANMASI
SOSYAL VE KÜLTÜREL ALANDA GELİŞMEYİ SAĞLAYACAK ADIMLARIN ATILMASI ( YUKARIDAKİLER SAĞLANDIĞI ZAMAN DİĞERLERİ KENDİLİĞİNDEN GELECEKTİR. )

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Etkinlik SAYFA 148 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik SAYFA 148 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Tabloda az gelişmişlik özelliklerinden bazıları verilmiştir. Siz de tabloda boş bırakılan yerleri tamamlayınız.

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN ÖZELLİKLERİ

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN EKONOMİK ÖZELLİKLERİ
- Kişi başı düşük gelir
- Yetersiz sermaye
- İŞ İMKANLARI YETERSİZDİR
- HAMMADDE İHRACATI FAZLADIR
- DIŞARIDAN SANAYİ ÜRÜNLERİ SATIN ALIRLAR
- EKONOMİLERİ CARİ AÇIK VERİR
- VERGİ YÜKÜ FAZLADIR VE VERGİ SİSTEMİ ADALETSİZDİR
- ÇALIŞAN İNSAN SAYISI AZDIR
- VERİMLİLİK DÜŞÜKTÜR
- ORTA SINIF YETERİNCE GELİŞMEMİŞTİR
- FAKİR VE ZENGİN İNSAN SAYISI FAZLADIR
- GELİR DAĞILIMINDA ADALETSİZLİK VARDIR
- TASARRUFLAR AZDIR
- YAŞAM STANDARTI DÜŞÜKTÜR

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN TARIM ÖZELLİKLERİ
- İklime bağımlılık fazladır.
- Tarımsal üretim düşüktür.
- TARIM GELENKSEL YÖNTEMLERLE YAPILMAKTADIR.
- İNSAN VE HAYVAN GÜCÜ KULLANIMI FAZLADIR.
- EROZYON VE TOPRAK KİRLİLİĞİ FAZLADIR.
- TARIMDA MAKİNELEŞME AZDIR.
- TARIMA VARİLEN DESTEK AZDIR
- TARIMDAN ELDE EDİLEN GELİR AZDIR

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN DEMOGRAFİK ÖZELLİKLERİ
- Doğum oranın yüksek olması, temel ihtiyaçların karşılanmasında güçlük çekilmesi
- NÜFUS ARTIŞ HIZI YÜKSEKTİR
- NÜFUSUN BÜYÜK BİR BÖLÜMÜ KIRSAL KESİMDE YAŞAMAKTADIR
- KIRDAN KENTE GÖÇ OLAYI FAZLADIR
- GENÇ NÜFUS ORANI YÜKSEKTİR
- BEBEK ÖLÜM ORANI YÜKSEKTİR
- ORTALAMA YAŞAM SÜRESİ KISADIR
- ÇALIŞAN NÜFUS İÇİNDE KADINLARIN ORANI AZDIR
- EVLİLİKLER ERKEN YAŞLARDA YAPILMAKTADIR
- KADIN BAŞINA DÜŞEN ÇOCUK SAYISI FAZLADIR

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN KÜLTÜREL - SİYASAL ÖZELLİKLERİ
- Eğitimin yetersiz ve okur-yazar oranının çok düşük olması
- AKIL VE MANTIKLA BAĞDAŞMAYAN GELENEKSEL DEĞERLER TOPLUMSAL YAŞAMDA ETKİNLİĞİNİ KORUMAKTADIR.
- OKUNAN DERGİ VE KİTAP SAYISI AZDIR
- SİYASİ ÖZGÜRLÜKLER, İNSAN HAKLARI VE ÖZ SAYGINLIK KONULARINDA GERİDİRLER
- YOLSUZLUK VE RÜŞVET FAZLADIR
- AŞİRET - KABİLE SİSTEMİ BASKINLIĞINI KORUMAKTADIR
- BİLİMSEL ÜRETİM AZDIR
- KÜLTÜREL FAALİYETLERE KATILIM AZDIR
- TARİHSEL VE KÜLTÜREL DEĞERLER YETERİNCE KORUNAMAMAKTADIR
- BÖLGELER ARASI EŞİTSİZLİK FAZLADIR
- ADALET TAM OLARAK SAĞLANAMAZ

AZ GELİŞMİŞ ÜLKELERİN TEKNOLOJİK VE DİĞER ÖZELLİKLERİ

- Teknolojik imkânlardan halkın yeterince yararlanamaması
- SAĞLIK HİZMETLERİ YETERİNCE GELİŞEMEMİŞTİR
- ULAŞIM, İLETİŞİM VE DİĞER ALTYAPI HİZMETLERİ YETERİNCE GELİŞEMEMİŞTİR
- ENERJİ TÜKETİMİ AZDIR
- SU TÜKETİMİ VE KİŞİ BAŞINA DÜŞEN TEMİZ SU MİKTARI AZDIR
- DOĞAL AFETLERDE ÖLEN İNSAN SAYISI
- SALGIN HASTALIKLAR FAZLADIR
- KADININ SİYASİ VE EKONOMİK ÖZGÜRLÜĞÜ YOKTUR
- SUÇ ORANLARI YÜKSEKTİR
- POZİTİF HUKUK SİSTEMİ (VATANDAŞLARIN MENFAATİNE OLAN, HERKESE EŞİT OLAN HUKUK SİSTEMİ) YOKTUR. HUKUK SİSTEMİ BİREYİ KORUMAZ DEVLETİ YA DA ZENGİNLERİ KORUR.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Ülkelerin Gelişmişliğini Belirleyen Faktörler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Ülkelerin Gelişmişliğini Belirleyen Faktörler LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri farklı şekillerde ölçülebilir. Gelişmeyi tek bir ölçütle ifade etmek, ülkelerin ekonomik, sosyal ve siyasal yapılarındaki farklılık nedeniyle oldukça zordur. Gelişmişlik düzeyi ölçütlerinden en çok kullanılanı, kişi başına düşen millî gelirdir. Bunun yanı sıra sağlık ve eğitime ait birtakım göstergeler (okullaşma oranları, kişi başına düşen doktor vb.)de ölçüt olarak kullanılmaktadır.
Kalkınma ve gelişme, 1970 yılından önce büyük ölçüde, ulusal gelirdeki artışla eşit görülmekteydi. Kalkınmadaki temel amaç, üretim ve istihdam yapısını, tarım yerine sanayi ve hizmet sektörleri için artırmak olmuştur. Bu amaca uygun olarak ülke refahındaki değişimlerin temel göstergesi olarak “kişi başına düşen millî gelir” ölçütü kullanılmıştır. 1970 yılından sonra gelişmeyi, insani, sosyal, kültürel, çevresel ve mekânsal boyutlarıyla tanımlama amacı taşıyan yeni yaklaşımlar ortaya çıkmıştır. Ayrıca ekonomik büyüme kavramı yanında; yoksulluk, işsizlik, gelir dağılımı ve bölgesel eşitsizlik gelişme tanımlarının içinde değerlendirilmeye başlanmıştır.
Ekonomik açıdan kalkınmış olan birçok ülkede, sosyal sorunların çözülememesi üzerine ekonomik büyüme ve insani gelişme arasındaki ilişkinin önemi ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda,
Ülkeler arası sosyoekonomik gelişmişlik düzeylerinin de ortaya konduğu İnsani Gelişme Endeksi (İGE), Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP)tarafından 1990 yılında “İnsani Gelişme Raporu (İGR)” ile yayınlanmaya başlamıştır. Bu raporda şu temel unsur ön plana çıkmaktadır: uzun ve sağlıklı bir yaşam, bilgi edinme ve tatminkâr bir yaşam sürmeyi sağlayacak kaynaklara ulaşmak. Bunların dışında, siyasi özgürlük, garanti edilmiş insan hakları ve öz saygınlık da diğer unsurlar arasındadır.

Bilgi Kutusu

İnsanî gelişme indeksi, her ülkedeki yaşam uzunluğu, okuryazar oranı, eğitim ve yaşam düzeyi doğrultusunda hazırlanan bir ölçümdür. İnsanların düzgün yaşaması, özellikle çocuk hakları için bir ölçüt teşkil eder. Bir ülkenin gelişmiş, gelişmekte olan ya da gelişmemiş bir ülke olduğu; bunun yanı sıra ekonomisinin yaşam niteliğine ne düzeyde etkilediği belirlenir. Dağılım ilk olarak 1990 yılında Pakistanlı ekonomist Mahbub ul Haq tarafından geliştirilmiş ve 1993 yılından bu yana Birleşmiş Milletler Gelişme Programı tarafından yıllık gelişme raporunda belirtilmiştir. İnsani Gelişme Göstergesi ülkelerde başlıca şu gelişimleri göz önünde tutar:
>Uzun ve sağlıklı bir yaşam ölçümü ortalama yaşam süresi ile yapılır.
>Bilgi ölçümü, okuryazar oranı (2/3′ü), ilkokul, lise ve üniversite kayıtları yüzdesi (1/3′ü)ile yapılır.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Etkinlik SAYFA 146 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Etkinlik SAYFA 146 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Yukarıdaki haritada ülkelerin okuryazarlık oranlarını görüyorsunuz. Sizce ülkeler arasındaki okuryazarlık oranı farkının nedenleri neler olabilir? Bu farklılıklar yaşam kalitesini nasıl etkiler? Yorumlayınız.

Ülkeler arasındaki okuryazarlık oranı farkının nedenleri:
- ülkelerin gelişmişlik seviyeleri
- ekonomik güçleri
- eğitime verdikleri önem etkilidir.

Eğitim seviyesi yüksek olan ülkelerde yaşam kalitesi daha yüksektir.Bu farklılıklar yaşam kalitesine etkileri:

- KİŞİ BAŞINA DÜŞEN GELİR YÜKSEK
- EĞİTİM SEVİYESİ YÜKSEK
- SAĞLIK HİZMETLERİ GELİŞMİŞ
- ADALET SAĞLANMAKTA
- HAK VE ÖZGÜRLÜKLER KORUNMAKTA
- ORTALAMA YAŞAM SÜRESİ UZUN
- BİREYLER KENDİ İSTEKLERİNİ GERÇEKLEŞTİREBİLMEKTEDİR

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

ÜLKELER NEDEN FARKLI GELİŞMİŞLERDİR? Konuya Başlarken SAYFA 146 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

ÜLKELER NEDEN FARKLI GELİŞMİŞLERDİR? Konuya Başlarken SAYFA 146 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Konuya Başlarken
1.Ülkelerin gelişmişlik düzeyi ifadesinden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.

Ülkelerin gelişmişlik düzeyi ifadesinden ülkelerin ekonomik,sosyal ve siyasal yapılarındaki farklılıkları ve çağdaş uygarlık düzeyine yakın ya da uzak olduklarını anlamaktayız.
Kişi başına düşen milli gelirin yüksek olduğu,sağlık,eğitim hizmetlerinin üst seviyede olduğu,işsizlik oranının düşük olduğu,siyasi özgürlüğün olduğu,sanayi faaliyetlerinin geliştiği güçlü bir ekonomiye sahip olma gibi özellikler gelişmişlik düzeyini belirleyen kriterlerdir.

2.Ülkelerin gelişmişlik düzeyine doğa koşullarının etkileri neler olabilir? Tartışınız.

Ülkenin iklim,yer şekilleri,bitki örtüsü,toprak özellikleri ne kadar elverişli şartlardan olursa bu durum ülke gelişmişliğini olumlu yönde destekler.Elverişsiz koşullar ülkedeki alt yapı yatırımlarına harcanan parayı arttırarak olumsuz etkiler yaratabilir.Gelişmiş ülkeler ılıman kuşakta bulunmaktadır. Bu durum doğrudan doğruya iklim ve buna bağlı olan diğer özelliklerle ilgilidir. Bir ülkenin ikliminin çöl olması yer şekillerinin aşırı dağlık olması gelişmişlik seviyesine olumsuz etkilerde bulunabilir istisnayı durumlarda mevcuttur.Japonya ve İsviçre gibi…


COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

9.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 143-144 ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR TEST SORULARI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF


9.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 143-144 ÇOKTAN SEÇMELİ SORULAR TEST SORULARI LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplandırınız.
1.Aşağıdaki tarihi şehirlerden hangisi deniz kıyısında kurulmamıştır?
A)Efes B) Milet C) Truva D) Amisos E) Sard+
2.Aşağıdaki olaylardan hangisi Türkiye’nin orta doğudaki jeopolitik önemini daha az etkilemiştir?
A)Süveyş Kanalının açılması
B)ümit Bumu’nun bulunması
C)Orta Doğu’da petrolün bulunması
D)Panama Kanalı’nın açılması+
E)GAP projesinin yapılması
3.Aşağıdaki doğal kaynaklardan hangisi Türkiye’nin stratejik ve jeopolitik önemini artırmaktadır?
A)Doğal gaz B) Taş kömürü C) Mermer D) Magnezyum E) Su+
4.Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’nin özel konumuyla açıklanamaz?
A)üç tarafının denizlerle çevrili olması
B)Transit taşımacılığın gelişmiş olması
C)Doğuya doğru yükselti ve engebenin artması
D)Yaz mevsimindeki sıcaklık ortalamalarının yüksek olması+
E)Deprem tehlikesinin fazla olması
5.Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’nin jeopolitik önemini artıran bir unsur değildir?
A)Boğazların bulunması
B)üç tarafın denizlerle çevrili olması
C)Dağların uzanış yönü+
D)Farklı kültür bölgelerine komşu olması
E)Zengin petrol kaynaklan bölgelerine komşu olması
6.Balkanlar’da en fazla Türk azınlığın yaşadığı ülke aşağıdakilerden hangisidir?
A)Yunanistan+ B) Bulgaristan C) Arnavutluk D) Bosna-Hersek E) Makedonya
7.Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’nin görevi konumunun sonuçlarındandır?
A)Doğusu ile batısı arasında 76 dk yerel saat farkının olması
B)Ortalama yükseltisinin fazla olması+
C)Uluslararası 2.saat diliminde yer alması
D)Kuzey Yarımküre’de orta kuşakta yer alması
E)Güney sektörlü rüzgârların sıcaklığı yükseltilmesi
8.İstanbul ve Çanakkale boğazlarının işlek bir deniz yolu olmasında aşağıdakilerden hangisinin
etkisi diğerlerine göre daha azdır?
A)Büyük denizleri birbirine bağlaması
B)Sıcak denizleri soğuk denizlere bağlaması+
C)Nüfus yoğunluğu fazla olan yerlere yakın olması
D)Çevresi ile kara ve deniz yolu bağlantısının bulunması
E)Endüstri bakımından gelişmiş ülkelere yakın olması
9.Türkiye; Asya, Avrupa ve Afrika kıtalarının birbirine en çok yaklaştığı, İstanbul ve Çanakkale
boğazları ile Karadeniz’in Akdeniz’e bağlandığı önemli kara ve deniz yolları üzerindedir.
Bu durum Türkiye’nin aşağıdaki özelliklerinden hangisiyle açıklanır?
A) Matematik konumuyla B) Yer şekilleriyle C) Görevi konumuyla+
D) Orta kuşakta bulunmasıyla E) Genç oluşumlu olmasıyla
10.Herhangi bir ülkenin dünya üzerinde bulunduğu alanın askerî, siyasi, kültürel, ekonomik bakımdan önemi jeopolitik konumunu ifade eder.
Buna göre aşağıdakilerden hangisi, Türkiye’nin jeopolitik önemini artıran etkenler arasında gösterilebilir?
A)Hazar ve Orta Doğu petrol bölgelerine yakın olması+
B)Ortalama yükseltisinin fazla olması
C)İklim çeşitliliğinin fazla olması
D)Farklı denizlere kıyısı olması
E)Orta kuşakta yer alması
11.Türkiye’nin en önemli projesi olan GAP’tan dolayı ortaya çıkan su yetersizliği nedeniyle aşağıdaki ülkelerden hangileriyle ülkemiz arasında zaman zaman sorun yaşanmaktadır?
A) İran-Irak B) Suriye-Irak+ C) Suriye-İran D) Suriye-Ermenistan E) Ermenistan-Irak
12.Aşağıdakilerden hangisi bir Balkan ülkesi değildir?
A) Yunanistan B) Türkiye C) Bosna-Hersek D) Bulgaristan E) Avusturya+
13.Kafkas ülkeleri, Karadeniz ile Hazar denizi arasındaki Kafkas dağlarının uzandığı bölgede yer alır.
Buna göre aşağıdaki ülkelerden hangileri Kafkas ülkelerini oluşturur?
I.Azerbaycan II. Moldova III. Ermenistan IV. Kazakistan V. Gürcistan
A) I-II-IV B) II-V C) III-V+ D) III-IV E) III-IV-V
COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

9.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 143 KLASİK SORULAR LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

9.BÖLÜM ÖLÇME DEĞERLENDİRME SORULARININ CEVAPLARI SAYFA 143 KLASİK SORULAR LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
1.Coğrafi keşifler yapılmamış olsaydı Türkiye’nin dünya jeopolitiğindeki yeri nasıl olurdu?

Coğrafi keşifler yapılmamış olsaydı Türkiye’nin jeopolitik önemi eskisine oranla daha önemli olurdu . Baharat ve ipek yolu ticaret yolları eskisi gibi önemli olmaya devam ederdi.

2.Türkiye’nin Akdeniz’e kıyısı olmasaydı jeopolitik konumu nasıl olurdu?

Akdeniz; Türkiye için Ortadoğu’nun enerji kaynaklarının aktarımında, bölge ve dünya ticaretinde son derece önemli bir değere sahiptir. Önemli bir iç denizdir. Bu nedenle Türkiye’nin jeopolitik konumu ve önemi günümüze oranla daha az olurdu.

3.Gelecekte meydana gelebilecek ne tür olaylar Türkiye’nin jeopolitik önemini artırabilir?

Gelecekte Türkiye’nin jeopolitik önemini artırabilmesi için bölge ve dünya siyasetinde ve uluslar arası etkinliklerde ön plana çıkması gereklidir.Çevremizdeki enerji kaynaklarının dünya pazarlarına ulaştırılmasına bugünkünden daha çok etkili olarak ülkemiz jeopolitik önemini arttırabilir.Boğazların kontrolünün tam olarak Türkiye’ye geçmesi Türkiye’nin deniz taşımacılığında sağlayacağı gelişme Türkiye’yi daha da önemli kılacaktır. Ayrıca dünya’nın enerji ihtiyacının artması, çevremizdeki ülkelerin temiz su ihtiyacının artması, ülkemizin ekonomik, sosyal ve askeri alanda gelişmesi jeopolitik önemimizi arttıracak faktörlerdir.

4.Türkiye jeopolitik önemini uluslararası ilişkilerde yeterince kullanabiliyor mu? Kullanamıyorsa kullanabilmesi için neler yapılmalıdır?

Türkiye kilit bir noktada olduğu için sürekli dış ülkeler tarafından rahatsız edilmekte gerek ekonomik gerek siyasi yönlerden zor durumda bırakılmaya çalışılmaktadır. Türk Cumhuriyetleri ile yeterli ekonomik işbirliği ve birliktelik sağlanabilmiş değildir. Komşuları ile tarihsel hesaplaşmaları hala devam etmektedir. Mevcut bu sıkıntılar Türkiye için iç birliğinin oluşmasında Türkiye’yi zayıf kılmakta Türkiye bulunduğu bu kritik noktada bölgesel sorunlarda gereken etkinliği gösterememektedir. Ülkemizin ekonomik, sosyal ve askeri alanda gelişmesi jeopolitik önemini arttıracak ve bunu uluslar arası alanda daha etkili kullanabilecektir.

5.Türkiye İstanbul ve Çanakkale boğazlarına sahip olmasaydı jeopolitik açıdan önemi nasıl olurdu?

Boğazlar Türkiye’nin jeopolitik önemini arttıran faktörlerdendir. Enerji taşımacılığı, ulaşım ve güvenlik için önemi büyüktür. Türkiye İstanbul ve Çanakkale boğazlarına sahip olmasaydı jeopolitik önemi azalırdı.

6.Türkiye’nin kıtalar arasında köprü konumunda oluşunun ne gibi sonuçları vardır?

Türkiye’nin kıtalar arasında köprü konumunda oluşunun sonuçları:

Kıtalar arasında kara, hava ve deniz ulaşımını sağlaması,

Kıtalar arasında enerji taşımacılığında ülkemizin önemli bir yere sahip olması,

Ülkemizin doğu ve batı kültürlerinin etkileşim halinde bulunduğu alanda yer alması, kültürel zenginlik

Ülkemizin kıtalar arası ticaret faaliyetlerinde bir merkez konumunda olması,

Kıtalar arası iletişim de ülkemizin önemli bir yeri olması,

Askeri anlamda stratejik öneminin yüksek olması,

Yukarıda anlatılanların dış politikada ülkemizin karşısına sürekli engeller çıkarılmasına neden de olmaktadır.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Performans Ödevi SAYFA 141 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Performans Ödevi SAYFA 141 LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Amaç
Öğrencilerin gelecekte jeopolitik konumundan dolayı Türkiye’nin yaşaması muhtemel sorunlar ve bunlara yönelik olarak yapılabilecek çalışmalar hakkında çıkarımlarda bulunmalarını sağlamak.
Hazırlama Süresi: 2 hafta
Performans Ödevi
Türkiye’nin yaşaması muhtemel sorunlar ve bunlara yönelik olarak yapılabilecek çalışmalar hakkında araştırma yapmanız isteniyor. Ödevinizi yaparken;
Tarihsel süreçte Türkiye’nin jepolitik konumundaki değişiklikleri de dikkate alarak Türkiye’nin jeopolitik konumu gelecekte hangi sorunlara yol açabileceği ve Türkiye’nin jeopolitik konumunu avantaja çevirebilmek için ne gibi projeler üretilebileceği konusunda araştırma yapınız. Yapacağınız araştırmalar sonucunda elde ettiğiniz verilerle rapor hazırlayınız.
Değerlendirme
Türkiye’nin jeopolitiğinin avantaj ve dezavantajları hakkında doğru çıkarımlarda bulunma, zengin materyal kullanımı, çözüme yönelik mantıklı önerilerde bulunma ve raporlaştırma bakımından değerlendirilecektir.

COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI

Okuma Metni Atatürk ve Türkiye’nin Jeopolitiği LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF

Okuma Metni Atatürk ve Türkiye’nin Jeopolitiği LİSE COĞRAFYA 12.SINIF KİTABI LİSE 4.SINIF
Cumhuriyetimizin kurcusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk’e, Fransız yazar Emil Ludving tarafından “Türk kimdir?” diye sorulmuş ve Atatürk, Türk’ün kim olduğunu, Türkiye’nin ne olduğunu ve gelecekteki jeopolitik konumunu şu veciz sözleriyle açıklamıştır:
“Bu memleket, dünyanın beklemediği, asla umut etmediği, müstesna bir mevcudiyetin yüksek tecellisine sahne olduğu 7000 senelik bir Türk beşiğidir.”
Beşik; tabiatın rüzgârları ile sallandı, beşiğin içindeki çocuk tabiatın yağmurları ile yıkandı. O çocuk, tabiatın şimşeklerinden, yıldırımlarından, kasırgalarından evvela ürker gibi oldu. Sonra onlara alıştı. Onları tabiatın babası tanıdı. Onların oğlu oldu. Türk oldu. Türk budur. Yıldırımdır, kasırgadır, dünyayı aydınlatan güneştir.
Mustafa Kemal’in izinden gidecek olan Türkiye Cumhuriyeti hem Avrasya’da bölge ülkelerinin bağımsız birliğinin gerçekleşmesine yardımcı olacak hem de Atatürk modelini Avrasya ülkelerine taşıyarak bu bölgede gelecek yüzyılın başlarında bağımsız yeni bir yapılanmanın gerçekleşmesine katkıda bulunacaktır.
Türkiye’nin yakın çevresinde yaşanan çatışmaların temel nedeni olan petrol ve doğal gaz boru hatlarının geçtiği yol üzerinde olması ve gelecekte kullanılabilecek birçok doğal kaynağa sahip olması, içte ve dışta birçok sorunla karşılaşmasına neden olmaktadır. Türkiye’nin bu çatışma bölgelerindeki ülkelerle tarihî ve kültürel bağının da bulunması bu sorunların içine daha fazla çekilmesine neden olmaktadır. Türkiye millî bağımsızlığından ve bütünlüğünden taviz vermeden, Atatürk’ün “Yurtta sulh, cihanda sulh” sözünden yola çıkarak uyguladığı, komşularıyla iyi ilişkilerde bulunma politikasından vazgeçmeyecektir.
Türkiye Cumhuriyeti kurulduğu günden bugüne kadar istikran sağlamış, çevresindeki bazı ülkelere göre siyasi ve ekonomik alanlarda daha fazla gelişmiştir, ülkemiz bu gelişme hızıyla dünyanın önde gelen ülkelerinden biri olmaya adaydır. Bu nedenle devletimizin ve ülkemizin bölünmez bütünlüğü, demokratik ve laik yapısının korunması her zamankinden daha fazla önem kazanmıştır.
Atatürk diyor ki;
“Türkiye Cumhuriyeti’nin en esaslı prensiplerinden biri olan yurtta sulh, cihanda sulh gayesi, insaniyetin ve medeniyetin refah ve terakkisinde en esaslı amil olsa gerekir.” (1933)
COĞRAFYA 12 DERS KİTABI ETKİNLİKLERİ
COĞRAFYA 12 DERS NOTLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA 12.SINIF ÖDEVİ
LİSE 4 COĞRAFYA
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE TEST SORULARININ CEVAPLARI
COĞRAFYA LİSE 4.SINIF DERSİ ETKİNLİKLERİNİN CEVAPLARI